Calliphora vicina merupakan ahli dalam keluarga Calliphoridae, termasuk langau biru dan pikat biru. Lalat ini sangat berguna dalam bidang entomologi forensik, digunakan untuk menganggarkan masa kematian seseorang apabila terdapat mayat dan kemudian diperiksa. C. vicina kini merupakan salah satu daripada spesies lalat yang paling entomologi untuk tujuan ini kerana ia tiba dan mengharungi mayat dalam jangka masa yang konsisten.

Calliphora vicina
Calliphora vicina.jpg
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. vicina
Nama binomial
Calliphora vicina
Sinonim

TaxonomiSunting

C. vicina telah digambarkan oleh ahli entomologi Perancis Jean-Baptiste Robineau-Desvoidy pada tahun 1830. Nama julukan spesifiknya berasal dari bahasa Latin vicinus bermaksud 'kejiranan'.[1]

C. vicina berkait rapat dengan Calliphora vomitoria, spesis lain yang penting dalam forensik.

PeneranganSunting

 
Kepala calliphora vicina

C. vicina dikenali sebagai langau biru kerana warna biru-kelabu seakan logam dari toraks dan abdomennya. Ia dibezakan dari yang biasa dikenali C. vomitoria dengan pipi orennya yang cerah. Panjang langau biru adalah kira-kira 10–11 mm. Sklerit pada pangkal koksa adalah kuning atau oren. Mengikut kaetotaksi, Kajian mengenai susunan bulu, Calliphorid dicirikan dengan mempunyai bulu hitam pada sklerit dan dua hingga tiga bulu pada notopleuron.

Persamaan antara spesies berbeza Calliphora boleh membuat pengenalan tahap tidak matang hampir mustahil. Dari instar pertama ke peringkat pupa C. vicina sangat serupa dengan C. vomitoria.

Kajian lanjutSunting

Semasa C. vicina masih lagi dikaji, maklumat lanjut mengenai tingkah laku akan diperoleh untuk membolehkan gambaran yang lebih lengkap mengenai kitaran hidup, dengan itu membawa kepada anggaran masa mengurumi yang lebih baik. Pengetahuan baru seperti aktiviti C. vicina pada waktu malam akan menyediakan ahli entomologi forensik dengan alat yang lebih baik untuk pembangunan anggaran PMI mereka.[2]

RujukanSunting

  1. ^ Simpson DP (1979). Cassell's Latin Dictionary (ed. 5). London: Cassell Ltd. m/s. 883. ISBN 0-304-52257-0.
  2. ^ Gennard D, Forensic Entomology: An Introduction, Wiley, John & Sons, Incorporated, 2007.

Pautan luarSunting