Burung Patuk Gunung

spesies burung

Burung Patuk Gunung (Sitta azurea) adalah satu spesies burung dalam keluarga Sittidae, yang dikenali sebagai burung patuk. Ia merupakan spesies burung patuk bersaiz sederhana dengan ukuran 13.5 cm (5.3 in) panjang. Spesies ini yang kekurangan ciri dimorfisme seks, tetapi mempunyai warna yang dramatik berbanding anggota lain dalam genusnya. Kepalanya berwarna hitam atau biru-kehitaman, dan biru tua pada bahagian atas yang menghampiri warna ungu dan bulu pelepah berwarna biru langit. Tekak dan dada berwarna putih atau kuning cair, berlawanan dengan warna pada bahagian atas dan perut dengan warna biru tua; bulu pelepah berwarna cerah, biru-kelabu atau keunguan.

Burung Patuk Gunung
Burung Patuk Gunung, Sitta azurea, di Taman Botani Cibodas, Jawa, Indonesia
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Sittidae
Genus: Sitta
Spesies:
S. azurea
Nama binomial
Sitta azurea
Lesson, 1830
Sinonim

 • Callisitta azurea (Lesson, 1830)
 • Poliositta azurea (Lesson, 1830)
 • Dendrophila flavipes (Swainson, 1838)
 • Sitta flavipes (Swainson, 1838)

Burung Patuk Gunung boleh ditemui di Semenanjung Tanah Melayu dan Indonesia, iaitu pulau-pulau di Sumatera dan Jawa, mendiami hutan tanah rendah lembab tropika atau subtropika, dan hutan montane tropika atau subtropika dengan ketinggian lebih daripada 900 m (3,000 ka). Ia memakan serangga kecil yang ditemui di atas pokok, sementara musim pembiakan antara bulan April hingga Jun atau Julai.

Tiga subspesies telah digunakan pasti: S. a. expectata, S. a. nigriventer dan S. a. azurea, yang mana berbeza pada bahagian sayap, dada dan perut. Spesies yang paling dekat dengannya adalah Burung Patuk Dahi Hitam (S. frontalis), burung Patuk Paruh Kuning (S. solangiae) dan burung patuk paruh sulfur (S. oenochlamys). Populasi burung ini tidak diketahu tetapi ia diletakkan dalam risiko rendah akan kepupusan di sebabkan kawasan taburannya. Ia dikelaskan sebagai kurang terancam oleh Kesatuan Pemuliharaan Semulajadi Antarabangsa.

Taksonomi sunting

Perincian sunting

Seekor sub-spesies burung Patuk Gunung S. a. expectata mencari makan di atas sepohon pokok, Bukit Fraser, Malaysia

Ekologi dan kelakuan sunting

Suara sunting

Templat:Birdsong

Pemakanan sunting

 
Seekor burung Patuk Gunung di atas dahan pokok di Bukit Fraser, Malaysia

Pembiakan sunting

Burung ini membuat sarang di dalam lubang kecil di atas pokok. Ia akan menelurkan tiga hingga empat biji telur berwarna putih kotor dengan ukuran 19.3 mm × 13.4 mm (0.76 in × 0.53 in).

Pemangsa sunting

Taburan dan habitat sunting

 
Taburan burung Patuk Gunung di Asia Tenggara

Ancaman dan perlindungan sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ Being Callisitta, Poecilositta, Oenositta, Sitta, Mesositta, Micrositta and Leptositta.[2]
  2. ^ The 21 species are out of 24 recognized as making up the genus by Harrap and Quinn as of 1996. Of these, the study omitted the Indian nuthatch (Sitta castanea), the yellow-billed nuthatch (Sitta solangiae) and the white-browed nuthatch (Sitta victoriae). The International Ornithological Congress however recognized 28 species as of 2012, based on the elevation of four taxa from subspecies to full species status, including Przevalski's nuthatch (S. przewalskii) and three species from the europaea group.[3]

Petikan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Sitta azurea". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2012. Dicapai pada May 13, 2014.
  2. ^ Matthysen 2010, m/s. 269–270.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Pasquet2014 tidak disediakan

Bibliografi sunting

  • Harrap, Simon (1996). Christopher Helm (penyunting). Tits, Nuthatches and Treecreepers. Illustrated by David Quinn. ISBN 978-0-7136-3964-3.
  • Matthysen, Erik (2010). The Nuthatches. Illustrated by David Quinn. A & C Black. ISBN 978-1-4081-2870-1.

Pautan luar sunting