Cai toukue (Jawi: چاي تو كواي; ejaan lain: Chai tow kway atau Chye Tow Kuay) ialah hidangan atau dim sum biasa dalam masakan Teochew di Chaoshan (China), Malaysia, Singapura dan Taiwan, yang terdiri daripada kiub kek lobak goreng.

Cai toukue
Nama alternatifKek lobak goreng, kek lobak merah, kek lobak
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianYum cha
Tempat asalKawasan Chaoshan, Guangdong, China Selatan
Kawasan/rantauChaoshan (China), Singapura dan Malaysia
Dicipta olehOrang Teochew
Bahan utamatepung beras, air, dan lobak putih carik dikukus
Keragaman/variasiKek turnip
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Chai tow kway
Cina Tradisional: 粿
Cina Ringkas: 菜头粿
POJ (Min Nan): chhài-thâu-kué, chhài-thâu-ké

Nama-nama sunting

Ia juga dikenali sebagai "kek lobak goreng" atau hanya "kek lobak" di negara-negara Asia Tenggara, kerana perkataan untuk lobak putih (POJ: chhài-thâu), salah satu bahan utamanya, boleh juga merujuk kepada lobak merah (POJ : -chhài-thâu, secara harfiah "lobak merah"). Hidangan ini tidak ada kaitan antara hidangan ini dan kek lobak merah Barat yang manis yang dimakan sebagai pencuci mulut.

Bahan-bahan sunting

Ia dibuat dengan kek lobak (tepung beras dikukus, air, dan lobak putih yang dicincang), yang kemudiannya digoreng dengan telur, jeruk lobak, dan perasa lain. Kek lobak sering dihidangkan di dalam potongan segi empat tepat besar yang dikukus dan kemudian digoreng.

Alternatif untuk chai tow kway termasuk yang diperbuat daripada keladi Cina atau tepung beras semata-mata.

Kek lobak juga boleh dimakan sendiri, sama ada hanya dikukus, atau dikukus dan kemudian digoreng dengan bahan-bahan lain. Kedua-dua jenis kukus dan goreng kuali biasanya dihidangkan di atas daun bawang.

Variasi sunting

Versi yang dihidangkan oleh penjaja di Johor dan Singapura, di mana orang Teochew hidup, biasanya disediakan dengan menggorengkan kek lobak dengan turnip jeruk potong, bawang putih, telur, dan sos ikan Cina sebagai ganti sos soya. Daun bawang dicincang ditambah sebelum disajikan. Semasa anda pergi ke utara (contohnya di Kuala Lumpur), hidangan yang sama adalah lebih gelap kerana penggunaan sos soya yang gelap, dan ditambah tauge. "Versi hitam" yang disebutkan di bawah bukan "chai tow kway", tetapi "char kway" dan menggunakan kek beras yang digoreng dengan bawang putih (biasanya tiada jeruk lobak), tauge, telur dan kicap pekat.

Di Singapura, walau bagaimanapun, lebih biasa dipotong dan dikacau goreng dengan telur, bawang putih, daun bawang dan kadang-kadang udang (kering dan segar). Terdapat dua jenis: versi "putih" tidak menggunakan kicap manis, dan kek lobak digoreng di atas telur yang dipukul lalu menjadi kerak; versi "hitam" menggunakan sos manis dan telur dengan hanya dicampurkan dengan kek lobak merah.

Kepentingan budaya sunting

Hidangan ini mempunyai banyak peminat, terutamanya di Singapura dan Malaysia, di mana ia dinikmati oleh orang-orang dari pelbagai dialek dan kaum, dan bukan hanya Teochews, dan dihidangkan dalam pelbagai pertubuhan dari penjaja paling mudah ke restoran-restoran Cina yang paling mahal. Ia makanan keselesaan tempatan yang sangat digemari di rantau ini, dan boleh dimakan pada pelbagai waktu; dari hidangan sarapan pagi, ke hidangan sampingan, ke hidangan larut malam.

Lihat juga sunting