Chef ialah sebuah filem drama komedi Amerika Syarikat 2014 yang ditulis, diterbitkan bersama, dan diarahkan oleh Jon Favreau yang turut berlakon dalam filem ini bersama Sofía Vergara, John Leguizamo, Scarlett Johansson, Oliver Platt, Bobby Cannavale, Dustin Hoffman, dan Robert Downey Jr. Filem ini mengisahkan seorang tukang masak profesional yang berhenti kerja di sebuah restoran Los Angeles masyhur berikutan suatu pertengkaran; beliau kembali ke kampung halamannya Miami untuk membaiki trak makanan; dari situlah beliau cuba menjalinkan semula hubungan pertalian dengan bekas isterinya dan anak muda mereka untuk menyertainya ketika memandu trak itu kembali ke kota LA sambil menjual roti lapis Cubano sepanjang perjalanan mereka.

Chef
PengarahJon Favreau
PenulisJon Favreau
Dihasilkan oleh
  • Jon Favreau
  • Sergei Bespalov
Dibintangi
SinematografiKramer Morgenthau
Disunting olehRobert Leighton
Syarikat
penerbitan
  • Fairview Entertainment
  • Aldamisa Entertainment
Diedarkan olehOpen Road Films
Tarikh tayangan
  • 7 Mac 2014 (2014-03-07) (SXSW)
  • 9 Mei 2014 (2014-05-09) (AS)
Masa tayangan
114 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
Bajet$11 juta[2]
Pecah panggung$46 juta[3]

Filem ini mula-mula ditayangkan di acara South by Southwest pada 7 Mac 2014 sebelum ditayangkan se-Amerika Syarikat pada 9 Mei 2014 oleh Open Road Films. Ia meraih lebih $ 45 juta di box office dan diterima dengan baik oleh pengkritik, yang memuji arahan dan penulisan Favreau, serta cerita filem dan persembahan pelakonnya.

Sinopsis sunting

Carl Casper adalah ketua chef Gauloise di Brentwood, California. Walaupun popular dengan kakitangan dapurnya dan pelayan Molly, pemilik restoran Riva mahu Carl melekat pada "klasik" yang penat dan bukan hidangan inovatif. Carl mempunyai hubungan yang keterlaluan dengan anak lelakinya Percy dan bekas isteri kaya Inez.

Apabila Carl berpeluang untuk berkhidmat sebagai pengkritik dan blogger berprestij yang bernama Ramsey Michel, Riva menuntut bahawa dia melekat dengan kegemaran lama pada saat-saat akhir, menyebabkan Carl mengakui, yang membawa kepada kajian yang menakutkan. Di Twitter, Carl menghina Ramsey untuk semakannya, tidak menyedari bahawa jawapannya adalah umum, dan mendapat Twitter berikut. Carl datang dengan menu baru yang memberi inspirasi bahawa kakitangannya suka dan mengundang Ramsey untuk "padanan semula". Dia berhenti selepas menyerang Riva, yang mahu menu lama yang sama sekali lagi. Di rumah, Carl menyediakan menu yang dia mahu berkhidmat kepada Ramsey. Pembantu Carl menjadi tukang masak sementara dan juga hidangan biasa tidak berjaya. Ramsey sekali lagi mula mencatatkan negatif mengenai Carl, yang mengetuai Carl untuk pergi ke restoran, di mana dia marah dan secara terbuka berhadapan dengan Ramsey.

Video yang memaparkan bara kemarahan Carl menjadi tular, dan kredibiliti profesionalnya menguap. Molly dan Inez menggalakkannya untuk menjalankan trak makanan. Dia menerima jemputan Inez ke Miami, di mana dia menghabiskan masa yang berkualiti dengan Percy dan meninggikan cintanya untuk masakan Cuba. Bekas suami Inez, Marvin, menawarkan dia trak makanan usang, dan Carl enggan menerima. Carl juga agak marah selepas mengetahui bahawa Marvin dan Inez menghabiskan masa bersama selepas perceraiannya dari Inez. Dia dan Bond percy semasa memulihkan trak dan membeli barangan runcit dan Carl membelikannya pisau tukang masak. Martin, kawannya dari Gauloise, menolak promosi restorannya untuk bekerja dengan Carl, yang telah menjadi seorang chef yang penuh semangat dan penuh semangat.

Tiga memandu trak makanan di seluruh negara itu kembali ke Los Angeles, melayani sandwich Cuba dan kentang goreng yuca. Percy mencari cara untuk mempromosikan trak makanan di laman web media sosial, dan trak itu berjaya di New Orleans dan Austin, Texas, di mana spesial harian termasuk barang-barang yang dibuat dengan bahan-bahan tempatan seperti po 'boys dan brisket barbeku.

Setelah terikat dengan Percy dan menghargai hubungan mereka, Carl menerima tawaran bersemangat Percy untuk membantu pada hujung minggu dan cuti ketika keduanya kembali ke Los Angeles. Ramsey melawat trak untuk menjelaskan bahawa dia menulis tinjauan buruk kerana dia merasakan kemahiran Carl tidak sesuai dengan restoran yang telah melayani menu yang sama selama bertahun-tahun. Dia pergi dengan tawaran untuk membiayai sebuah restoran baru. Dalam satu set kilat ke depan enam bulan kemudian, restoran baru berjaya dan ditutup untuk acara peribadi: majlis perkahwinan baru Carl dan Inez.

Barisan pelakon sunting

Pembikinan sunting

Favreau menulis skrip selepas mengarahkan beberapa filem bajet yang besar, ingin pergi "kembali ke asas" dan membuat filem mengenai memasak.[4] Pemilik trak makanan dan chef Roy Choi berkhidmat sebagai penerbit bersama dan mengawasi semua menu dan makanan yang disediakan untuk filem tersebut. Fotografi utama berlangsung pada Julai 2013 di Los Angeles, Miami, Austin dan New Orleans.

Rujukan sunting

  1. ^ "CHEF (15)". British Board of Film Classification. May 1, 2014. Dicapai pada May 1, 2014.
  2. ^ "'Chef,' the movie, the DVD ... the restaurant? Favreau, Choi cook again". Los Angeles Times. September 26, 2014. Dicapai pada December 4, 2015.
  3. ^ "Chef: Summary". Box Office Mojo. Dicapai pada July 25, 2014.
  4. ^ Baker, Jeff (May 26, 2014). "Jon Favreau's wild Hollywood ride from 'Swingers' to 'Iron Man' and 'Chef': interview". The Oregonian. Dicapai pada July 14, 2014.

Pautan luar sunting