Cakrabyuha (Sanskrit: चक्रव्यूह, rumi: Cakravyuha, daripada चक्र cakra "roda", "lingkaran") atau padmabyuha Sanskrit: पद्मव्यूह, rumi: Padmavyuha adalah salah satu bentuk formasi ketenteraan dalam peperangan India Kuno yang disebutkan dalam kitab Mahabharata. Sesuai dengan namanya (, formasi ini tersusun dari ribuan askar yang berbaris membentuk lingkaran besar berlapis-lapis, susunan ini sangat rumit lalu menjadi sangat sukar untuk ditembus pihak lawan

Diagram formasi Chakrabyuha.

Gambaran sunting

Dari Mahabharata sunting

Formasi Cakrabyuha ditemukan dalam buku ketujuh kitab ini, Dronaparwa. Buku tersebut menerangkan rancangan Drona, panglima mengetuai pasukan Korawa dalam perang besar di Kurukshetra melawan para Pandawa. Hanya Arjuna selaku ketua pihak Pandawa sahaja yang mampu menembus Cakrabyuha; oleh kerana itu, pihak Korawa mengirim Susarma, raja Trigarta untuk memancing Arjuna menjauhi medan pertempuran. Siasat tersebut berhasil dijalankan.

Abimanyu, putera Arjuna mampu melanggar formasi tersebut membuat kerosakan di beberapa bahagian susunan ini. Akan tetapi, kemampuan Abimanyu dalam menembus Cakrabyuha tidak sempurna apabila dia tidak tahu cara keluar dari formasi tersebut. Kelemahan tersebut memakan diri Abimanyu apabila para kesatria Korawa mengeroyoknya tepat di pusat formasi tersebut lalu mengorbankannya.

Galeri sunting


Templat:Mahabharata-stub