Chanel S.A. (/ʃəˈnɛl/; Perancis: [ʃaˈnɛl]) ialah sebuah syarikat milik Perancis yang dimiliki oleh Alain Wertheimer dan Gérard Wertheimer, cucu-cucu Pierre Wertheimer, yang merupakan rakan perniagaan awal dari couturière Gabrielle Bonheur Chanel. Chanel S.A. ialah rumah fesyen yang tinggi yang mengkhususkan hanya pada koutur wanita dan pakaian yang siap pakai, barangan mewah, dan aksesori fesyen.[3] Semasa zaman mudanya, Gabrielle Chanel mendapat nama samaran Coco dari tempohnya sebagai chanteuse. Sebagai pereka fesyen, Coco Chanel menumpukan citarasa wanita untuk elegan dalam pakaian, dengan blaus dan sut, seluar dan busana, dan barangan kemas (batu permata dan bijouterie) rekaan mudah, yang menggantikan opulen, terlebih rekaan, dan pakaian konstriktif dan aksesori fesyen abad ke-19. Jenama produk Chanel telah digunakan oleh model fesyen dan pelakon, termasuk Inès de La Fressange, Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Vanessa Paradis, Nicole Kidman, Anna Mouglalis, Audrey Tautou, Keira Knightley, Kristen Stewart dan Marilyn Monroe.[4]

Chanel S.A.
Jenis/bentuk sahSociété Anonyme
IndustriFesyen
Ditubuhkan1909; 115 tahun yang lalu (1909)
PengasasCoco Chanel
Ibu pejabatLondon, United Kingdom
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh penting
  • Alain Wertheimer, pemilik bersama
  • Gérard Wertheimer, pemilik bersama
  • Karl Lagerfeld, Pengarah Kreatif
  • Nick Hochland, Ketua Pegawai Eksekutif
  • Philippe Blondiaux, Ketua Pegawai Kewangan
  • Olivier Polge, Pakar Pewangi
Keluaran
  • Haute couture
  • Sedia dipakai
  • Wangian
  • Barangan kemas
  • Aksesori
Hasil $ 9.6 bilion (2017)[1]
Pendapatan kendalian5,776,000,000 Dolar Amerika Syarikat (2022) Sunting ini di Wikidata
Pendapatan bersih€ 1.3 billion[2] (2016)
Bilangan kakitangan20,000 (2018)
Anak syarikatFondation d'entreprise Chanel Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.chanel-intl.com
Facebook: chanel Twitter: CHANEL Instagram: chanelofficial LinkedIn: chanel Youtube: UCclHSnngVTZK7LEOQAzcg1w Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rumah Chanel terkenal dengan "pakaian hitam kecil", perfume No. 5 de Chanel, dan Chanel Suit. Penggunaan kain jersi Chanel menghasilkan pakaian yang selesa dan berpatutan.[5] Chanel merevolusikan fesyen - fesyen yang tinggi (haute couture) dan fesyen harian (prêt-à-porter) - dengan menggantikan siluet berstruktur, berdasarkan korset dan bodis, dengan pakaian yang berfungsi dan pada masa yang sama menyanjung kepada wanita.

Pada tahun 1920-an, reka bentuk garis mudah Chanel couture menjadi popular fesyen "bersemangat datar" yang bertentangan dengan angka jam-jam yang dicapai oleh fesyen abad ke-19 - Belle Époque dari Perancis (sekitar 1890-1914), dan era Edwardian (kira-kira 1901-1919). Chanel menggunakan warna tradisional yang dikaitkan dengan kejantanan di Eropah, seperti kelabu dan biru laut, untuk menunjukkan keberanian feminin sesebuah watak[6] Pakaian House of Chanel memaparkan hiasan kain dan hiasan kulit; pembinaan selimut mengukuhkan fabrik, reka bentuk, dan penamat, menghasilkan pakaian yang mengekalkan bentuk dan fungsi semasa dipakai. Contoh teknik couture seperti sut Chanel - rok panjang lutut dan jaket gaya kardigan, dipotong dan dihiasi dengan bordir hitam dan butang berwarna emas. Aksesori pelengkap adalah kasut pam dua dan nada, biasanya kalung mutiara, dan beg tangan kulit.

Rujukan sunting

  1. ^ "Chanel reveals earnings for the first time in its 108-year historyList". CNN.com. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "ChanelInternationalBV - PrivCo - Private Company Financial Intelligence". www.privco.com.
  3. ^ "Chanel". Fashion Model Directory. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Oktober 2010. Dicapai pada 19 Jun 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Laube, Mindy (7 Mei 2008). "Chanel's new face: Audrey Tautou". The Age. Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Mei 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "Gabrielle "Coco" Chanel (1883–1971) and the House of Chanel". Heilbrunn Timeline of Art History, The Metropolitan Museum of Art. New York. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Costume", pg. 52, Eyewitness Books.

Pautan luar sunting