Cetak saring merupakan teknik cetakan yang menggunakan jaringan beranyam bagi menyokong stensil ketulan dakwat. Stensil dilekatkan membentuk kawasan saringan terbuka yang memindahkan dakwat dan bahan cetakan lain yang boleh ditekan melalui saringan sebagai gambar jelas pada sesuatu substrat. Satu bilah atau berspan disapu merentasi saringan stensil, memaksa atau mengepam dakwat pada bukaan jaringan bagi tindakan kapilari semasa sapuan span.

Rekabentuk saringan sutera

Cetak saring juga merupakan kaedah stensil bagi menghasilkan cetakan pada skrin poliester atau saringan halus yang lain, dengan bahagian kosong disalut dengan bahan tidak telus, dan dakwat dipaksa melalui bukaan saringan dengan bilah pengisi atau span pada permukaan dicetaksemasa sapuan berspan. Ia juga dikenali sebagai saringan sutera, serigrafi, dan cetakan serigraf. Ia juga boleh mencetak lebih dari satu warna, sebagai contoh cetakan berbelang.


Terdapat pelbagai teknik percetakan yang boleh diaplikasi ke atas medium berunsurkan fabrik. Antara teknik percetakan yang ketara dan digunakan secaRa meluas dalam industri fesyen @ pakaian, termasuklah:

  1. DTG ( direct to garment ).
  2. Heat Transfer
  3. Screen Print

Screen Print @ Silkscreen printing dikenali sebagai teknik Sutera Saring @ Jaring. Kelebihan teknik ini boleh diaplikasikan keatas apa saja jenis permukaan dan media, dan tidak khusus kepada medium fabrik @ baju sahaja. Contoh lain seperti, kertas @ kotak dan buku, gelas, plastik, dan apa sahaja.
Hampir semua syarikat / kilang percetakan baju khususnya pula akan menawarkan teknik Screen Print oleh kerana modal pusingan serta kosnya yang minima berbanding teknik-teknik yang lain. Maka secara tidak langsung harga runcit bagi satu projek cetakan bagi pelanggan-pelanggan menjadi murah dan bajet yang mampu bayar. Selain dari cabang perniagaan, teknik ini juga sesuai bagi riadah dan hobi oleh kerana ia mudah dipelajari, kos rendah sederhana, malahan sebahagian peralatan boleh diadakan atau diperbaharukan melalui D.I.Y.
Terdapat 2 kaedah utama bagi aplikasi Sutera Saring:

  1. Kaedah Stencil
  2. Kaedah Expose


Antara bahan @ Peralatan Asas yang diperlukan:

  1. Rekaan dalam bentuk 'hard copy' (film)
  2. Bingkai (Screen Frame @ Blok)
  3. Jaring (Mesh)
  4. Papan rata (Board @ Pallette) + Pelekat (adhesive @ gum)
  5. Penarik Dakwat @ Sekuji (squeegee)
  6. Dakwat
  7. Emulsi Foto / Cahaya (tambahan bagi kaedah Expose)
  8. Kotak Cahaya / Lampu (Expose Unit) (tambahan bagi kaedah Expose)


Nota sunting

Pautan luar sunting

Workshop Asas Cetakan Silkscreen / Belajar Cetak Tshirt Diarkibkan 2013-03-16 di Wayback Machine