Burung Kelicap Merah

spesies burung

Burung Kelicap Merah ialah salah satu daripada haiwan yang boleh di dapati di Malaysia. Nama sainsnya Aethopyga mystacalis.[2]

Burung Kelicap Merah
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. mystacalis
Nama binomial
Aethopyga mystacalis
(Temminck, 1822)

Ciri-ciri sunting

Burung Kelicap Merah adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (Vertebrat), kelas : burung. Burung Kelicap Merah adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Kelicap Merah tidak bergigi.

Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Kelicap Merah membiak dengan bertelur. Telur Burung Kelicap Merah bercengkerang keras.

Habitat sunting

Ia adalah burung endemik di Jawa dan Bali, Indonesia. Habitat semulajadinya adalah hutan tanah rendah lembab separa tropika atau tropika dan hutan montane lembab separa tropika atau tropika.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Aethopyga mystacalis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.1. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 16 July 2012.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Malaysia's Green and Timeless World: An Account of the Flora, Fauna and Indigenous People of the Forests of Malaysia, Charles Shuttleworth, Heinemann Asia, 1981 - Natural history - 221 pages

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z