Burung Angsa Mesir

Burung Angsa Mesir ialah salah satu daripada burung yang boleh didapati di Malaysia dan juga dikenali sebagai dalam bahasa Inggeris sebagai "Egyptian Goose"

Burung Angsa Mesir
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Alopochen

Stejneger, 1885
Spesies:
A. aegyptiacus
Nama binomial
Alopochen aegyptiacus
(Linnaeus, 1766)
Sinonim

Mascarenachen

Taburan sunting

Spesies ini membiak disebahagian besar Afrika kecuali gurundan hutan tebal. Ia juga diperkenalkan di tempat lain, dan di Great Britain populasi liar bermula dari abad ke 18 dan disenaraikan secara rasmi.Ia terdapat di taman bertasik Barat Anglian.

Ia merupakan sejenis spesies daratan, yang mana selalunya bertenggek di atas pokok atau bangunan. Ia boleh berenang dengan baik, dan terbang dengan agak buruk. Secara umunya, ia lebih merupakan kepada seekor angsa berbanding itik.

Ciri-ciri sunting

Burung Angsa Mesir adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung, keluarga Anatidae, sub-keluarga Tadorninae. Burung Angsa Mesir adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Angsa Mesir tidak bergigi.

Pembiakan sunting

Burung Angsa Mesir merupakan haiwan spesies mengamalkan penguasaan kawasan pada musim mengawan, dan akan bersarang dipelbagai keadaan. Kedua-dua jantina Burung Angsa Mesir mempunyai bentuk yang serupa.

Habitat sunting

Burung Angsa Mesir merupakan burung yang berhijrah pada musim sejuk ke kawasan panas dan akan kembali ketempat asal apabila musim panas kembali tiba.

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z