Permaisuri Camilla

Permaisuri United Kingdom sejak 2022
(Dilencongkan dari Camilla, Duchess Cornwall)

Camilla (Camilla Rosemary Shand; dilahirkan 17 Julai 1947; kemudiannya dikenali sebagai Camilla Parker Bowles) ialah Permaisuri United Kingdom dan 14 Negara-negara alam Komanwel. Baginda merupakan isteri kepada Raja Charles III.

Camilla
Potret rasmi, 2019
Permaisuri United Kingdom
dan 14 Negara-negara alam Komanwel
Tempoh8 September 2022 – kini
Kemahkotaan6 Mei 2023
KeputeraanCamilla Rosemary Shand
(1947-07-17) 17 Julai 1947 (umur 76)
Hospital King's College, London, England
Pasangan
Anakanda
KerabatWindsor (melalui perkahwinan)
AyahandaBruce Shand
BondaRosalind Cubitt
Pendidikan

Camilla dibesarkan di Sussex Timur dan South Kensington di England. Baginda mendapat pendidikan di England, Switzerland, dan Perancis. Pada tahun 1973, baginda berkahwin dengan seorang pegawai Tentera British bernama Andrew Parker Bowles tetapi mereka bercerai pada tahun 1995. Semasa perkahwinan pertama mereka, Camilla dan Charles mempunyai hubungan romantis yang mendapat banyak perhatian daripada media dan orang ramai. Pada tahun 2005, Camilla dan Charles berkahwin dalam upacara sivil di Windsor Guildhall, diikuti dengan upacara pemberkatan denominasi Anglikan di Gereja Kecil St George di Istana Windsor. Sebelum Charles menjadi raja, Camilla dikenali sebagai Duchess Cornwall. Bagaimanapun, apabila Ratu Elizabeth II mangkat pada 8 September 2022, Charles menjadi raja, dan Camilla menjadi permaisuri. Istiadat kemahkotaan atau pertabalan rasmi mereka berlangsung di Westminster Abbey pada 6 Mei 2023.

Sebagai permaisuri, Camilla mengambil bahagian dalam penglibatan awam bersama suaminya, mewakili monarki. Baginda juga terlibat dengan banyak badan amal dan organisasi, sama ada sebagai penaung, presiden, atau ahli. Sejak 1994, baginda telah berkempen untuk meningkatkan kesedaran tentang osteoporosis, penyakit tulang, dan telah menerima penghormatan dan anugerah atas usaha baginda. Selain itu, Camilla menyokong isu seperti rogol, penderaan seksual, celik huruf, kebajikan haiwan dan kemiskinan.

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Camilla Rosemary Shand dilahirkan di London pada 17 Julai 1947. Keluarganya tinggal di Plumpton, Sussex Timur, dan South Kensington, London. Bapanya, Bruce Shand, ialah seorang ahli perniagaan, dan ibunya, Rosalind Cubitt, ialah seorang pekerja amal. Camilla mempunyai seorang adik perempuan bernama Annabel Elliot dan seorang adik lelaki bernama Mark Shand. Salah seorang nenek moyangnya, Alice Keppel, ialah perempuan simpanan Raja Edward VII. Camilla telah dibaptiskan di Firle, Sussex Timur, pada November 1947.

Ibu Camilla menawarkan diri di Yayasan Warisan Chailey, sebuah badan amal yang membantu kanak-kanak kurang upaya, berhampiran rumah mereka di Sussex. Bapanya mempunyai pelbagai minat perniagaan dan terlibat dalam peniaga wain dan perniagaan lain di Mayfair, London.

Semasa zaman kanak-kanaknya, Camilla mengembangkan minat membaca, dipengaruhi oleh bapanya, yang sering membacakan buku kepadanya. Baginda membesar dengan haiwan peliharaan dan belajar menunggang kuda pada usia muda dengan menyertai kem Pony Club dan memenangi anugerah di gymkhanas. Camilla menyifatkan zaman kanak-kanaknya sebagai sempurna. Baginda berasal dari latar belakang kelas atas, dan k keluarganya mempunyai orang untuk membantu dengan rumah dan taman mereka. Mereka juga membenarkan masyarakat setempat menggunakan taman mereka untuk acara.

