Caught In The Act

Kumpulan muzik Inggeris-Belanda

Caught in the Act (CITA) ialah kumpulan lelaki Inggeris-Belanda yang ditubuhkan pada tahun 1992 oleh Cees van Leeuwen dan bertahan sehingga 1998. Kejayaannya datang pada tahun 1994 selepas penampilan tetamu di sinetron Jerman Gute Zeiten, Schlecht Zeiten. Pada masa mereka berpisah, kumpulan itu telah menjual lebih daripada 20 juta rekod di seluruh dunia dan telah dipaparkan di muka depan majalah Bravo sebanyak 23 kali antara 1995 dan 1997. Pada Disember 2015, tiga ahli kumpulan memulakan kemunculan semula.

Bed & Breakfast
Latar belakang
Berasal dariNetherlands, United Kingdom
GenrePop, R&B, adult contemporary
Tahun aktif1995–present
AhliLee Baxter

Bastiaan Ragas

Axel de Graaf

Sjoerd Hermens
Bekas ahli
Caught in the Act di Cologne Pride
Caught in the Act di Cologne Pride

Sejarah sunting

1992-1995: Pembentukan dan tahun-tahun awal sunting

Caught in the Act telah ditubuhkan oleh penerbit rekod Belanda Cees van Leeuwen pada 1992 dengan empat ahli asal kumpulan itu, Lee Baxter dan Benjamin Boyce dari England bersama Eloy de Jong dan Bastiaan Ragas dari Belanda. Band ini mengeluarkan single bukan album "Hey You", "Gonna make U mine" dan "Take me to the limit".

1995-1996: "...Of Love" sunting

Pukulan pertama mereka adalah pada tahun 1995, Love is everywhere, yang mencapai nombor 8 di Switzerland. Tidak begitu berjaya di Belanda, band ini sangat popular di Jerman di mana mereka muncul dalam sinetron Gute Zeiten, Schlecht Zeiten. Album sulung mereka "...Of love" dikeluarkan bersama tiga lagi single "My arms keep missing you", "Let this love begin" dan "You know". "My Arms Keep Missing You" telah dimuatkan dalam album kompilasi tarian "Dyna Club Mix".

1996-1997: "Forever Friends" sunting

Tidak lama kemudian album studio kedua mereka dikeluarkan, dipanggil "Forever friends" bersama dengan tiga single "Don't walk away", "Ain't just another story" dan "Bring back the love". Album dan single mempunyai kejayaan yang sama seperti keluaran sebelumnya.

1997–1998: "Vibe" sunting

Album studio ketiga kumpulan itu "Vibe" telah dikeluarkan pada tahun 1997. Ia termasuk dua single yang berjaya "Do it for love" dan "Babe" (versi muka depan lagu hit Styx pada tahun 1979 dengan nama yang sama).

1998: "We Belong Together" dan perpecahan secara tiba-tiba sunting

Selepas tiga album studio, kumpulan itu mengeluarkan kompilasi hits terhebat, yang dipanggil "Kami milik bersama: 6 tahun kejayaan". Album ini menampilkan dua single "Hold on" dan "Baby come back". Sebelum perpecahan mendadak mereka pada tahun 1998, Caught in the Act mengeluarkan empat album studio, satu kompilasi dan lima belas single dan menjual lebih 15 juta rekod secara keseluruhan.

1998: "Solo 4 C.I.T.A." sunting

Apabila Caught in the Act dibubarkan, mereka mengeluarkan satu album studio terakhir "Solo 4 C.I.T.A." dan single terakhir "I wanna stay with you forever", yang videonya mengandungi rakaman semua video muzik sebelumnya. Album itu sendiri juga mengandungi bahan solo yang dinyanyikan oleh setiap ahli kumpulan.