Templat:Infobox quality tool

Contoh mudah carta Pareto menggunakan data hipotetikal menunjukkan kekerapan relatif sebab-sebab yang tiba lewat di tempat kerja

Carta Pareto ialah sejenis carta yang mengandungi kedua-dua graf garis dan bar di mana nilai-nilai individu diwakili dalam turutan menurun oleh bar dan jumlah terkumpul diwakili oleh garisan. Ia dinamakan sempena Vilfredo Pareto, seorang ahli ekonomi Itali.

Paksi menegak kiri ialah kekerapan kejadian, tetapi alternatif boleh mewakili kos atau unit ukur penting yang lain. Paksi menegak yang betul ialah peratusan kumulatif jumlah kejadian, jumlah kos, atau jumlah unit ukur tertentu. Oleh kerana sebab-sebab dalam tertib menurun, fungsi melonggok ialah fungsi cekung. Mengambil contoh di atas, untuk mengurangkan jumlah ketibaan lewat sebanyak 78%, ia cukup untuk menyelesaikan tiga isu pertama.

Tujuan carta Pareto ialah untuk menyerlahkan yang paling penting antara (biasanya besar) set faktor. Dalam kawalan kualiti, ia sering mewakili sumber yang paling umum kerosakan, jenis berlaku tertinggi kecacatan, atau sebab-sebab yang paling kerap bagi aduan pelanggan, dan sebagainya. Wilkinson (2006) mencipta algoritma untuk menghasilkan had penerimaan berstatistik (sama dengan selang keyakinan) bagi setiap bar dalam carta Pareto.

Carta ini boleh dihasilkan oleh program hamparan yang mudah, seperti OpenOffice.org Calc dan Microsoft Excel [1] dan alat perisian statistik khusus serta kualiti talian Carta penjana.

Carta Pareto ialah salah satu daripada tujuh alat asas kawalan kualiti.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Pareto Chart in Excel Best Excel Tutorial
  2. ^ Nancy R. Tague (2004). "Seven Basic Quality Tools". The Quality Toolbox. Milwaukee, Wisconsin: American Society for Quality. m/s. 15. Dicapai pada 2010-02-05.

Bacaan lanjut sunting

  • Hart, K. M., & Hart, R. F. (1989). Quantitative methods for quality improvement. Milwaukee, WI: ASQC Quality Press. Santosh: Pre Press
  • Juran, J. M. (1962). Quality control handbook. New York: McGraw-Hill.
  • Juran, J. M., & Gryna, F. M. (1970). Quality planning and analysis. New York: McGraw-Hill.
  • Montgomery, D. C. (1985). Statistical quality control. New York: Wiley.
  • Montgomery, D. C. (1991). Design and analysis of experiments, 3rd ed. New York: Wiley.
  • Pyzdek, T. (1989). What every engineer should know about quality control. New York: Marcel Dekker.
  • Vaughn, R. C. (1974). Quality control. Ames, IA: Iowa State Press.
  • Wilkinson, L. (2006). "Revising the Pareto Chart". The American Statistician. 60: 332–334. doi:10.1198/000313006x152243.