Camp Rock 2: The Final Jam

Camp Rock 2: The Final Jam merupakan filem asal Disney Channel Original Movie 2010 dan kesinambungan dari filem Camp Rock. Filem ini ditayangkan di Disney Channel pada 3 September 2010.[1]

Camp Rock 2: The Final Jam
Fail:Camp Rock 2 Logo.svg
Berdasarkan daripada
Watak-watak dicipta oleh:
Karin Gist
Regina Hicks
Julie Brown
Paul Brown
Ditulis olehDan Berendsen
Karin Gist
Regina Hicks
PengarahPaul Hoen
Dibintangi oleh
Demi Lovato
Joe Jonas
Nick Jonas
Kevin Jonas
Maria Canals-Barrera
Meaghan Martin
Alyson Stoner
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Penerbitan
PenerbitKevin Lafferty
PenyuntingGirish Bhargava
SinematografiDavid A. Makin
Tempoh siaran104 minit
Syarikat pengedaran
Disney-ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asalDisney Channel
Siaran asal3 September 2010 (2010-09-03)
Kronologi
MengikutiCamp Rock

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

Filem ini telah difilemkan di Ontario, Kanada dari 3 September sehingga 16 Oktober 2009, difilemkan di Sungai Perancis, Camp Kilcoo, The Kingbridge Centre dan Earl Bales Park.

Runut bunyi sunting

Sambutan sunting

Filem ini menerima 40% penarafan di Rotten Tomatoes, lebih tinggi daripada pendahulunya (penilaian 20%). Sesetengah pengkritik berkata bahawa filem itu adalah versi tarian High School Musical dan ia tidak bandingkan dengan filem sebelumnya. Walau bagaimanapun, Jennifer Armstrong dari Entertainment Weekly menikmati filem itu dan persembahan mengejutkan Demi Lovato.

Penarafan sunting

Filem ini mendapat 7.9 juta penonton pada malam tayangan perdananya, di belakang pendahulu 8.9 juta. Walau bagaimanapun, ia menjadi televisyen yang paling ditonton kabel dalam seminggu, dan juga skrip televisyen kabel nombor 1.

Tayangan media sunting

Filem ini dikeluarkan dalam bentuk DVD dan Blu-ray pada 7 September 2010 di Amerika Syarikat dan Kanada dan kemudiannya terdapat di seluruh dunia. Filem ini juga termasuk Edisi Lanjutan, ciri khas Edisi Rock Along dan Pek Kombo, semuanya boleh didapati di DVD.

Anugerah dan pencalonan sunting

Tahun Majlis Anugerah Penerima Keputusan
2011 People's Choice Awards Favorite Family TV Movie Camp Rock 2: The Final Jam Menang
Director's Guild of America Outstanding Directorial Achievement in Children's Programs Paul Hoen Menang
2013 Motion Picture Sound Editors Best Sound Editing - Long Form Musical in Television Camp Rock 2: The Final Jam Tercalon

Jelajah sunting

The Jonas Brothers Live in Concert merupakan konsert jelajah oleh Jonas Brothers bersama pelakon Camp Rock 2: The Final Jam dan Demi Lovato sebagai tetamu khas. Roshon Fegan dan Meaghan Martin kedua-dua tidak mengambil bahagian dalam lawatan itu, kerana konflik penjadualan mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ Vena, Jocelyn (April 27, 2010). "'Camp Rock 2: The Final Jam' Premieres September 3 On Disney Channel". MTV. Dicapai pada July 30, 2017.

Pautan luar sunting