Burung Lang Monyet

Burung Lang Monyet (Pithecophaga jefferyi) adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Filipina. Nama sainsnya ialah Pithecophaga jefferyi. Ia merupakan salah satu burung pemangsa yang terbesar, terkuat dan jarang dijumpai di dunia. Burung pemangsa ini termasuk dalam famili Accipitridae.

Helang Monyet
هلڠ موڽيت
Seekor Helang Monyet di Pusat Helang Filipina, Bandaraya Dabaw, Pulau Mindanao
CITES Appendix I (CITES)[2]
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Pithecophaga
Spesies:
Nama binomial
Pithecophaga jefferyi
Range in blue

Ketika dilaporkan pada 1896, ia pada mulanya dikenali sebagai Lang pemburu monyet, berasaskan laporan dari penduduk tempatan bahawa ia memburu monyet sepenuhnya (dengan itu nama Genusnya, dari bahasa Yunani pithecus ("monyet") dan phagus ("pemakan") . Kajian terkemudian mendapati bahawa ia turut memburu haiwan lain seperti colugo, civet, ular besar, mengkarung, malah burung besar seperti burung Enggang.

Ciri-ciri sunting

Burung Lang Monyet ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Lang Monyet adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Lang Monyet tidak bergigi.

Makan Philippines Eagle sunting

Pembiakan sunting

Burung Lang Monyet membiak dengan bertelur. Telur Burung Lang Monyet bercangkerang keras.

Habitat sunting

 
Lang Monyet

Sebagai burung kebangsaan Filipina sunting

Burung Lang Monyet telah diisytiharkan sebagai burung kebangsaan Filipina. Telah diisytiharkan oleh Fidel V. Ramos secara rasminya pada 4 Julai 1995. Burung ini juga digambarkan dalam setem 12 yang tergambar diantara 1967 dan 2007. Mana-mana pembunuhan burung ini akan diterima hukuman penjara 12 tahun serta denta yang amat berat.

Rujukan sunting

  • "Pithecophaga jefferyi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes a range map and justification for why this species is critically endangered

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
  1. ^ BirdLife International (2018). "Pithecophaga jefferyi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2018: e.T22696012A129595746. doi:10.2305/IUCN.UK.2017-3.RLTS.T22696012A129595746.en. Dicapai pada 11 November 2021.
  2. ^ "Appendices | CITES". cites.org. Dicapai pada 2022-01-14.