Candi Ijo adalah sebuah kompleks per kuil an bercorak Hindu, berada 4 kilometer arah tenggara dari Kuil Ratu Boko atau kita-kira 18 kilometer di sebelah timur bandar Yogyakarta. Kuil ini dianggarkan dibina antara kurun abad ke-10 sampai dengan ke-11 Masihi pada masa zaman Kerajaan Medang tempoh Mataram [1].

Candi Ijo
Kompleks utama Candi Ijo di teres tertinggi (2008).
Candi Ijo is located in Bumi
Candi Ijo
Candi Ijo (Bumi)
Maklumat umum
Gaya seni bina
kuil
Bandar/pekanDusun Groyokan, Desa Sambirejo, Prambanan, Sleman, DIY
NegaraIndonesia
Disiapkan pada
abad ke-10 / ke-11.

Lokasi sunting

Kuil Ijo terletak di Dukuh Groyokan, Desa Sambirejo, Kecamatan Prambanan, Kabupaten Sleman, Yogyakarta. Kuil ini berada lereng barat sebuah bukit yang masih merupakan bahagian bukit Batur Agung, kira-kira kira-kira 4 kilometer arah tenggara Kuil Ratu Boko. Kedudukannya berada pada lereng bukit dengan ketinggian rata-rata 375 meter di atas permukaan laut [2]. Kuil ini dinamakan "Ijo" kerana berada di atas bukit yang dikenali sebagai Gumuk Ijo. Kompleks percandian membuka ke arah barat dengan panorama indah, berupa sawah dan landskap, seperti Lapangan Terbang Adisucipto dan pantai Parangtritis.

Dataran tempat kompleks utama kuil mempunyai luas sekitar 0.8 hektar, namun terdapat kemungkinan bahawa kompleks percandian Ijo jauh lebih luas, dan menganjur ke barat dan utara. Kemungkinan itu berdasarkan kepada kenyataan bahawa ketika lereng bukit Candi Ijo di sebelah timur dan sebelah utara dilombong oleh penduduk, banyak artifak dijumpai yang mempunyai kaitan dengan kuil.

Tata bangunan sunting

 
Dinding pada candi utama terdapat tiga relung di tiap sisinya

Kompleks percandian Ijo dibina pada rabung bukit yang disebut Gumuk / Bukit Ijo. Nama ini telah disebut dalam prasasti Poh bernombor tahun 906 Masihi berbahasa Jawa Kuno, dalam penggalan "... anak wanua i wuang hijo ..." (anak kampung, orang Ijo) [2].

Kompleks kuil sunting

Secara keseluruhan, kompleks kuil merupakan teres-teres bertingkat-tingkat, dengan bahagian terbawah di sisi barat dan bahagian tertinggi berada pada sisi timur, mengikuti kontur bukit. Kompleks percandian utama berada pada hujung timur. Di bahagian barat terdapat runtuhan bangunan kuil yang masih dalam proses ekskavasi dan belum dibangunkan semula [1]. Setelah diganggu oleh kebun kecil, terdapat teres yang lebih tinggi dengan cukup banyak runtuhan yang dianggarkan berasal dari sekumpulan kuil-kuil pemujaan kecil (kuil perwara). Salah satu kuil ini telah diubahsuai sepenuhnya pada tahun 2013.

Kompleks percandian utama sunting

Kompleks percandian utama terletak di bahagian timur menduduki teres tertinggi. Di bahagian ini ada kuil induk (satu telah diubahsuai sepenuhnya), kuil pengapit, dan kuil perwara. Candi induk yang sudah selesai dipugar menghadap ke barat. Di hadapannya berjajar tiga kuil yang lebih yang lebih kecil ukurannya yang diduga dibina untuk memuja Trimurti: Brahma, Wisnu, dan Shiva. Ketiga candi perwara ini menghadap ke arah kuil utama, iaitu menghadap ke timur. Ketiga kuil kecil ini mempunyai bilik di dalamnya dan terdapat tingkap kerawangan berbentuk belah ketupat di dindingnya. Bumbung kuil perwara ini terdiri atas tiga tingkatan yang dinobatkan barisan ratna. Candi perwara yang berada di tengah melindungi arca lembu Andini, kenderaan Dewa Shiva.

