Cengkerik (Jawi: چڠكريق), famili Gryllidae ialah sejenis serangga berwarna perang dan hitam serta mengeluarkan bunyi dengan menggeselkan kepaknya. Cengkerik mempunyai badan leper dan antena panjang. Terdapat kira-kira 900 spesies cengkerik. Cengkerik biasanya nokturnal (aktif pada waktu malam) dan selalu disalahanggap sebagai belalang kerana mempunyai struktur badan yang sama termasuk kaki belakang yang dapat melompat. Cengkerik tidak berbahaya kepada manusia.

Cengkerik
چڠكريق
Cengkerik hitam biasa, Gryllus assimilis
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Superkeluarga:
Keluarga:
Gryllidae

Bolívar, 1878
Cengkerik padang AfrikaGryllus bimaculatus

Diet dan kitaran hidup sunting

Cengkerik ialah pebangkai omnivor yang makan bahan organik, dan juga tumbuhan reput, kulat, dan beberapa anak benih. Cengkerik makan bangkai sendiri jika tiada sumber makanan lain, dan menunjukkan kelakuan pemangsa ke atas cengkerik yang lumpuh.

Cengkerik secara relatifnya mempunyai rahang yang kuat, dan diketahui menggigit manusia, biasanya tanpa memecahkan kulit. Walau bagaimanapun, gigitannya boleh menjadi sakit apabila terkena pada kulit sensitif seperti di jari taut selaput (antara jari dengan jari).

Cengkerik mengawan pada lewat musim panas dan bertelur pada musim luruh. Telurnya menetas pada musim bunga dan dapat mencecah 2,000 telur untuk setiap betina. Walau bagaimanapun, subspesies seperti Acheta Domestica bertelur hampir berterusan, dengan betina dapat bertelur sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Cengkerik betina mempunyai organ bertelur yang panjang seperti jarum dipanggil ovipositor.

Cengkerik popular sebagai sumber makanan hidup kepada haiwan peliharaan karnivor seperti katak, cicak, kura-kura, salamander, dan labah-labah.