Charles Monck, Wizurai Monck ke-4

Charles Stanley Monck, Viscount Monck Ke-4(10 Oktober 181929 November 1894 di Enniskerry), merupakan Gabenor Jeneral Wilayah Kanada yang terakhir dan Gabenor Jeneral Kanada yang pertama selepas Konfederasi Kanada pada 1867. Sebelum konfederasi, beliau menjadi Leftenan Gabenor dengan kedua-dua di Kanada Barat dan Kanada Timur. Beliau adalah anak kepada Charles Joseph Kelly Monck, 3 Viscount Monck, Viscount ke-3 dan Bridget Willington.[2]

Charles Monck
Monck pada 1868.
Gabenor Jeneral Kanada Pertama
Dalam jawatan
1 Julai 1867 – 14 November 1868[1]
RajaRatu Victoria
Perdana MenteriJohn A. Macdonald
Didahului olehsendiri, sebagai Gabenor Jeneral Wilayah Kanada
Digantikan olehLord Lisgar
Butiran peribadi
Lahir10 Oktober 1819
Templemore, Ireland
Meninggal dunia29 November 1894(1894-11-29) (umur 75)
Enniskerry, Ireland
KerakyatanIreland
PasanganElizabeth Monck

Kerjaya sunting

Monck memperoleh ijazah undang-undang dari Kolej Trinity, Dublin. Dia berkahwin dengan sepupunya Elizabeth Monck pada tahun 1844 dan pada tahun 1849 beliau mewarisi gelaran bapanya iaitu Viscount Monck. Pada tahun 1852, beliau dipilih sebagai ahli parlimen untuk Portsmouth dan pada 1855-1858 beliau berkhidmat sebagai Tuan Perbendaharaan di bawah John Temple Henry iaitu Perdana Menteri United Kingdom.

 
Lord Monck pada 1880.

Pada tahun 1861, beliau telah dilantik sebagai Gabenor Jeneral dari Amerika Utara British dan juga menjadi Gabenor Wilayah Kanada. Pada masa ini, tanah jajahan Kanada telah mula mengatur mereka kepada suatu Mafia. Perang Saudara Amerika baru sahaja berpecah dan Hal Ehwal Tremt menyebabkan ketegangan diplomatik antara Amerika Syarikat dan Britain. Kerajaan Kanada tidak sabar-sabar untuk mendapatkan beberapa ukuran kemerdekaan dalam tempoh bergolak ini. Persidangan Quebec, Persidangan Charlottetown dan Persidangan London di mana butir-butir konfederasi dan kemerdekaan telah dibincangka. Peristiwa ini berlaku semasa Monck menjadi gabenor. Monck menyokong idea dan bekerja rapat dengan John A. Macdonald, George Brown, George-Étienne Cartier dan Étienne-Paschal Taché yang telah membentuk "Campuran Besar" pada tahun 1864.

Apabila jajahan Kanada menjadi sebuah persekutuan separa bebas, Monck menjadi Gabenor Jeneral pertama di negara tersebut. Monck adalah bertanggungjawab untuk melaksanakan Rideau Hall sebagai kediaman Gabenor Jeneral di Ottawa.

Pada tahun 1869, Monck telah digantikan oleh John Young, Baron Lisgar Pertama. Beliau pulang ke Ireland di mana beliau menjadi Leftenan Besar Dublin pada 1874. Beliau meninggal dunia pada tahun 1894 di Ireland.

Rujukan sunting

  1. ^ Office of the Governor General of Canada. "History > Former Governors General > The Viscount Monck". Queen's Printer for Canada. Dicapai pada 4 November 2012.
  2. ^ The Peerage – Bridget Willingtone.