Chapati, Capati, Chappati atau Chapathi adalah roti rata yang tidak beragi (juga dikenali sebagai roti) dari Nepal, India dan Pakistan.[1] Ia adalah topik makanan di Asia Selatan dan juga di kalangan ekspatriat Asia Selatan dan di seluruh dunia. Versi hidangan yang juga boleh didapati di Asia Tengah dan Tanduk Afrika di negara-negara seperti Kenya, Tanzania dan Uganda, dengan roti rata laobing dihidangkan sebagai variasi tempatan di China.

Capati
Chapati biasa dan dua keping capati digulung
Nama alternatifRoti/Puri
JenisRoti rata
Tempat asalIndia Sunting ini di Wikidata
Kawasan/rantauAsia Selatan, Asia Tengah, Tanduk Afrika, Afrika Timur
Bahan utamaTepung
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Perkataan 'Chapati' bermakna "leper bulat" dalam bahasa India. Chapati dicatatkan di dalam Ain-i-Akbari, dokumen abad ke-16, oleh Maharaja Mughal, wazir Akbar, Abul-Fazl ibn Mubarak. [1]

Keping capati adalah salah satu bentuk yang paling biasa di mana gandum, yang ruji di utara Asia Selatan, dimakan. Chapati adalah satu bentuk roti atau rotta (roti). Perkataan-perkataan tersebut sering digunakan silih berganti. Walaupun roti atau rotta merujuk kepada mana-mana roti yang tidak beragi rata, chapati adalah roti yang dibuat daripada tepung gandum dan dimasak pada tava (kuali rata).

Masakan sunting

Fail:"Roti.jpg" jpg
Roti atau capati dimakan di India, Pakistan, Nepal, Sri Lanka dan Bangladesh
 
Menyediakan capati dengan pencanai

Sekeping capati merupakan doh firma yang diperbuat daripada tepung (gandum gandum biasa), Atta di Urdu / [[Hindi] ] / Punjabi / Nepali / Bengali dan air. Sesetengah orang juga tambah garam dan / atau minyak untuk doh. Bahagian-bahagian kecil daripada doh yang diperkenalkan ke dalam cakera banyak seperti Tortilla, dengan menggunakan pencanai. Doh ditebar dan dicanai serta diletakkan pada kuali kering dipanaskan dan dimasak di kedua-dua belah pihak. Di beberapa kawasan di Nepal, barat India ia hanya sebahagiannya dimasak pada kuali, dan kemudian meletakkan secara langsung pada api yang tinggi, yang menjadikannya seperti meletupkan belon. Udara panas tukang masak capati yang pesat dari dalam. Di sesetengah tempat di utara India (contohnya Punjab) dan Pakistan, ini dipanggil phulka (yang telah melambung).

 
Seorang gadis jemaah haji di Mahakuta, India membakar sekeping capati di sebuah kuil

Selalunya, bahagian atas capati adalah disapu dengan mentega atau minyak sapi (mentega). Sekeping capati koyak kira dan digunakan untuk mengambil daging atau hidangan sayur-sayuran (es) yang membuat makan. Ia dilipat ke dalam satu bentuk kon longgar dan digunakan sebagai sudu untuk makan hidangan yang lebih cair di makan seperti paneer , atau sena-galu.

Fail:Chapati Roadside stand, Mandalay.jpg
"Chapati" tepi jalan, Mandalay, Myanmar

Saiz capati (diameter dan ketebalan) berbeza dari kawasan ke kawasan dan dapur ke dapur. Di Gujarat, sebagai contoh, capati yang dipanggil 'rotli' dan boleh menjadi setebal sehelai kertas tisu. Keping capati dibuat di dapur domestik biasanya tidak lebih besar daripada 6-7 inci diameter sejak 'tava' di mana ia dibuat datang dalam saiz yang sesuai dengan selesa pada atas dapur domestik. Tavas telah secara tradisinya dibuat daripada tembikar, tetapi kini biasanya diperbuat daripada logam. Terdapat juga tavas elektrik dikeluarkan Nepal dan India. Bentuk pencanai juga berbeza dari kawasan ke kawasan. Sesetengah isi rumah hanya menggunakan kerja atas dapur sebagai satu bentuk lembaga pastri, tetapi rumah mempunyai bulat 'papan' rata-mengungguli khusus untuk melancarkan keping capati yang boleh dibuat daripada kayu atau batu.

Referensi sunting

  1. ^ a b Of Bread Diarkibkan 2008-12-11 di Wayback Machine Ain-i-Akbari , by Abu'l-Fazl ibn Mubarak. English tr. by Heinrich Blochmann and Colonel Henry Sullivan Jarrett, 1873–1907. The Asiatic Society of Bengal, Calcutta, Volume I, Chap. 26, page 61.