Pada usia lima tahun, Camilla menghadiri Dumbrells, sebuah sekolah pendidikan bersama di Ditchling. Dari umur 10 tahun, baginda bersekolah di Sekolah Queen's Gate di London. Rakan sekelasnya mengenalinya sebagai "Milla", dan salah seorang gurunya menyifatkan baginda sebagai seorang yang ceria dan cergas. Camilla meninggalkan Queen's Gate dengan satu kelayakan O-level dan kemudiannya menghadiri sekolah penamat di Switzerland yang dipanggil Mon Fertile. Selepas menamatkan kursus tamat sekolah, baginda belajar kesusasteraan Perancis dan bahasa Perancis di Institut Universiti London di Paris selama enam bulan.

Pada tahun 1965, Camilla menghadiri acara khas di London yang dipanggil debutante, di mana wanita muda diperkenalkan kepada masyarakat. Baginda mula-mula tinggal di sebuah apartmen kecil di Kensington bersama seorang rakan dan kemudiannya berpindah ke sebuah apartmen yang lebih besar di Belgravia. Camilla mempunyai pekerjaan yang berbeza sebagai setiausaha dan penyambut tetamu untuk syarikat yang berbeza. Baginda suka menunggang kuda, melukis (walaupun baginda tidak menyimpan kebanyakan lukisannya), memancing dan berkebun.

Perkahwinan dan anak-anak sunting

Pada akhir 1960-an, Camilla bertemu dengan Andrew Parker Bowles, yang merupakan leftenan dalam Blues dan Royals, melalui adiknya Simon. Mereka berada dalam hubungan yang mempunyai pasang surut selama beberapa tahun, dan pertunangan mereka diumumkan dalam akhbar The Times pada tahun 1973. Didakwa bahawa ibu bapa mereka menghantar pengumuman itu tanpa pengetahuan mereka, yang mendesak Parker Bowles untuk melamar. Mereka berkahwin pada 4 Julai 1973, dalam upacara Roman Katolik di London, ketika Camilla berumur 25 dan Andrew 33. Camilla memakai gaun pengantin yang direka oleh rumah fesyen British Bellville Sassoon, dan perkahwinan itu dihadiri 800 tetamu, termasuk ahli keluarga diraja.

Selepas berkahwin, Camilla dan Andrew membeli Bolehyde Manor di Allington, Wiltshire, dan kemudiannya Middlewick House di Corsham. Mereka mempunyai dua anak: Tom, lahir pada tahun 1974, dan Laura, lahir pada tahun 1978. Kedua-dua anak itu dibesarkan sebagai penganut Roman Katolik (mengikut bapa mereka), manakala Camilla kekal sebagai penganut Anglikan dan tidak menukar denominasi. Tom menghadiri Kolej Eton, tidak seperti bapanya yang pergi ke Kolej Ampleforth, dan beliau berada dalam pewarisan untuk mewarisi Earldom Macclesfield. Laura menghadiri sekolah perempuan Katolik tetapi berkahwin di sebuah gereja Anglikan.

Pada Disember 1994, selepas 21 tahun perkahwinan, Camilla dan Andrew memutuskan untuk bercerai. Mereka sudah lama tinggal berasingan. Ini adalah tempoh yang sukar bagi Camilla kerana ibunya telah meninggal dunia akibat osteoporosis pada Julai tahun itu. Petisyen perceraian mereka telah diberikan pada Januari 1995 di Bahagian Keluarga Mahkamah Tinggi di London, dan perceraian itu dimuktamadkan pada 3 Mac 1995. Setahun kemudian, Andrew berkahwin semula dengan Rosemary Pitman, yang meninggal dunia pada 2010.

Hubungan dengan Charles sunting

Pada pertengahan 1971, Camilla dan Putera Charles dilaporkan bertemu antara satu sama lain. Sebelum itu, Camilla pernah menjalinkan hubungan dengan Andrew Parker Bowles yang meminang Puteri Anne, adinda Charles. Walaupun Camilla dan Charles tergolong dalam lingkungan sosial yang sama dan menghadiri beberapa acara yang sama, mereka tidak bertemu secara rasmi. Bertentangan dengan kepercayaan popular, mereka tidak bertemu buat kali pertama pada perlawanan polo. Sebaliknya, mereka diperkenalkan oleh rakan mereka Lucía Santa Cruz di rumahnya. Mereka menjadi kawan rapat dan akhirnya memulakan hubungan romantis yang terkenal dalam kalangan kumpulan sosial mereka. Mereka sering bertemu antara satu sama lain pada perlawanan polo dan juga menghabiskan masa bersama di Annabel di Berkeley Square. Apabila hubungan mereka menjadi semakin serius, Charles bertemu dengan keluarga Camilla di Plumpton, dan baginda juga bertemu dengan beberapa ahli keluarganya. Bagaimanapun, hubungan mereka terhenti seketika apabila Charles menyertai Tentera Laut Diraja pada awal 1973 dan malangnya berakhir sejurus selepas itu.

