Burung Hantu Telinga Panjang

(Dilencongkan dari Burung hantu telinga panjang)
Burung hantu telinga panjang
Burung hantu telinga panjang
Templat:Taxonomi
Templat:Regnum:Haiwania
Templat:Phylum:Kordata
Templat:Kelas:Burung ( Aves )
Templat:Order:Strigiformes
Templat:Famili:Strigidae
Templat:Genus:Asio
Templat:Spesies: otus
Nama Binomial
Asio otus
(Linnaeus, 1758)

Burung hantu telinga panjang atau dalam bahasa Inggerisnya Long-eared Owl (Asio otus) adalah spesies burung hantu yang terdapat di Eropah, Asia, dan Amerika Utara. Burung ini separuh burung bermigrasi, bergerak ke selatan pada musim sejuk dari kawasannya di utara. Habitatnya di dalam hutan berhampiran dengan kawasan terbuka.

Asio otus otus

Spesies Burung hantu telinga panjang merupakan sebahagian daripada kumpulan besar burung hantu yang dikenali sebagai burung hantu biasa, Strigidae, yang merangkumi kebanyakan spesies burung hantu. Kumpulan lain adalah burung hantu gereja, Tytonidae.

Ia bersarang di pokok, seringkali pokok kon, biasanya menggunakan sarang lama burung lain seperti gagak, bertelur 4-5 telur. Ia mudah menerima bakul sarang buatan.

Ia memburu di kawasan terbuka pada waktu malam. Makanan utamanya adalah tikus dan burung.

Burung hantu telinga panjang mempunyai mata kuning-bata; telinga panjangnya gebu tidak kelihatan ketika terbang, tetapi jelas kelihatan pada waktu lain. Ia bewarna keperangan di bahagian atas dan pucat di bahagian bawah. Ia mempunyai sayap yang panjang, menyerupai burung hantu telinga pendek, dan melayang perlahan dengan sayap yang ditegakkan ketika memburu. Spesies aktif malam ini ( nocturnal ) lebih mudah kelihatan bertenggek pada waktu siang.

Lihat juga burung pemangsa.