Tekukur api biasa

(Dilencongkan dari Burung Tekukur Api)

Burung Tekukur Api adalah spesies burung dalam famili Columbidae. Nama sainsnya ialah Macropygia ruficeps.[1] Ia adalah burung coklat kemerahan, dan terdapat di Brunei, China, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Thailand, dan Vietnam.[2] Ia dinilai sebagai spesies yang paling kurang bimbang terhadap Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Senarai Merah Alam Spesies Terancam.

Tekukur Api
Pengelasan saintifik
Alam:
Haiwan
Filum:
Kordata
Kelas:
Burung
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. ruficeps
Nama binomial
Macropygia ruficeps
(Temminck, 1834)

Ciri-ciri sunting

Burung Terkukur Api adalah merpati coklat kemerahan, berukuran panjang 27 hingga 30 cm (11 hingga 12 in), dan berat 74 hingga 88 g (2.6 hingga 3.1 oz). [3] Ia mempunyai jambul chokelat kemerahan. Ia mempunyai iris yang berwarna putih kelabu. Paruhnya adalah coklat, dan mempunyai hujung hitam. Kaki berwarna merah karang.[4] Ekornya panjang, dan ia membezakan Terkukur Api ini berbanding simpatrik lain (spesies yang ada di kawasan geografi yang sama dan dengan itu sering bertembung sesama sendiri).[5]

Makanan sunting

Pembiakan sunting

Burung Tekukur Api membiak dengan bertelur. Telur Burung Tekukur Api bercangkerang keras.

Habitat sunting

Burung Terkukur Api terdapat di hutan bukit malarhijau dan pinggir hutan, di utara julatnya. Diselatan, ia terdapat dalam hutan kering dan di kawasan bersebelahan hutan pertumbuhan kedua. Ia juga terdapat dalam kawasan ladang. Ia biasanya dijumpai di habitat submontane pada ketinggian 300 hingga 2,000 m (980 hingga 6,560 kaki) di atas paras laut. Ia juga telah direkodkan di ketinggian sekurang-kurangnya 3,000 meter (9,800 kaki) dari paras laut di Gunung Kinabulu, dan kadang-kadang di paras laut.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan iucn tidak disediakan
  3. ^ Baptista, L.F.; Trail, P.W.; Horblit, H.M.; Boesman, P. (2017). del Hoyo, Josep; Elliott, Andrew; Sargatal, Jordi; Christie, David A; de Juana, Eduardo (penyunting). "Little Cuckoo-dove (Macropygia ruficeps)". Handbook of the Birds of the World Alive. Lynx Edicions. Dicapai pada 2017-09-21. Unknown parameter |subscription= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ MacKinnon, John Ramsay; MacKinnon, John; Phillipps, Karen; He, Fen-qi (2000). A Field Guide to the Birds of China (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press Oxford. m/s. 133. ISBN 9780198549406.
  5. ^ a b Gibbs, David (2010). Pigeons and Doves: A Guide to the Pigeons and Doves of the World (dalam bahasa Inggeris). Bloomsbury Publishing. m/s. 274–275. ISBN 9781408135556.

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z