Penggunaan tenaga cekap

(Dilencongkan dari Cekap tenaga)

Penggunaan tenaga cekap, juga dikenali sebagai cekap tenaga, adalah matlamat untuk mengurangkan jumlah tenaga yang diperlukan untuk menyediakan produk dan perkhidmatan. Sebagai contoh, penebat rumah membolehkan bangunan menggunakan kurang pemanasan dan penyejukan tenaga untuk mencapai dan mengekalkan suhu yang selesa. Memasang lampu LED, lampu pendarfluor, atau tingkap langit-langit semulajadi mengurangkan jumlah tenaga yang diperlukan untuk mencapai pencahayaan yang sama berbanding menggunakan mentol pijar tradisional. Penambahbaikan dalam kecekapan tenaga umumnya dicapai dengan menggunakan teknologi yang lebih cekap atau proses pengeluaran[1] atau dengan menggunakan kaedah yang biasa diterima untuk mengurangkan kehilangan tenaga.

Lampu 230-volt LED, dengan pangkalan E27 (10 watt, 806 lumen).

Terdapat banyak motivasi untuk meningkatkan kecekapan tenaga. Mengurangkan penggunaan tenaga mengurangkan kos tenaga dan boleh menyebabkan penjimatan kos kewangan kepada pengguna jika penjimatan tenaga mengimbangi sebarang kos tambahan untuk melaksanakan teknologi cekap tenaga. Mengurangkan penggunaan tenaga juga dilihat sebagai penyelesaian kepada masalah mengurangkan pelepasan gas rumah hijau. Menurut Agensi Tenaga Antarabangsa, kecekapan tenaga yang lebih baik dalam bangunan, proses industri dan pengangkutan dapat mengurangkan keperluan tenaga dunia pada tahun 2050 oleh satu pertiga, dan membantu mengawal emisi gas rumah kaca global.[2] Satu lagi penyelesaian penting adalah untuk menghapuskan subsidi tenaga yang diketuai kerajaan yang menggalakkan penggunaan tenaga yang tinggi dan penggunaan tenaga yang tidak cekap di lebih daripada separuh negara di dunia.[3]

Kecekapan tenaga dan tenaga boleh diperbaharui dikatakan sebagai tunggak kembar dasar tenaga mampan[4] dan merupakan keutamaan yang tinggi dalam hierarki tenaga lestari. Di banyak negara kecekapan tenaga juga dilihat memiliki manfaat keselamatan nasional karena dapat digunakan untuk mengurangi tingkat impor tenaga dari negara-negara asing dan dapat memperlambat laju sumber daya domestik yang habis.

Rujukan sunting

  1. ^ Diesendorf, Mark (2007). Greenhouse Solutions with Sustainable Energy, UNSW Press, p. 86.
  2. ^ Sophie Hebden (2006-06-22). "Invest in clean technology says IEA report". Scidev.net. Dicapai pada 2010-07-16.
  3. ^ Indra Overland (2010) ‘Subsidies for Fossil Fuels and Climate Change: A Comparative Perspective’, International Journal of Environmental Studies, Vol. 67, No. 3, pp. 203-217. https://www.researchgate.net/publication/240515305
  4. ^ Prindle, Bill; Eldridge, Maggie; Eckhardt, Mike; Frederick, Alyssa (May 2007). The twin pillars of sustainable energy: synergies between energy efficiency and renewable energy technology and policy. Washington, DC, USA: American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE). Dicapai pada 2016-04-03.