Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore

Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (Kucing & Anjing: Dendam Kitty Galore) ialah suatu filem komedi aksi keluarga 2010 arahan Brad Peyton. Filem ini membintangi Chris O'Donnell dan Jack McBrayer. Filem ini turut membintangi James Marsden, Nick Nolte, Christina Applegate, Katt Williams, Bette Midler, dan Neil Patrick Harris. Filem ini ialah susulan kepada filem 2001 Cats & Dogs. Filem ini dikeluarkan pada 30 Julai 2010 di Amerika Syarikat dan 2 September 2010 di Malaysia dan Singapura. Filem ini menerima kritikan negatif daripada kritik filem, tetapi merupakan kejayaan komersial, dengan pulangan kasar sebanyak $110 juta sedunia.

Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore
Poster keluaran pawagam
PengarahBrad Peyton
PenulisRon J. Friedman
Steve Bencich (Cerita)
John Requa
Glenn Ficarra (Watak)
Dihasilkan olehPolly Cohen
Andrew Lazar
Greg Michael
Brent O'Connor
DibintangiJames Marsden
Nick Nolte
Christina Applegate
Katt Williams
Bette Midler
Neil Patrick Harris
Chris O'Donnell
Jack McBrayer
SinematografiSteven Poster
Disunting olehJulie Rogers
Muzik olehChristopher Lennertz
Lagu tema:
Shirley Bassey
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros.
Tarikh tayangan
  • 30 Julai 2010 (2010-07-30)
Masa tayangan
85 minit
NegaraAmerika Syarikat
Templat:FilmAustralia
BahasaInggeris
Pecah panggung$112,483,764

Plot sunting

Di sebuah pangkalan satelit di Jerman Utara, seorang pekerja bernama Friedrich (Fred Armisen) yang menghantar kod rahsia menemui seekor anak anjing cocker spaniel di luar pejabatnya. Dia membawa anjing itu ke dalam, menunjuknya kepada anjing pemburunya, Rex. Rex mendapati sesuatu yang tidak kena dengan anak anjing itu dan mula menyalak terhadapnya, membuat pekerja itu mengeluarkan Rex. Kedua-dua terkunci di luar pejabat itu sementara Rex melihat di tingkap, mendapati anak anjing itu menangkap gambar dokumen rahsia besar dan kemudian menunjukkan bahawa anak anjing itu ialah Kitty Galore (disuarakan oleh Bette Midler), seekor kucing betina tidak berbulu jahat. Rex rupa-rupanya seekor ejen anjing dan melaporkannya kepada ibu pejabat.

Di San Francisco, Diggs (disuarakan oleh James Marsden), seekor anjing polis gembala Jerman dan tuannya, Shane (Chris O'Donnell) dipanggil ke keadaan tebusan di tempat letak kereta Crazy Carlito. Diggs dengan sengaja mengendahkan arahan Shane, menyerang Crazy Carlito (Paul Rodriguez) dan menyebabkannya melepaskan alat yang Diggs dapat yang menyebabkan pejabat tempat letak kereta meletup. Butch (disuarakan oleh Nick Nolte) dan Lou (disuarakan oleh Neil Patrick Harris) sedang menonton rakaman insiden itu. Lou, bukan lagi ejen pelaksana dinaikkan pangkat kepada aras rasmi lalu diistilahkan "desk jockey" oleh Butch, menghendaki Diggs untuk menjadi seekor ejen dengan Butch sebagai pengajarnya (walaupun berkeengganan) untuk menumpaskan Kitty Galore.

