Cantal adalah keju dari daerah dengan nama sama di Perancis dan dihasilkan dengan menggunakan susu lembu yang dipasteur.[1] Keju ini berasal dari Pays Vert di Auvergne dan dihasilkan di seluruh daerah di bahagian Chantal dan dia 41 kampung di bahagian Aveyron, Corréze, Haute-Loire, dan Puy-de-Dôme.[1] Keju ini dibuat dengan memasukkan dadih ke dalam silinder kayu yang dikenali sebagai le formage.[2] Alat tersebut merupakan asal usul dari kata keju dalam bahasa Perancis yaitu fromage.[2] Ada dua jenis keju Cantal, iaitu Cantal Fermier dan Cantal Laitier.[2] Cantal Fermier dihasilkan di pergunungan semasa musim panas manakala Cantal Laitier dihasilkan sepanjang tahun menggunakan susu yang dipasteur.[2] Keju Cantal dijual sebagai jeune ketika berusia sekurang-kurangnya 30 hari.[2] Manakala ketika mencapai lebih daripada enam bulan maka keju ini dikategorikan sebagai vieux.[2]

Cantal
Negara asalPerancis
Wilayah, BandarCantal
Sumber susuLembu
DipasteurkanYa
TeksturKeras
Kandungan lemak45%
Tempoh penuaan30 hari
PensijilanAOC: 1956[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c (Inggeris) Iburg, Anne (2004). Dumont's Lexicon of Cheese. Rebo International b.v., Lisse, The Netherlands. ISBN 978-90-366-1689-8.
  2. ^ a b c d e f (Inggeris) Harbutt, Juliet (2006). The World Encyclopedia of Cheese. Anness Publishing Ltd. ISBN 978-1-84309-960-4. Page 23.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.