Candi induk sunting

Bangunan candi induk berdiri di atas kaki candi yang berdenah dasar persegi empat. Pintu masuk ke ruang dalam tubuh candi terletak di pertengahan dinding sisi barat, diapit dua buah tingkap palsu, yakni relung gawang tingkap tapi tidak lut berlubang pada ruangan di dalam. Pada dinding sisi utara, timur, dan selatan masing-masing terdapat tiga relung yang dihiasi ukiran kala makara. Relung yang tengah lebih tinggi dari dua relung yang mengapitnya. Relung-relung ini kini kosong, dipercayai mungkin dahulu pada relung-relung ini pernah dipasang arca.

Untuk mencapai pintu yang terletak kira-kira 120 cm dari permukaan tanah dibuat tangga yang dilengkapi dengan pipi tangga berbentuk sepasang makara, makhluk mitos berbentuk bertubuh ikan dan berbelalai seperti gajah. Kepala makara menjulur ke bawah dengan mulut ternganga. Di atas ambang pintu terdapat hiasan kepala Kala bersusun. Pada bahagian pintu masuk terdapat ukiran kala makara, berupa mulut raksasa kala yang bersambung makara. Pola kala-makara ini lazim dijumpai dalam ragam hias kuil-kuil Jawa Tengah. Sebagaimana yang terdapat di kuil-kuil lain di Jawa Tengah dan Yogyakarta, kedua kepala Kala tersebut tidak dilengkapi dengan rahang bawah. Di atas ambang kedua jendela palsu juga dihiasi dengan pahatan kepala Kala bersusun.

Di dalam mulut masing-masing gulungan terdapat pelepasan burung bayan kecil. Tingkap-tingkap palsu pada bahagian luar dinding utara, timur dan selatan, iaitu tiga buah pada masing-masing sisi. Ambang tingkap juga dirangka dengan hiasan sepasang makara dan kepala kala seperti yang terdapat di jendela palsu yang mengapit pintu.

Dalam tubuh candi induk ini terdapat sebuah bilik. Di tengah dinding bahagian dalam sisi utara, timur dan selatan masing-masing terdapat sebuah relung. Setiap relung diapit oleh pahatan pada dinding yang menggambarkan sepasang apsara yang terkesan terbang menuju ke arah relung. Tepat di tengah bilik terdapat lingga dan yoni yang disangga oleh bentuk ular senduk. Makhluk yang berasal dari mitos Hindu ini melambangkan penyangga bumi. Penyatuan lingga dan yoni melambangkan kesatuan antara Shiva dan Parvati shaktinya.

Bumbung kuil bertingkat-tingkat tiga anak tangga, terbentuk dari susunan segi empat yang makin ke atas makin mengecil. Di setiap sisi terdapat deretan tiga ratna di masing-masing tingkat. Sebuah ratna berukuran lebih besar terdapat di puncak bumbung. Sepanjang batas antara bumbung dan dinding tubuh candi dihiasi dengan deretan pahatan dengan pola berselang-seli antara sulur-suluran dan gana (makhluk kerdil). Sepanjang tepi bumbung dihiasi dengan deretan antefiks dengan bingkai sulur-suluran. Dalam bingkai masing-masing terdapat arca separuh badan yang menggambarkan dewa dalam pelbagai kedudukan tangan.

Lihat pula sunting

Catatan kaki sunting

  1. ^ a b {{cite web   | url = http: //candi.pnri.go.id/jawa_tengah_yogyakarta/index.htm   | title = Candi Ijo   | last =   | first =   | date =   | work =   | publisher = Perpustakaan Negara Republik Indonesia   | accessdate = 21 Mac 2013 }}
  2. ^ a b papan maklumat di kompleks kuil.

Pautan luar sunting

di wikimapia

Templat:Arkeologi-stub Templat:Kuil Hindu Indonesia