Cartoon Network (saluran TV Asia)

Cartoon Network ialah saluran televisyen berbayar pan-Asia yang secara amnya menyiarkan siri animasi. Dikendalikan oleh Warner Bros. Discovery milik AT&T di bawah bahagian Antarabangsanya, saluran ini disiarkan dari ibu pejabatnya di Singapura dan Jakarta, Indonesia kepada penonton di negara lokasinya, serta ke Hong Kong dan seluruh Asia (kecuali Filipina, di mana untuk CN Taaj Rasak Filipina, suapan SD disetempatkan manakala suapan HD saluran ini disiarkan secara serentak). Ia dilancarkan pada 6 Oktober 1994.

Cartoon Network Asia
Kawasan siaranAsia
Filipina (siaran serentak HD sahaja, suapan SD disetempatkan)
Ibu pejabatSingapura
Pengaturcaraan
BahasaBahasa Inggeris
Bahasa Melayu
Bahasa Jepun
Bahasa Korea
Bahasa Cina
Bahasa Thai
Bahasa Vietnam
Bahasa Filipino
Format gambar1080i HDTV
(dikecilkan kepada 16:9 atau 480i/576i berkotak surat untuk suapan SDTV)
Pemilikan
PemilikWarner Bros. Discovery International
IndukWarner Bros. Discovery International
Sejarah
Dilancarkan6 Oktober 1994; 29 tahun yang lalu (1994-10-06)[1]
Ketersediaan
Terestrial
Nexmedia
Indonesia
Saluran 106
Satelit
TransVision (Indonesia)Saluran 211 (HD)
TrueVisions (Thailand)Saluran 164 (HD)
Saluran 449 (SD)
Astro (Malaysia)Saluran 615 (HD)
NJOI (Malaysia)Saluran 615 (HD)
IPTV
Unifi TV (Malaysia)Saluran 556 (HD)

Ketersediaan sunting

Tanah Besar China sunting

Di Tanah Besar China, Cartoon Network Asia telah tersedia pada satelit sejak 6 Oktober 1994. Penyiaran dari Singapura dalam bahasa Cina Baku dan bahasa Kantonis (untuk China Selatan), Cartoon Network Asia menjadi saluran kanak-kanak milik asing yang dinilai nombor satu di Tanah Besar China. Ia juga tersedia pada pelbagai sistem CATV di seluruh Tanah Besar China dari pelancaran saluran itu pada 6 Oktober 1994, sehingga awal tahun 2000, apabila ia diharamkan kerana, menurut seorang pegawai SARFT, melanggar "peraturan Cina yang relevan". Pada waktu pengharaman tersebut, saluran itu mempunyai anggaran capaian 100,000 pelanggan CATV.[2] Walaupun begitu, Cartoon Network Asia masih tersedia pada pelbagai sistem CATV di Tanah Besar China termasuk Beijing, Shanghai, Guangzhou dan Shenzhen.

Korea Selatan sunting

Pada Januari 2003, Cartoon Network Asia telah dilancarkan di Korea Selatan selepas pemberhentian blok Cartoon Network pada Tooniverse, tetapi hanya dalam bahasa Inggeris, kerana undang-undang Korea pada masa itu membayangkan bahawa saluran beroperasi di luar Korea Selatan dilarang membawa trek audio atau sari kata Korea dalam wilayah Korea Selatan. Pada tahun 2006, JoongAng Ilbo dan syarikat Turner telah menubuhkan usaha sama untuk melancarkan versi Korea yang berasingan bagi Cartoon Network dan telah dilancarkan pada November tahun yang sama.[3]

Jepun sunting

Pada tahun 1995, Cartoon Network Asia telah dilancarkan pada pelbagai sistem CATV di seluruh Jepun bersama-sama dengan TNT Asia, STAR TV dan banyak lagi saluran TV satelit milik asing lain di seluruh Asia.

Pada 1 September 1997, Cartoon Network Asia telah melancarkan suapan khusus negara yang berasingan untuk Jepun yang dipanggil Cartoon Network Japan. Bersiaran dari Tokyo dalam kedua-dua bahasa Jepun dan bahasa Inggeris, Cartoon Network Japan menjadi #1 milik kanak-kanak asing saluran di Jepun. Pada masa itu, Cartoon Network Japan telah menandatangani kontrak eksklusif dengan Sky PerfecTV! (dahulunya PerfecTV!), tetapi ia telah tamat tempoh apabila saluran itu dilancarkan pada DirecTV Japan yang kini tidak lagi berfungsi pada bulan Disember 1997.

Malaysia dan Brunei sunting

Sebelum Astro melancarkan saluran itu pada tahun 1996, Cartoon Network Asia telah mula dilancarkan di Mega TV pada tahun 1995.

Saluran ini ditamatkan di Mega TV bermula 31 Mac 2001.

Syarikat penyiaran Malaysia pertama yang menyiarkan Cartoon Network Asia ialah Astro anak syarikat Measat Broadcasting Systems Sdn Bhd. Cartoon Network telah dilancarkan di Astro pada saluran 616 (nombor saluran lama, telah ditukar pada April 2020) di Malaysia pada 1996 dan di Kristal-Astro pada 2000 di Brunei.

Nombor saluran semasa untuk Cartoon Network di Astro kini 615 untuk HD dan 635 untuk SD.

Rujukan sunting

  1. ^ "National Library of Singapore/The Business Times/The Straits Times" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mac 2014. Dicapai pada 7 Mac 2014.
  2. ^ "China's cultural commissars see Bugs Bunny as undesirable alien". The Irish Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-07-25.
  3. ^ "Cartoon Network Goes Korean". WarnerMedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Jun 2020.

Pautan luar sunting