Burung Kedidi Paruh Lebar

Burung Kedidi Paruh Lebar atau juga dikenali Kedidi Paruh Tebal adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah (Calidris falcinellus) /Limicola falcinellus[2]. Nama saintifik berasal dari bahasa Lati . Nama khusus falcinella adalah dari falx, falcis, "sabit".[3] Sesetengah ahli penyelidik menyatakan bahawa ia sepatutnya pergi ke genus Philomachus.[4]

Kedidi Paruh Lebar
Pengelasan saintifik
Alam:
Haiwan
Filum:
Kordata
Kelas:
Burung
Order:
Keluarga:
Genus:
Limicola (disputed)

Koch, 1816
Spesies:
L. falcinellus
Nama binomial
Limicola falcinellus
(Pontoppidan, 1763)
Limicola falcinellus falcinellus

Ciri-ciri sunting

Burung Kedidi Paruh Lebar adalah burung raduk kecil, tetapi dengan paruh yang lurus dan panjang, dan kaki yang lebih pendek berbanding "dunlin". Burung membiak matang mempunyai bahagian atas kelabu gelap dan bahagian bawah putih dengan tanda hitam pada dada. Ia mempunyai jalur mahkota pucat dan supercilia.

Dalam musim sejuk boreal , ia bewarna kelabu pucat di bahagian atas dan putih di bawah, seperti burung "dunlin" musim sejuk, tetapi mengekalkan corak kepala. Juvana mempunyai belakang, mirip dengan "dunlin" muda, tetapi sayap putih dan perut dan dada berwarna cokelat tersendiri.

Panggilan kenalan adalah siulan kering, “dree-it, dree-it” dan bunyi kliking "dik dik".


Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Kedidi Paruh Lebar membiak dengan bertelur. Telur Burung Kedidi Paruh Lebar bercangkerang keras.

Habitat sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Limicola falcinellus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help)
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ Jobling, James A (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. m/s. 157, 227. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  4. ^ Thomas, Gavin H.; Wills, Matthew A.; Székely, Tamás (2004). "A supertree approach to shorebird phylogeny". BMC Evolutionary Biology. 4: 28. doi:10.1186/1471-2148-4-28. PMC 515296. PMID 15329156. Supplementary Material[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z