Terdapat alasan berbeza yang diberikan mengapa hubungan Charles dengan Camilla berakhir. Menurut buku oleh Robert Lacey, dikatakan bahawa Charles bertemu Camilla terlalu awal, dan apabila baginda berangkat ke luar negara untuk tugas ketenteraan, baginda tidak memintanya untuk menunggunya. Satu lagi buku oleh Sarah Bradford mencadangkan bahawa ahli bulatan dalaman ayahanda saudara Charles, Lord Mountbatten mendakwa bahawa Mountbatten mengatur agar Charles dihantar ke luar negara untuk menamatkan hubungannya dengan Camilla supaya Charles boleh bertunang dengan Amanda Knatchbull, cucu Mountbatten. Beberapa sumber mengatakan bahawa Permaisuri Elizabeth Permaisuri Bonda tidak bersetuju dengan Camilla kerana baginda mahu Charles berkahwin dengan salah seorang cucu keluarga Spencer, yang berkawan rapat dengan Lady Fermoy. Sumber lain mencadangkan bahawa Camilla sendiri tidak mahu berkahwin dengan Charles tetapi sebaliknya mahu bersama Andrew Parker Bowles. Ia juga dicadangkan bahawa Charles telah memutuskan baginda tidak akan berkahwin sehingga baginda berumur 30 tahun.

Menurut banyak penulis biografi diraja, mereka bersetuju bahawa jika Charles telah meminta kebenaran untuk berkahwin dengan Camilla, ia akan dinafikan. Sepupu Charles, Patricia Knatchbull, yang juga ibu baptisnya, berkata beberapa orang di istana menganggap Camilla tidak sesuai sebagai bakal isteri Charles. Mengimbas kembali, Knatchbull percaya bahawa Charles dan Camilla adalah sempurna untuk satu sama lain tetapi pada masa itu, mereka tidak mungkin berkahwin. Bagaimanapun, Charles dan Camilla tetap berkawan. Pada tahun 1979, Charles sangat kecewa dengan pembunuhan ayahanda saudaranya, Lord Mountbatten, dan dilaporkan mendapat ketenangan daripada Camilla. Pada masa ini, khabar angin mula tersebar dalam kalangan rakan rapat mereka dan dalam komuniti bermain polo bahawa Charles dan Camilla telah menghidupkan semula hubungan percintaan mereka. Sumber yang rapat dengan Camilla mengesahkan bahawa pada tahun 1980, mereka sememangnya telah menjadi pasangan kekasih semula. Beberapa kakitangan diraja malah mendakwa ia berlaku lebih awal. Andrew dilaporkan merestui hubungan itu kerana beliau sendiri mempunyai ramai kekasih sepanjang perkahwinan mereka. Walau bagaimanapun, walaupun hubungannya dengan Camilla, Charles akhirnya memulakan penglibatan romantis dengan Lady Diana Spencer, yang dikahwininya pada tahun 1981.

Gelaran sunting

  • 17 Julai 1947 - 4 Julai 1973: Cik Camilla Rosemary Shand
  • 4 Julai 1973 - 19 April 1995: Puan Andrew Parker Bowles
  • 19 April 1995 - 9 April 2005: Puan Camilla Parker Bowles
  • 9 April 2005 - 8 September 2022: Duli Yang Teramat Mulia Duchess of Cornwall
    • di Scotland: 9 April 2005 - 8 September 2022: Duli Yang Teramat Mulia Duchess of Rothesay

  • 8 September 2022 - kini: Duli Yang Maha Mulia Permaisuri United Kingdom dan 14 Negara-negara Alam Komanwel

Rujukan sunting

Pautan luar sunting