Burung Rapang Besar


Burung Rapang Besar Charadrius leschenaultii, merupakan burung mengharung dalam keluarga plover yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Charadrius leschenaultii[1], [2].

Burung Rapang Besar
frames
Pengelasan saintifik

Terdapat tiga spesies kecil: Spesies kecil dilantik ("Nominate subspecies"), C. l. columbinus dan C. l. scythicus. Yang terakhir diketahui adalah C. l. crassirostris sehingga ia ditentukan bahawa nama ini digunakan oleh spesies kecil Wilson's Plover, C. w. crassirostris.[3]

Ciri-ciri sunting

Burung Rapang Besar adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Rapang Besar adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh Burung Rapang Besar tidak bergigi.

Makanan sunting

Makanannya terdiri daripada serangga, krustakean dan cacing annelid, yang ditangkap melalui teknik lari dan berhenti seketika, berbanding pencarian sekata oleh kumpulan menharung yang lain.

Wynnum Esplanade, tenggara Queensland, Australia


Pembiakan sunting

Burung Rapang Besar membiak di separa gurun di Turki dan ketimur melalui Asia Tengah. Ia bersarang di atas tanah. Burung Rapang Besar kuat berhijrah, menghabiskan musim sejuk di pantai berpasir di Afrika timur, Asia selatan dan Australasia. Ia jarang mengembara di Eropah barat, di mana ia direkodkan sejauh ke barat sehingga ke Great Britain, Perancis dan Iceland. Ia telah dilihat dua kali di Hemisfera Barat, terakhir pada 14 May 2009, di Jacksonville, Florida.[4]

 
Charadrius leschenaultii

Habitat sunting

Rujukan sunting

  1. ^ D.R. 16/2010 RANG UNDANG-UNDANG PEMULIHARAAN HIDUPAN LIAR 2010
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ Carlos, C. J., S. Roselaar, & J-F. Voisin (2012). A replacement name for Charadrius leschenaultii crassirostris (Severtzov, 1873), a subspecies of Greater Sand Plover. Bulletin of the British Ornithologists' Club 132(1): 63–65.
  4. ^ "From Asia by air, rare bird visits Huguenot". Times-Union, Florida. Jacksonville.com. 2009-05-15. Dicapai pada 2009-05-17.

Shorebirds by Hayman, Marchant and Prater ISBN 0-7099-2034-2

  • [1] (National Parks and Wildlife Services NSW Australia PDF)

Bacaan lanjut sunting

  • Taylor, P.B. (1987) Field identification of Greater and Lesser Sandplovers, pp. 15–20 in International Bird Identification: Proceeedings of the 4th International Identification Meeting, Eilat, 1st - 8th November 1986 International Birdwatching Centre Eilat

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z