Burung Berek-berek Senja

Burung Berek-berek Senja merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Merops Leschenaulti.

Berek-berek Senja
Burung Berek-berek Senja di Thailand
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. leschenaulti
Nama binomial
Merops leschenaulti
Vieillot, 1817

Ciri-ciri sunting

Burung Berek-berek Senja ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Berek-berek Senja mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Berek-berek Senja terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Berek-berek Senja membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Habits sunting

 
Di Taman Perlindungan haiwan Liar Kinnerasani, Andhra Pradesh, India

Burung Berek-berek Senja membiak di semak terbuka separa-tropika, sering-kali berhampiran dengan punca air. Ia lebih biasa di kawasan tanah tinggi. Makanannya utamanya adalah serangga, terutamanya lebah, wasps dan penyegat, yang disambarnya di udara ketika melayang dari tenggekan terbuka.

Burung Berek-berek Senja hidup berkelompok, bersarang dalam koloni di tebing berpasir. Mereka membuat terowong yang agak panjang dalam mana 5 hingga 6 telor bulat ditempatkan. Kedua-dua burung jantan dan betina menjaga telor. Burung-burung ini juga makan dan mengeram beramai-ramai.

Nama saintifiknya sebagai memperingati pakar botani Perancis Jean Baptiste Leschenault de la Tour.

Nota sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Merops leschenaulti". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.1. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 16 Julai 2012.CS1 maint: ref=harv (link)

Rujukan sunting

  • Fry, C.H., Fry, K. & Harris, A. (1992) Kingfishers, Bee-eaters & Rollers. London: Christopher Helm. ISBN 0713680288
  • Grimmett, R., Inskipp, C. & Inskipp, T. (2012) Birds of the Indian Subcontinent. Helm Field Guides. ISBN 9781408127636
  • Kazmierczak, K. & van Perlo, B. (2008) A Field Guide to the Birds of the Indian Subcontinent. Pica Press. ISBN 9781408109786.

Pautan luar sunting

  Media berkenaan Chestnut-headed Bee-eater di Wikimedia Commons


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z