Chand Nawab (lahir 1963) ialah seorang wartawan Pakistan dari Karachi.[1] Chand Nawab ialah personaliti media yang popular. Sebelum Menyertai ARY News, Chand Nawab telah bekerja untuk media cetak dan elektronik yang berbeza. Pada tahun 2008, sebuah video Chand Nawab telah dimuat naik ke YouTube, di mana beliau tergagap-gagap semasa melaporkan perayaan Aidilfitri di Karachi. Video itu menjadi tular di YouTube dan di platform media sosial lain.

Chand Nawab
چاند نواب
Kelahiran1963 (umur 60–61)
Mirpurkhas, Pakistan
WarganegaraPakistan
PendidikanKomunikasi Massa - Universiti Karachi Diploma Kejuruteraan - Institut Politeknik Karachi
Pekerjaan
Tahun aktif2008-kini
Terkenal keranaChand Nawab - Bajrangi Bhaijaan

Kehidupan dan kerjaya sunting

Nawab dilahirkan di Mirpurkhas, Pakistan. Kemudian keluarganya berpindah ke Karachi. Chand Nawab dilahirkan pada tahun 1963 di Karachi, Pakistan. Beliau telah menamatkan pengajian Sarjana dalam Komunikasi Massa dari Universiti Karachi . Beliau juga memegang diploma dalam bidang Kejuruteraan dari Kolej Teknikal Poli Karachi.

Chand Nawab memulakan kerjayanya sebagai seorang wartawan di pelbagai media cetak dan elektronik. Beliau telah bekerja untuk beberapa akhbar terkenal seperti HURRIYET (DAILY) dan Daily Morning Special Karachi. Nawab bekerja di agensi berita terkenal Pakistan Press International (PPI). Beliau menyertai sebagai seorang wartawan kanan untuk Indus TV Karachi. Beliau juga pernah bekerja sebagai wartawan 24News HD dan 92News. Kini, beliau bekerja di salah satu saluran berita Pakistan yang paling popular; ARY News.

Beliau juga telah menunjukkan kemahiran lakonannya dalam pelbagai drama terbitan AJ dan Hum Drama. Beliau telah muncul dalam iklan untuk beberapa jenama terkenal Pakistan termasuk KFC, Easy Paisa, BATA dan Service Shoes. Beliau juga terlibat dalam penciptaan dua filem Pakistan.

Video Tular Chand Nawab sunting

Chand Nawab mendapat perhatian awam melalui video yang dimuat naik pada 2008. Chand Nawab cuba melaporkan keriuhan perayaan Aidilfitri di atas sebuah jejantas di stesen kereta api Karachi sambil berulang kali diganggu oleh penumpang, membuatkan Chand Nawab sangat jengkel. Video yang tidak disunting menjadi popular di media sosial. Video itu mendapat berjuta-juta tontonan di YouTube dan di banyak platform sosial lain. Menurut Chand Nawab, pada mulanya, apabila klip video itu menular, beliau telah hilang harapan untuk terus hidup dalam bidang kewartawanan. Hanya kerana klip itu, tiada siapa yang sanggup mengupahnya sebagai wartawan. Namun semua kekecewaan ini berakhir.

Kebangkitan Populariti sunting

Populariti sebenar Chand Nawab bermula pada 2016 apabila video tularnya memberi inspirasi kepada pembuat filem India, Kabir Khan untuk mencipta watak Chand Nawab (lakonan Nawazuddin Siddiqui) dalam filem pecah pukal 2015, Bajrangi Bhaijaan. Pelakon terkenal Nawazuddin Siddiqui mencipta semula adegan stesen kereta api Chand Nawab. Sekali lagi, video asal Chand Nawab menjadi viral dan mendapat jutaan tontonan di seluruh dunia.

Chand Nawab menjadi terkenal semula dalam satu malam. Beliau mendapat banyak penghargaan daripada India dan Pakistan terutamanya daripada bintang Bollywood Salman Khan dan pelakon Bajrangi Bhaijaan yang lain . Beliau ditemu bual secara langsung oleh agensi berita Pakistan dan melalui Skype untuk saluran-saluran berita India juga. Klip Chand Nawab yang viral telah diterjemahkan kepada pelbagai bahasa. Beliau ditawarkan lakonan dalam drama TV dan juga telah diminta untuk berlakon dalam filem Bollywood. Beberapa saluran TV asing dan saluran berita cetak dan elektronik Pakistan bergegas untuk mengambil beliau sebagai wartawan mereka.

Bahasa sunting

Chand Nawab boleh bercakap dalam banyak bahasa termasuk Urdu, Arab, Parsi, Sindhi, Punjabi, Balochi dan lain-lain.

Rujukan sunting

  1. ^ Entertainment Desk (22 July 2015). "Chand Nawab is now a hero back home, I am thrilled: Kabir Khan". The Express Tribune. Dicapai pada 17 August 2015.

    - "Pak news reporter gets famous with 'Bajrangi Bhaijaan'". AP News Corner. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 August 2015. Dicapai pada 17 August 2015.

Pautan luar sunting