Di balai polis, Diggs digantung sementara dan dihantar ke rumah anjing. Shane mahu membawa Diggs pulang tetapi polis tidak membenarkannya. Butch muncul dari lantai rumah anjing itu dan merekrut Diggs dan membawanya ke ibu pejabat di dalam sebuah roket. Lou menunjukkan mereka video yang diterima oleh mereka pada tiga jam lalu. Video itu secara kebetulan adalah daripada Kitty Galore. Di dalam video itu, dia menyatakan bahawa dia akan menyiarkan suatu bunyi (dia memanggilnya "The Call of the Wild" / "Panggilan Keliaran") yang akan menggilakan semua anjing sedunia, dan tanpa anjing untuk melindungi manusia, dia akan menghambakan semua manusia. Lou menjelaskan bahawa Kitty telah mencuba untuk menjejaki seekor burung pemikat bernama Seamus (disuarakan oleh Katt Williams), dan jika mereka menjumpai Seamus, dia akan membawa mereka ke Kitty. Lou menghantar mereka dalam satu misi untuk mencari Seamus dan menghentikan Kitty daripada menyiarkan "Call of the Wild".

Selepas menjejaki Seamus, Diggs dan Butch bertemu dengan seekor ejen M.E.O.W.S. (Mousers Enforcing Our World's Safety) bernama Catherine (disuarakan oleh Christina Applegate) yang juga menjejaki Seamus sepunca dengan anjing-anjing itu. Dia mendedahkan bahawa Kitty Galore pernah menjadi seekor ejen bernama Ivana Clawyu yang bekerja untu M.E.O.W.S. hingga lebih kurang setahun sebelum kejadian filem ini; Ivana dalam misi di kilang kosmetik semasa dikejar oleh seekor anjing hingga terjatuh ke dalam tong krim penanggal bulu menyebabkan dia kehilangan semua bulunya dan menjadikannya seekor kucing sfinks. Tidak dapat dicam dan dimalukan oleh rakan sekerjanya, dia meninggalkan M.E.O.W.S. untuk mengembali ke manusianya di rumah pada Krismas, tetapi malangnya dia dihalau. Sejak itu, Kitty merancang pembalasan dendamnya bukan hanya terhadap anjing tetapi terhadap manusia juga.

Selepas membawa Catherine ke ibu pejabat, Lou menghubungi Tab Lazenby (disuarakan oleh Roger Moore), si "kucing gemuk" dari M.E.O.W.S. dan mereka bersepakat untuk menumpaskan Kitty Galore. Seamus memberitahu Diggs tempat Nicky menolong Kitty. Di sebuah rumah kucing wanita tua, mereka dapat menemui kucing tengah, sebenarnya Calico, yang mengaktifkan perangkap yang membanjirkan bilik bersama mereka dengan pasir najis kucing, sambil terlupa bahawa dia sendiri di dalam itu. Selepas melepaskan diri daripada banjir itu, Calico memberitahu merekea bahawa dia mengirimi Kitty (yang mempunyai mencuri teknologi daripada sebilangan pertubuhan AS seperti NASA dan Pentagon) bahagian-bahagian dengan menggunakan burung merpati yang bekerja untuk Kitty tetapi menuntut bahawa dia tidak mengetahui tempat persembunyian Kitty.

Memerlukan pertolongan untuk mencari Kitty, mereka bertemu dengan Mr. Tinkles (disuarakan oleh Sean Hayes) yang dipenjarakan, sama seperti Hannibal Lecter dalam Silence of the Lambs, di sebuah penjara tersembunyi di Pulau Alcatraz (mungkin dipenjarakan atas kegilaanya daripada waktu dia terseksa bersama pembantu En. Mason dan kakakknya sejak kejadian filem pertama). Walaupun dia enggan menolong mereka menumpaskan Kitty (menyatakan bahawa itu berkaitan dengan budi bahasa profesional), dia memberi petunjuk kepada pasukan itu bahawa "sebiji mata kucing mendedahkan segalanya" dan dia merancang untuk melepaskan diri dari penjara. Kitty mengetahui bahawa kucing dan anjing bekerjasama dan menghantar dua ekor kucing belang jingga bernama Angus dan Duncan MacDougall (disuarakan oleh Michael Beattie dan Jeff Bennett masing-masing) untuk menyerang mereka dan menangkap (dan mungkin menyingkirkan) Seamus di atas bot itu kembali dari penjara. Kembar MacDougall itu menyerang Butch, Catherine, Diggs dan Seamus di atas bot itu, Butch dapat menjatuhkan Duncan dari bot itu. Diggs menggantung Angus di tiang bendera, dan mahu melayangkan kucing belang itu. Butch memberitahu Diggs supaya tidak melakukannya, tetapi Diggs enggan mendengar.

Setelah tidak tahan dengan Diggs tidak mendengar arahannya (membiarkan burung merpati utusan melepaskan diri, hampir menenggelamkan pasukan itu di dalam perangkap pasir najis kucing Calico dan membiarkan Kembar MacDougall melepaskan diri), Butch mengeluarkan Diggs dari pasukan itu dan meninggalkan Diggs dengan Seamus ke rumah burung itu untuk mencari bukti. Catherine membawa Diggs ke rumahnya. Diggs dibuktikan mudah geli apabila anak-anak buah Catherine menggeletek perutnya. Catherine mendapati bahawa Diggs hanya berada di dalam dan di luar rumah anjing sepanjang hidupnya kerana dia tidak mempercayai sesiapa kecuali dirinya sendiri. Catherine membawa Diggs ke Ibu Pejabat Kucing. Diggs, Catherine dan Tab mendapati bahawa Kitty sedang bersembunyi di sebuah tapak pesta dengan tuan baharunya, seorang ahli silap mata bernama Chuck the Magnificent (Jack McBrayer), daripada gambar hentian daripada klip video Kitty - dengan melihat mata seperti kata Tinkles.

Tidak lama selepas merea tiba di tapak pesta itu, Diggs dan Catherine ditangkap oleh Kitty Galore dan Paws, pembantu Kitty. Sementara, Butch (yang mula berasa kesal terhadap Diggs) menemui cetakan biru untuk sebuah piring satelit gergasi di rumah Seamus (ini punca Kitty mahu Seamus, sepupunya meletakkan cetakan biru itu di situ). Kembali ke tapak pesta itu, Kitty mendedahkan kepada Diggs dan Catherine bahawa dia merancang untuk menyiarkan "The Call of the Wild" melalui televisyen, radio dan telefon bimbit melalui satelit yang mengorbit, menyebabkan anjing-anjing mahu menyerang manusia mereka supaya semua anjing akan diletakkan di dalam rumah anjing dan meluangkan sisa hidup mereka bersendirian. Selepas melepasi perangkap kematian Kitty, Diggs dan Catherine berjumpa dengan Butch dan Seamus yang diberikan amaran oleh Tab dan Lou.

Kitty menggunakan atap tarikan ayunan terbang sebagai piring satelit untuk menyiarkan signal. Butch, Diggs, Seamus dan Catherine tiba di atap itu. Mereka ternampak butang merah sambil memikirnya sebagai butang penutupan. Mereka membentuk piramid anjing-kucing untuk mencapai butang merah itu, tetapi gagal. Seamus terbang ke atas dan menekan butang itu, tetapi butang itu sebenarnya butang untuk memulakan satelit itu. Anjing di London, New York dan Albuquerque mula menggila di rumah mereka, meninggalkan beberapa minit sebelum signal itu tiba di San Fransisco. Diggs memberitahu Butch bahawa jika dia pergi ke wayar-wayar di satelit itu, dia mungkin boleh mematikan satelit itu. Kitty mengarah Paws untuk menyerang mereka, sementara Paws didedahkan bahawa dia robot bersifat Terminator. Diggs membawa Catherine bersama, dan kedua-dua pergi ke wayar-wayar. Diggs pergi ke salah satu wayar itu tetapi tidak dapat memutuskannya. Dia menghadap Paws, dan yang mula menggigit objek logam untuk mengenakan Diggs. Diggs memperdaya Paws supaya Paws menggigit wayar itu menyebabkan dirinya, dan satelit itu meletup pada masa tepat. Manusia melihat sambil memikir kejadian ini sebagai aksi lagak oleh ahli silap mata itu. Apabila tikus Kitty, Scrumptious mula melawan Kitty sebagai dendam atas penganiayaan yang telah dilalui olehnya sepanjang filem ini, Kitty dipancut keluar dari piring satelit itu sementara piring tersebut meletup sebagai bunga api, dilitupi oleh gula-gula kapas dan mendarat tepat di topi ahli silap mata itu.

Selepas misi itu, Diggs tinggal dengan Shane, yang telah mencari Diggs sejak dia melepaskan diri dari rumah anjing polis. Diggs dipanggil ke ibu pejabat dan ditunjukkan video langsung mendedahkan bahawa Mr. Tinkles telah melepaskan diri dari penjara dengan Calico (disuarakan oleh Wallace Shawn). Penghabisan tergantung filem ini menunjukkan bahawa Diggs, Butch, Catherine dan Seamus masih bekerjasama dan mereka bersiap untuk menumpaskan Mr. Tinkles.

Dalam babak pasca-kredit, Mr. Tinkles cuba memesan krim nyahcacing dan, menyedari kamera masih merakam, berkata "Kucing Berkuasa!" ("Cats Rule!").

Pelakon sunting

  • Chris O'Donnell sebagai Shane Larson, seorang pegawai polis yang mahu membawa Diggs pulang; walau bagaimanapun, polis tidak membenarkannya.
  • Jack McBrayer sebagai Chuck, tuan baharu Kitty dan ahli silap mata berpegangan tetapi amatur.
  • Fred Armisen sebagai Freidrich, seorang pekerja Jerman yang mula-mula menemui Kitty Galore (menyamar sebagai anak anjing) di dalam longgokan sampah di luar.
  • Paul Rodriguez sebagai Crazy Carlito, pengebom gila.
  • Kiernan Shipka sebagai Budak Perempuan, seorang budak perempuan yang tampil apabila Diggs, Butch, Catherine, dan Seamus berada di taman. Dia ditakutkan oleh Seamus bercakap di hadapannya. Dia tampil lagi di atas feri dan di tapak pesta (kejadian kedua-duanya penyaksian Duncan bercakap dan Kitty merayu bantuan masing-masing).

Pelakon suara sunting

  • James Marsden sebagai Diggs, protagonis utama. Dia seekor Anjing Shepherd Jerman yang menentang yang mementingkan diri sendiri, yang berkeangkuhan yang menyebabkannya dihantar ke dalam kurungan anjing, yang berlaku sepanjang hidupnya. Walau bagaimanapun, dia didekati oleh Butch untuk menolong D.O.G.
  • Nick Nolte sebagai Butch (Ejen 3293 di D.O.G), seekor deuteragonis. Dia seekor Anjing Shepherd Anatolia perengus dan bersuara kasar, yang menjadi pengajar Diggs. Nick Nolte menggantikan Alec Baldwin dalam filem ini.
  • Christina Applegate sebagai Catherine (Ejen 47 di M.E.O.W.S.), seekor tritagonis. Dia seekor Kucing Biru Rusia betina dan menjadi minat cinta Diggs.
  • Katt Williams sebagai Seamus, tritagonis sampingan. Dia seekor Burung merpati berakal singkat yang bermaklumat dan mempunyai benda yang menjadi kemahuan Kitty Galore.
  • Bette Midler sebagai Kitty Galore, antagonis utama filem ini. Dahulu seekor ejen M.E.O.W.S. bernama Ivana Clawyu, Kitty jatuh ke dalam tong krim penanggal bulu, yang menjadikannya seekor kucing Sfinks. Selepas dimalukan oleh rakan sekerjanya dan dihalau dari rumahnya, dia merancang untuk membalas dendam terhadap kucing, anjing dan manusia.
  • Neil Patrick Harris sebagai Lou, salah satu protagonis sampingan. Dia kini seekor anjing beagle dewasa dan merupakan ketua rasmi ibu pejabat D.O.G.. Protagonis muda ini dari filem lepas, Lou telah matang dan menyertai D.O.G. serta dinaikkan pangkatnya menjadi ketua rasmi, yang menjadi sesuatu yang telah dijadikan jenaka oleh Butch. Neil Patrick Harris menggantikan Tobey Maguire dalam filem ini.
  • Sean Hayes sebagai Mr. Tinkles, bajingan sampingan. Dia seekor kucing Parsi yang ditahan di Pulau Alcatraz, dan, bersama rakannya di penjara di sebelahnya, yang merupakan rujukan terhadap Hannibal Lecter.
  • Wallace Shawn sebagai Calico, salah satu bajingan sampigan. Dia seekor kucing Exotic Shorthair yang masih bekerja untuk Mr. Tinkles.
  • Roger Moore sebagai Tab Lazenby, salah satu protagonis sampingan. Dia ketua rasmi ibu pejabat M.E.O.W.S..
  • Joe Pantoliano sebagai Peek, salah satu protagonis sampingan. Dia seekor Anjing Berjambul Cina dan pakar teknologi dan ketua Covert Ops di ibu pejabat D.O.G..
  • Michael Clarke Duncan sebagai Sam, salah satu protagonis sampingan. Dia seekor Anjing Gembala Inggeris Tua. Walaupun tampi semula, dia hanya berkata dua kali.
  • Elizabeth Daily sebagai Scrumptious, salah satu antagonis sokongan. Dia tikus albino Kitty yang akhirnya menentang Kitty. / Salah satu anak buah Catherine.
  • Phil LaMarr sebagai Paws, salah satu antagonis sampingan. Dia Maine Coon robot dengan gigi logam yang bekerja untuk Kitty. / Cat Spy Analyst.
  • J. K. Simmons sebagai Gruff K-9.
  • Carlos Alazraqui sebagai Cat Gunner / Cat Spy Analyst.
  • Michael Beattie sebagai Angus MacDougall, salah satu Kembar MacDougall.
  • Jeff Bennett sebagai Duncan MacDougall, salah satu Kembar MacDougall.
  • Bonnie Cahoon sebagai Dog PA.
  • Grey DeLisle sebagai Anjing Buldog Inggeris / Salah satu anak buah Catherine.
  • Roger L. Jackson sebagai Fat Cat Inmate.
  • Bumper Robinson sebagai Cool Cat / Dog Killa / Cat Spy Analyst / Slim.
  • André Sogliuzzo sebagai Snobby K-9.
  • Rick D. Wasserman sebagai Rocky.
  • Karen Strassman sebagai French Poodle (tidak dikredit).
  • Frank Welker sebagai Kesan vokal binatang (tidak dikredit).

Sambutan sunting

Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore was panned by critics. Review aggregate Rotten Tomatoes reports that 13% of critics have given the film a positive review based on 79 reviews, with an average score of 3.6/10.[1] The critical consensus is: "Dull and unfunny, this inexplicable sequel offers little more than the spectacle of digitally rendered talking animals with celebrity voices." [1] Among Rotten Tomatoes' Cream of the Crop, which consists of popular and notable critics from the top newspapers, websites, television, and radio programs, the film holds an overall approval rating of 35% based on 17 reviews.[2] Another review aggregate, Metacritic, calculated a score of 30 based on 19 reviews.[3]

Joe Leydon of Variety wrote a positive-leaning review towards the film which reads "Nine years after Cats & Dogs fetched more than $200 million worldwide with its comic take on interspecies animosity, Warners is unleashing Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore, a faster, funnier follow-up in which CGI-enhanced canines and felines effect a temporary truce to combat a common enemy." [4] Critics cited the plot as recycled. Scott Tobias of The A.V. Club negatively reviewed the film's plot saying "it’s still about a feline plot for world domination, and the slobbering secret agents who stand in the way. And it’s still, in the spirit of the original film, an unbelievable piece of shit."[5]

Filem telah dipilih untuk anugerah Razzie bagi "Penyalahgunaan 3D Paling Teruk ("Worst Eye-Gouging Misuse of 3D"), tetapi kalah kepada The Last Airbender.

Box office sunting

The film earned $4,225,000 on opening day, and $12,279,363 on its opening weekend reaching #5 at the box office and having a $3,314 average from a very wide 3,705 theaters. In its second weekend, its drop was very similar to the first film, retreating 44% to $6,902,116 to seventh place and lifting its total to $26,428,266 in two weeks. It held better in its third weekend, dropping 39% to $4,190,426 and remaining in the Top 10. The film closed on October 21, 2010 after 84 days of release, earning $43,585,753 domestically. Produced on an $85 million budget, the film is considered a huge box office bomb, as it grossed less than half of the first Cats & Dogs, but, it did manage to do better business than fellow summer talking animal competition Marmaduke. It earned an additional $69 million overseas for a worldwide total of $112.5 million, which makes it a modest box office success.

During its initial American theatre release, the film was preceded by the new 3D amimated short film titled "Coyote Falls" with Looney Tunes' Wile E. Coyote and Road Runner.[6]

Rujukan terhadap James Bond sunting

Runut bunyi sunting

Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore Soundtrack
(Runut Bunyi Kucing & Anjing: Dendam Kitty Galore)
Fail:Cats & Dogs Soundtrack.jpg
Runut bunyi oleh
Pelbagai
Dilancarkan pada27 Julai 2010
TempatAmerika Syarikat dan Australia  
GenreBuddy film (en)  , filem komedi dan filem aksi  
Panjang34:56
BahasaBahasa Inggeris  
SyarikatWaterTower Music
PengedarInterCom (en)   dan Netflix  
PengarahBrad Peyton (en)    
PenerbitAndrew Lazar (en)    
Kronologi Pelbagai
Filem Cats & Dogs   Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore   Cats & Dogs 3: Paws Unite! (en)    
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini
Penyenariana
No.TajukArtisMasa


Permainan Video sunting

Sebuah permainan video, pembangunan 505 Games, telah dikeluarkan 20 Julai, 2010 untuk Nintendo DS. Ia bertajuk Cats and Dogs: The Revenge of Kitty Galore selepas filem yang sama namanya.[8]

Keluaran DVD dan Blu-Ray sunting

Versi Blu-ray, 3D Blu-ray, dan DVD filem Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore telah dikeluarkan pada 16 November, 2010.[9] Versi Blu-ray 3D masih belum dipasarkan di Malaysia lagi.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. Flixster, Inc. Dicapai pada 2010-07-30. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (Cream of the Crop)". Rotten Tomatoes. Flixster. Dicapai pada 2010-07-30. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ "Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore reviews at Metacritic.com". Metacritic. CBS Interactive Inc. Dicapai pada 2010-07-30. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ Leydon, Joe (2010-07-25). "Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore - Read Variety's Analysis of the Movie". Variety. Reed Business Information. Dicapai pada 2010-07-30. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  5. ^ Tobias, Scott. "Cats & Dogs: The Revenge Of Kitty Galore Film Review". The A.V. Club. The Onion Inc. Dicapai pada 2010-07-30. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  6. ^ Barnes, Brooks (May 19, 2010). "For Looney Tunes, a Big Left Turn at Albuquerque". The New York Times. Dicapai pada July 16, 2010.
  7. ^ "Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (2010) …review and/or viewer comments • Christian Spotlight™ on the Movies •". Christiananswers.net. Dicapai pada 2011-05-13.
  8. ^ "Amazon.com: Cats and Dogs: The Revenge of Kitty Galore". Dicapai pada September 26, 2010.
  9. ^ "Amazon.com: Cats and Dogs: The Revenge of Kitty Galore [Blu-Ray]". Dicapai pada September 26, 2010.

Pautan luar sunting