Charles Milles Manson (dilahirkan Charles Milles Maddox, 12 November 1934 – 19 November 2017) ialah seorang penjenayah Amerika dan pemimpin kultus yang membentuk apa yang dikenali sebagai Keluarga Manson, sebuah kuasi-komune di California pada akhir 1960-an. Pengikut Manson melakukan sembilan pembunuhan di empat lokasi pada bulan Julai dan Ogos 1969. Pada tahun 1971, beliau didapati bersalah atas pembunuhan dan konspirasi pertama untuk melakukan pembunuhan atas kematian tujuh orang, termasuk pelakon Sharon Tate, yang semuanya adalah dijalankan pada arahan oleh anggota kumpulan. Manson juga disabitkan dengan pembunuhan pertama untuk dua kematian lain.

Charles Manson
Manson di Penjara Negeri Corcoran, Ogos 2017
KelahiranCharles Miles Maddox
12 November 1934
Cincinnati, Ohio, A.S.
Kematian19 November 2017 (umur 83)
Bakersfield, California, A.S.
TuduhanPembunuhan, konspirasi
HukumanKematian (diturunkan kepada kehidupan dengan kemungkinan pembebasan selepas penalti kematian dimansuhkan di California)
PasanganRosalie Willis (kahwin 1955; cerai 1958)
Leona Stevens (kahwin 1959; cerai 1963)
Anak3
Ibu bapaColonel Walker Henderson Scott Sr. (bapa)
Kathleen Maddox (ibu)
William Manson (bapa tiri)

Pada masa kumpulan ini terbentuk, Manson ialah bekas banduan yang menganggur yang telah menghabiskan separuh daripada hidupnya di institusi pemulihan untuk pelbagai kesalahan. Sebelum pembunuhan itu, beliau adalah seorang penyanyi-pencipta lagu di pinggir industri muzik Los Angeles, terutamanya melalui persatuan dengan Dennis Wilson, pemain drum dan pengasas The Beach Boys. Manson percaya pada apa yang disebutnya "Helter Skelter", istilah yang diambilnya dari lagu The Beatles dengan nama yang sama untuk menggambarkan perang perkauman apokaliptik yang akan datang. Manson percaya pembunuhan itu akan membantu mendesak perang itu. Dari permulaan keunikannya, budaya pop timbul di sekelilingnya di mana beliau akhirnya menjadi lambang kegilaan, keganasan dan mengerikan. Selepas Manson didakwa dengan jenayah yang kemudiannya disabitkan, rakaman lagu yang ditulis dan dilakukan olehnya telah dikeluarkan secara komersial, bermula dengan Lie: The Love and Terror Cult (1970). Pelbagai pemuzik telah menutup beberapa lagunya.

Manson pada asalnya dihukum mati, tetapi hukumannya telah diturunkan kepada kehidupan dengan kemungkinan pembebasan selepas California membatalkan undang-undang penalti hukuman mati pada tahun 1972. Manson menjalani hukuman seumur hidupnya di Penjara Negeri California di Corcoran dan meninggal dunia akibat sebab-sebab semula jadi pada usia 83 pada tahun 2017.

Meninggal dunia sunting

Pada 1 Januari 2017, Manson menderita pendarahan gastrointestinal di Penjara Negeri California di Corcoran apabila beliau dikejarkan ke Hospital Mercy di pusat bandar Bakersfield. Sumber memberitahu Los Angeles Times bahawa Manson telah sakit teruk[1] dan TMZ melaporkan bahawa doktor Manson menganggapnya "terlalu lemah" untuk pembedahan.[2] Beliau telah dipenjarakan semula pada 6 Januari; apa jua rawatan yang beliau terima tidak didedahkan.[3]

Pada 15 November 2017, sumber yang tidak dibenarkan bercakap bagi pihak jabatan pemulihan mengesahkan bahawa Manson telah kembali ke sebuah hospital di Bakersfield.[4] Dengan mematuhi undang-undang privasi perubatan persekutuan dan negeri, Jabatan Pemulihan Jabatan California tidak mengesahkannya.[5] Manson meninggal akibat punca semula jadi di hospital empat hari kemudian pada 19 November.[6][7][8] Selepas kematian Manson, cucunya, Jason Freeman, menyatakan niatnya untuk memiliki abu Manson dan kesan peribadi.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ Winton, Richard; Hamilton, Matt; Branson-Potts, Hailey (January 4, 2017). "Killer Charles Manson's failing health renews focus on cult murder saga". Los Angeles Times. Dicapai pada January 4, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "US killer Manson 'too weak' for surgery". RTÉ. Januari 7, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 8, 2017. Dicapai pada Januari 7, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Winton, Richard; Christensen, Kim (Januari 7, 2017). "Charles Manson is returned to prison after stay at Bakersfield hospital". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 7, 2017. Dicapai pada Januari 7, 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Tchekmedyian, Alene (November 15, 2017). "Charles Manson hospitalized in Bakersfield; severity of illness unclear". Los Angeles Times. Dicapai pada November 16, 2017.[pautan mati kekal]
  5. ^ Desk, Scripps National (November 17, 2017). "Charles Manson's condition still unannounced".
  6. ^ "Charles Manson Dead at 83". Rolling Stone.
  7. ^ "Charles Manson Dead at 83". TMZ. November 19, 2017.
  8. ^ "Inmate Charles Manson Dies of Natural Causes". California Department of Corrections and Rehabilitation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-20. Dicapai pada 2017-11-25.
  9. ^ Rubenstein, Steve (November 21, 2017). "Manson's grandson hopes to claim remains, bring them to Florida". San Francisco Chronicle.

Pautan luar sunting