Burung Hantu Bertanduk


Burung Hantu Bertanduk merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Bubu coromandus dan termasuk dalam keluarga Strigidae. Ia terdapat di Bangladesh, China, India, Malaysia, Myanmar, Nepal, Pakistan, dan Thailand.

Burung Hantu Bertanduk
Dalam sarang di Taman Negara Keoladeo, Bharatpur, Rajasthan, India.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
B. coromandus
Nama binomial
Bubo coromandus
(Latham, 1790)

Ciri-ciri sunting

Burung Hantu Bertanduk ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Hantu Bertanduk mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Hantu Bertanduk terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Burung Hantu Bertanduk cenderung kepada kawasan berpokok dengan bekalan air. Ladang mangga, dan pokok kunyit dan pokok semak lain disukainya. Pasangan burung Hantu Bertanduk sering mendiami semak ("grove") yang sama setiap tahun.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Hantu Bertanduk membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Burung Hantu Bertanduk bersarang dari November hingga April. Sarangnya diperbuat dari ranting di cabang pokok besar sebaiknya berhampiran dengan air dan sering kali berhampiran penempatan manusia.

Galeri sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
  1. ^ BirdLife International (2012). "Bubo coromandus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)