Cagar alam[1] atau juga rizab alam/semula jadi ialah kawasan kepentingan yang dilindungi untuk flora, fauna atau ciri-ciri kepentingan geologi atau lain-lain yang dikhaskan dan diuruskan untuk pemuliharaan dan untuk memberi peluang khusus untuk tujuan kajian atau penyelidikan. Cagar alam semula jadi boleh ditetapkan oleh institusi kerajaan atau pemerintah di beberapa negara, atau oleh pemilik tanah swasta, seperti badan amal dan institusi penyelidikan tanpa mengira kewarganegaraan. Rizab alam jatuh ke dalam kategori berbeza ditetapkan Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa bergantung kepada tahap perlindungan yang diberikan oleh undang-undang tempatan. Biasanya ia lebih dilindungi daripada taman alam.

Caruk Bee Lick Creek, di Hutan Peringatan Jefferson, telah ditetapkan sebagai kawasan perlindungan hidupan liar Persatuan Audubon Kebangsaan.

Sejarah sunting

 
Charles Waterton menubuhkan cagar alam pada tahun 1821.

Amalan-amalan kebudayaan yang hampir sama dengan penubuhan dan penyelenggaraan kawasan-kawasan simpanan bagi haiwan-binatang yang sudah berusia dahulu, dengan Raja Devanampiya Tissa dari Anuradhapura mendirikan salah satu tempat perlindungan alam liar terawal di abad ke-3 SM.[2] Rizab awal sering mempunyai kaitan agama, seperti kawasan 'hutan buruk' di Afrika Barat yang dilarang kepada manusia, yang diancam dengan serangan rohani jika mereka pergi ke sana. Kawasan larangan suci yang menghalang dari kemasukan manusia untuk memancing dan memburu dikenali oleh banyak budaya kuno di seluruh dunia.

 
Drachenfels (Siebengebirge)

Cagar alam yang pertama di dunia ditubuhkan pada 1821 oleh naturalis dan penjelajah Charles Waterton di sekitar ladangnya di Walton Hall, West Yorkshire. Dia membelanjakan £ 9000 untuk pembinaan dinding 9 kaki tingi dengan panjang 3 batu untuk memagari tamannya dari pemburu haram. Dia cuba menggalakkan hidupan liar dengan menanam pokok dan membuat lubang pada batang pokok untuk burung hantu bersarang.

Drachenfels (Siebengebirge) dilindungi sebagai cagar alam yang direka negeri pertama di Jerman moden; tapak ini dibeli oleh Negeri Prusia pada tahun 1836 untuk melindunginya dari perlombongan.

Cagar alam besar yang pertama adalah Taman Negara Yellowstone di Wyoming, Amerika Syarikat, diikuti oleh Taman Negara Diraja berhampiran Sydney, Australia dan Cagar Alam Barguzin Empayar Rusia, zapovednik yang pertama ditubuhkan oleh kerajaan persekutuan itu sepenuhnya untuk kajian saintifik alam.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "cagar alam". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  2. ^ The National Atlas of Sri Lanka (ed. 2nd). Department of Survey. 2007. m/s. 86. ISBN 955-9059-04-1.
  3. ^ Weiner, Douglas R. (1988). Models Of Nature: Ecology, Conservation, and Cultural Revolution in Soviet Russia. University of Pittsburgh Press. m/s. 29. ISBN 978-0-8229-5733-1. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)