Celebes TV ke udara secara rasmi di terusan 31 UHF. Untuk tahap awal Celebes TV akan disiarkan selama enam jam pukul 17.00 S/D 23.00 Wita. Siaran kedua selama 3 setengah jam pukul 14.00 S/d 16.30 Wita. Siaran ketiga selama 5 setengah jam pukul 12.00 S/d 16.30 Wita. Siaran ke empat selama enam jam 45 minit pukul 09.45 S/d 16.30 Wita. Siaran ke lima selama 5 jam pukul 15.00 S/d 20.00 Wita pada program Celebes Update, Celebes Muzik Dan Kultum. Dan terakhir, siaran uji cuba pada semasa program Celebes Muzik pukul 17.00 S/d 02.00 Wita. Celebes TV memulakan dalam tahap corak siaran atau ujian isyarat selama satu bulan.

Sejarah sunting

Celebes TV merupakan televisyen tempatan ketiga yang terdapat di Bandar Makassar, selepas Makassar TV dan Fajar TV. Celebes TV menyajikan sejumlah tayangan yang informatif, inovatif, dan mendidik. Celebes TV merupakan televisyen tempatan yang sumber daya manusianya merupakan gabungan, bekas sejumlah pekerja televisyen kebangsaan. Dengan modal pengalaman bekerja di televisyen kebangsaan, para awak Celebes TV diyakini mampu menyajikan siaran televisyen tempatan dengan kualiti kebangsaan. PT Sunu Network Broadcast Televisyen, syarikat pemilik Celebes TV telah menjalin kerjasama dengan MetroTV. Kerjasama ini berupa sokongan untuk operasi siaran televisyen tempatan yang merupakan anak syarikat Bosowa Corporation ini. Awal kerjasama ditandai melalui penandatanganan Memorandum of Understanding (MoU) atau memorandum kesepahaman di Menara Bosowa pada Jumaat, 25 Februari 2011. Penandatanganan MoU ini dilakukan Pengarah Utama Celebes TV, Husain Abdullah dan Pengarah Utama MetroTV, Wisnu Hadi. Pada semasa penandatanganan MoU, Celebes TV menjadi rakan yang strategik, iaitu menjadi rangkaian dari MetroTV. Penandatanganan MoU disaksikan oleh Pesuruhjaya Utama PT Sunu Network Broadcasting Televisyen Maddo Pammusu, Ketua KPID Sulsel Rusdin Tompo, dan Setiausaha Bandar Makassar Anis Zakaria Kama. Sementara itu, Wali Bandar Makassar Ilham Arief Sirajuddin bersama Pengasas Bosowa Aksa Mahmud merasmikan pejabat dan studio Celebes TV di Menara Bosowa tingkat 15, Jl Jeneral Sudirman, Makassar pada Sabtu, 16 Julai 2011. Perasmian ini sebagai bahagian dari hari jadi Aksa Mahmud. Untuk itu, Celebes TV menjadi sarana membina citra positif di Makassar dan memberi tontonan yang berkualiti serta mampu bersaing dengan televisyen kebangsaan.

Kontroversi sunting

Pada tanggal 26 jun 2013, pejabat Celebes TV diserang oleh sekelompok jisim yang memakai atribut Timbalan Wali Bandar Makassar, Supomo Guntur. Penyerangan pejabat Celebes TV berlaku semasa siaran langsung "Obrolan Karebosi" yang menghadirkan narasumber pemerhati politik, Jannah yang juga merupakan Pensyarah Universiti Islam Negeri (UIN) dan Arsyad, seorang pasukan berjaya dari salah satu pasangan calon Wali Bandar dan Timbalan Wali Bandar Makassar, Irman Yasin Limpo, dan Busrah Abdullah serta Timbalan Wali Bandar Makassar, Supomo Guntur juga mencalonkan diri sebagai calon Wali Bandar Makassar yang berpasangan dengan adik kandung Nurdin Halid, Kadir Kalid. Semasa siaran langsung dialog, puluhan orang naik ke tingkat 15 Menara Bosowa di Jalan Jeneral Sudirman dan mereka mencari Asyad. Jisim pun langsung melakukan penyerangan dan hendak mengeroyok Arsyad. Beruntung, pegawai keselamatan bangunan beserta krew Celebes TV melerai pengeroyokan terhadap Arsyad.[1]

Program acara sunting

Acara yang pernah ditayangkan sunting

Jam siaran Celebes TV semasa ini sunting

  • Celebes TV mengudara mula pukul 05.00 s.d. 24.00 WITA.
  • Khusus bulan Ramadan, Celebes TV mengudara mula pukul 02.00 s.d. 22.00 WITA.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting