Cat Aficionado Association

Cat Aficionado Association (atau CAA,[1] bahasa Melayu: Persatuan Pencinta Kucing) ialah pertubuhan pendaftaran baka kucing terbesar di China yang diakui secara antarabagsa dalam hubungannya dengan American Cat Fanciers Association (ACFA) sebagai pendaftaran kucing pertama dan utama di Asia. CAA beribu pejabat di Beijing, China. CAA ditubuhkan secara rasmi pada 3 Mac 2001.

Cat Aficionado Association
Kerangka
KependekanCAA
Jenis/bentuk sahPertubuhan, cat registry Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk3 Mac 2001
Lokasi
Lokasi
Kawasan perkhidmatanNegara-negara di Asia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Untuk menyertai arena antarabangsa, CAA menjalin kerjasama bersama dengan ACFA pada tahun 2002. CAA juga telah menggunakan piawaian kucing yang ditetapkan oleh ACFA.

Tujuan sunting

Tujuan rasmi CAA ialah untuk mempublikasikan dan memajukan kucing-kucing dan untuk mengembangkan kesejahteraan semua kucing yang bukan keturunan, domestik, dan liar.[2] CAA juga telah melakukan keupayaan meluas untuk memajukan salah satu pertubuhan baka kucing dari China yang paling popular bernama Dragon Li. Reka bentuk logo CAA melambangkan baka kucing Dragon Li.

Rujukan sunting

  1. ^ Bahasa Cina: {{{1}}} Chen, Hui-wen (2005). The Mythology of Cats. Tiongkok: Baihua Literature and publishing house. ISBN 7-5306-4362-2.[pautan mati kekal]
  2. ^ Belanger, Barb J. (2005). "Cat Aficionado Association: The Show – January 1, 2 and 3". self-published. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-04-30. Dicapai pada 31 July 2018 – melalui Members.Shaw.ca. Zero of the numerous Internet Archive captures of this site saved all of the photos on it, but they can all be recovered by looking at different saves on different dates.

Pautan luar sunting