CIA World Factbook

bahan rujukan tentang negara-negara dunia

CIA World Factbook (ISSN 1553-8133; di Amerika Syarikat disebut dengan The World Factbook), adalah sebuah publikasi tahunan dari Central Intelligence Agency (CIA), badan pintarAmerika Syarikat. CIA World Factbook (disingkat dengan Factbook sahaja) berisi data-data almanak mengenai negara-negara di dunia. Di dalamnya terdapat ringkasan 2-3 halaman tentang masalah demografi, geografi, komunikasi, pemerintahan, ekonomi dan ketenteraan dari masing-masing 268 negara atau dependensi yang diakui oleh Amerika Syarikat.

Cover CIA World Factbook 2007 (edisi pemerintah).
Edisi online dari Factbook, Februari 2007.

Tujuan utama daripada penulisan buku ini adalah untuk menyediakan maklumat untuk pegawai-pegawai pemerintah Amerika Syarikat. Namun, Factbook juga sering digunakan sebagai sumber atau rujukan oleh mahasiswa, pelajar, atau publikasi-publikasi lainnya. Kerana merupakan karya dari pegawai pemerintah AS, Factbook berada di domain umum (public domain).

Sumber-sumber Factbook sunting

Dalam penyusunan factbook, CIA menggunakan berbagai sumber diantaranya

Dan juga menggunakan sumber-sumber awan ataupun swasta lainnya.

Hak cipta sunting

Factbook berada dalam domain umum. Kerana itu, siapapun berhak untuk menyebarkan, menyalin ataupun mengubah isinya. Sekalipun begitu, CIA meminta agar nama Factbook disebutkan jika seseorang mengutipnya. Karena berada dalam domain umum, banyak website ataupun buku yang menggunakan maklumat dan gambar dari Factbook.

Ketersediaan sunting

Edisi cetak Factbook tersedia dalam dua jenis, iaitu edisi pemerintah dan edisi cetak dari Potomac Books Inc.. Edisi online daripada Factbook juga tersedia di Internet. Factbook juga pernah dipublikasikan dalam bentuk CD-ROM, kaset tape, microfiche, maupun disket.

Sebelum 2001, Factbook diperbaharui setiap tahunnya. Biasanya edisi terbaru diterbitkan setiap 1 Januari. Sejak 2001, CIA memperbaharui edisi online Factbook setiap dua minggu. Edisi cetak tetap diperbaharui setiap 1 tahun.

Pautan luar sunting