Burung Rimba Dahan


Burung Rimba Dahan (bahasa Inggeris: Grey-breasted Babbler) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Malacopteron albogulare. [1]

Burung Rimba Dahan
Pengelasan saintifik
[[{{{Ksubspesies}}}]]

Malacopteron albogulare albogulare
Malacopteron albogulare moultoni


Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan sunting

Burung Rimba Dahan boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri sunting

Burung Rimba Dahan adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Rimba Dahan adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Rimba Dahan terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Rimba Dahan membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan sunting

Burung Rimba Dahan merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z