Calvin and Hobbes ialah siri komik edaran sindiket yang ditulis dan dilukis oleh Bill Watterson yang mengisahkan gelagat lucu Calvin, seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun yang asyik berkhayal dan mengembara, dan Hobbes, anak patung harimau yang bertenaga dan sinis. Watak Calvin dan Hobbes dinamakan sempena John Calvin, seorang ahli teologi Reformasi Perancis abad ke-16, dan Thomas Hobbes, seorang ahli falsafah politik Inggeris abad ke-17.[1] Siri komik ini diedarkan secara sindiket setiap hari mulai 18 November 1985 hingga 31 Disember 1995. Ketika mencapai kemuncak popularitinya, Calvin and Hobbes disiarkan dalam lebih 2,400 judul akhbar di seluruh dunia. 17 jilid buku himpunan Calvin and Hobbes telah dijual lebih 30 juta salinan sehingga terbitnya The Complete Calvin and Hobbes.[2]

Calvin and Hobbes
Fail:Calvin and Hobbes Original.png
Calvin and Hobbes took many wagon rides over the years. This one showed up on the cover of the first collection of comic strips.
PengarangBill Watterson
Laman webCalvin and Hobbes
Status terkini/jadualConcluded
Tarikh dilancarkanNovember 18, 1985 (pertama)
Tarikh berakhirDecember 31, 1995 (ke-3,160)
SindiketUniversal Press Syndicate
PenerbitAndrews McMeel Publishing
GenreHumor, kehidupan sekeluarga, politik, satira

Berlatarkan sebuah kawasan subbandar di Amerika Syarikat, komik ini mengetengahkan pengembaraan khayalan Calvin dan persahabatannya dengan Hobbes, pandangan uniknya mengenai berbagai-bagai isu politik dan budaya serta hubungannya dengan orang-orang lain, khususnya ibu bapanya sendiri. Juga berulang-ulangnya motif keduaan perwatakan Hobbes, iaitu dipandang oleh Calvin sebagai seekor harimau hidup yang bersifat kemanusiaan, padahal orang lain melihatnya sekadar anak patung. Biarpun tidak menyebut siapa-siapa tokoh politik atau mana-mana perisitwa semasa tertentu terang-terangan, namun komik ini menyentuh isu-isu meluas seperti environmentalisme, pendidikan awam, dan kepincangan tinjauan pendalat.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Calvin and Hobbes Trivia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-03. Dicapai pada 2007-05-12.
  2. ^ "The Complete Calvin and Hobbes". Andrews McMeel Press Release. Andrews & McMeel. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-10-26. Dicapai pada 2009-05-02.
  3. ^ David Astor (November 4, 1989). "Watterson and Walker Differ On Comics: "Calvin and Hobbes" creator criticizes today's cartooning while "Beetle Bailey"/"Hi and Lois" creator defends it at meeting". Editor and Publisher. m/s. 78.

Pautan luar sunting