Burung Sinbad Ekor Merah

spesies burung

Burung Sindbad Ekor Merah atau Phaethon rubricauda merupakan burung laut tropika, satu dari tiga spesies burung laut berkait di lautan tropika. Secara luarannya menyerupai rupa burung "Tern", ia memiliki bulu putih keseluruhan yang topeng hitam dan paruh merah. Kebanyakan burung dewasa memiliki ekor menjulur merah yang kira-kira dua kali panjang badan mereka, yang memberikan namanya. Pieter Boddaert menggambarkan spesies ini pada tahun 1783. Terdapat empat subspesies yang diakui, walaupun ada bukti bahawa ini merupakan perubahan klinikal pada burung-burung kecil di utara dan lebih besar di selatan (dengan itu tidak ada alasan bagi sebarang subspesies).

Burung Sinbad Ekor Merah
frames
Pengelasan saintifik

Sarang dibina dalam koloni tersebar luas di pulau-pulau lautan, sarang itu sendiri merupakan tubir pada muka tebing. Hanya satu telur dihasilkan, dieram oleh kedua-dua jantina selama kira-kira enam minggu. Sindbad Ekor Merah memakan ikan, terutamanya ikan terbang, dan cumi-cumi, menangkap mereka dengan terjun menyelam ke dalam lautan. Burung ini dianggap sebagai spesies yang paling kurang dibimbangkan menurut Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam (IUCN), sungguhpun terjejas dengan hubungan manusia. Kucing dan anjing liar memakan telur dan burung muda di tapak bersarang.

Ciri-ciri sunting

Burung Sindbad Ekor Merah ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Sindbad Ekor Merah ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Sindbad Ekor Merah tidak bergigi.

Makanan sunting

Burung Sinbad Ekor Merah kebanyakannya merupakan penyelam junam, menyelam pada kedalam anatara 6 hingga 50 meter (20 hingga 164 kaki) di dalam air. Bagaimanapun, ikan terbang, kadang-kadang ditangkap di udara.[1], Burung ini menyelam sehingga kedalaman kira-kira 4.5 meter (15 kaki), sungguhpun ini mungkin berubah mengikut musim.[2] Ketika menyelam, ia kekal menyelam sekejab-satu kajian di Pulau Krismas memberikan purata masa 26.6 saat-umumnya menelan mangsa sebelum kembali timbul.[3]

Semasa pengeraman, perjalanan mencari makanan agak panjang, dengan purata perjalanan sekitar 153 jam. Perjalanan ini adalah untuk pergi ke kawasan yang sangat produktif. Setelah anak burung menetas, ibu bapa mengamalkan strategi di mana satu mengambil perjalanan panjang (purata ini kira-kira 57 jam) untuk makan sendiri, dan yang lain mengambil perjalanan singkat (kira-kira tiga jam panjang) untuk memberi makan anak burung. Bimodality panjang perjalanan mencari makan mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa ia adalah keseimbangan optimum pemakanan sendiri dan peruntukan untuk anak burung.[4] Di Pulau Krismas, burung-burung ini biasanya makan jauh di laut pada waktu pagi dan dekat dengan pantai pada sebelah petang.[3]

Ikan terbang dan cumi membentuk sebahagian besar daripada diet burung ini, sebagai tambahan kepada beberapa krustasea, bergantung kepada lokasi.[1] Kerja lapangan di Saluran Mozambique mendedahkan pemakanan burung di sana kebanyakannya ikan menurut isipadu tetapi seimbang bilangan ikan dan cumi menurut bilangan. Ikan yang direkodkan termasuk ikan terbang terbang mirroring ( Hirundichthys speculiger ) dan spesis ikan terbang spotfish ( Cheilopogon furcatus ) dan beberapa spesies lain yang tidak dikenali dalam keluarga ikan terbang Exocoetidae, pompano dolphinfish ( Coryphaena equiselis ) dan dolphinfish biasa ( C. hippurus ) Tylosurus crocodilus ), dan ahli-ahli Hemiramphidae , Scombridae dan Carangidae yang tidak dikenali. Cumi-cumi terbang belakang ungu ( Sthenoteuthis oualaniensis ) adalah yang paling biasa cephalopod dimakan, diikuti oleh sotong selimut biasa ( Tremoctopus violaceus ).[5] Kajian lapangan di Hawaii mendapati ikan terbang membentuk sebahagian besar spesies mangsa, dengan ikan terbang dua sayap tropika ( Exocoetus volitans ) dan anggota genus Cypselurus ) yang terbanyak, diikuti oleh cumi-cumi keluarga ommastrephidae termasuk cumi terbang belakang ungu dan cumi kaca ( Hyaloteuthis pelagica ), dan ikan carangid termasuk "shortfin scad" (Decapterus macrosoma).[6] inbad Ekor Merah juga telah direkodkan makan ikan landak (Diodontidae), sungguhpun burung dewasa berhadapan masalah apabila ikan mangsa mengembang sehingga menyebabkannya tergesa-gesa dimuntahkan keluar tergesa-gesa.[7]

Burung dewasa yang kuat dengan mulut dan paruh yang besar, burung Sinbad Ekor Merah mampu membawa mangsa yang agak besar berbanding saiznya, dengan burung-burung induk biasanya membawa ikan lumba-lumba yang beratnya 120 g-16% berbanding berat mereka sendiri-kepada anak mereka.[5]

Pembiakan sunting

Burung Sindbad Ekor Merah membiak dengan bertelur. Telur Burung Sindbad Ekor Merah bercangkerang keras.

Habitat sunting

Rujukan sunting

  • "Fregata rubricauda". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Masukan pengkalan data termasuk penjelasan kenapa spesies ini tidak dianggap terancam.

Galeri sunting

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan hbw tidak disediakan
  2. ^ Le Corre, Matthieu (1997). "Diving depths of two tropical Pelecaniformes: The red-tailed tropicbird and the red-footed booby". The Condor. 99 (4): 1004. doi:10.2307/1370157. ISSN 0010-5422.
  3. ^ a b Gibson‐Hill, C. A. (1947). "The Normal Food of Tropic‐birds (Phaëthon spp.)". Ibis. 89 (4): 658–61. doi:10.1111/j.1474-919X.1947.tb03901.x.
  4. ^ Sommerfeld, Julia; Hennicke, Janos C. (2016). "Comparison of trip duration, activity pattern and diving behaviour by red-tailed tropicbirds (Phaethon rubricauda) during incubation and chick-rearing". Emu - Austral Ornithology. 110 (1): 78–86. doi:10.1071/MU09053. ISSN 0158-4197.
  5. ^ a b Le Corre, M.; Cherel, Y.; Lagarde, F.; Lormée, H.; Jouventin, P. (2003). "Seasonal and inter-annual variation in the feeding ecology of a tropical oceanic seabird, the red-tailed tropicbird Phaethon rubricauda" (PDF). Marine Ecology Progress Series. 255: 289–301. JSTOR 24866967.
  6. ^ Harrison, Craig S.; Hida, Thomas S.; Seki, Michael P. (1983). "Hawaiian Seabird Feeding Ecology". Wildlife Monographs No. 85: 3–71 [27–28]. JSTOR 3830593.
  7. ^ Ashmole, N. Philip; Ashmole, Myrtle. "Comparative Feeding Ecology of Sea Birds of a Tropical Oceanic Island" (PDF). Bulletin of the Peabody Museum of Natural History Yale University (24): 1–139 [19–26].