Sistem kasta Joseon
Darjat Hangul Hanja Makna
Yangban 양반 兩班 bangsawan
Jung-in 중인 中人 kelas menengah
Sangmin 상민 常民 orang kebanyakan
Cheonmin 천민 賤民 orang kebanyakan kasar
 • Baekjeong 백정 白丁 jijik
 • Nobi 노비 奴婢 hamba atau abdi
VT

Cheonmin (Hangul천민; Hanja賤民), atau "orang kebanyakan kasar", ialah kasta orang awam yang paling rendah di Korea dinasti. Mereka sangat ramai semasa zaman Goryeo (918-1392) dan zaman birokrasi agraria Joseon (1392-1897) di Korea.

Cheonmin
Hangul천민
Hanja賤民
Perumian SemakanCheonmin
McCune–ReischauerCh'ŏnmin

Sistem kelas sosial sunting

Seperti sistem kasta di Korea, kelas sosial ini sebahagian besarnya turun-temurun dan berdasarkan profesion tertentu yang dianggap "kotor" oleh kelas yang lebih atas. Senarai profesion kotor ini termasuk penjual daging, dukun, pembuat kasut, tukang besi, pelacur, penyihir, ahli sihir, penjaga penjara dan penghibur (seperti kisaeng). Nobi (hamba) ialah abdi yang diambil dari kelas cheonmin untuk melayani yangban (bangsawan) dan kerabat diraja, tetapi seperti hamba, mereka dianggap harta pemiliknya dan boleh diberikan kepada orang lain yang berpangkat tinggi.

Kisaeng, penghibur wanita untuk yangban, berada di kelas ini, berpendidikan tetapi tidak dihormati oleh orang lain dalam masyarakat. Sifat sistem kasta yang mengikut keturunan membiakkan diskriminasi dan prasangka sejak awal sejarah Korea, kerana cheonmin itu dihalang daripada pelbagai bentuk kemajuan sosial, termasuk dihalang ke dalam perkhidmatan kerajaan atau mengambil pemeriksaan perkhidmatan awam gwageo .

Cheonmin, walaupun satu sahaja tahap di atas kasta tradisional kelas jijik atau orang terbuang yang dipanggil baekjeong, hidup mereka diasingkan, seperti baekjeong, dipencil dan dihalau ke ghetto yang jauh dari seluruh masyarakat. Sementara cheonmin melakukan tugas-tugas yang dianggap sebagai kotor atau tidak bermaruah, mereka masih mempunyai fungsi dan peranan penting dalam masyarakat dinasti Korea. Kerja mereka sebagai tukang daging, pembuat kasut, penghibur kelas rendah, melakukan pekerjaan yang tidak bersih, memberikan perkhidmatan kepada kelas-kelas lain yang tidak ada dari orang lain.

Warisan sunting

Walaupun sistem kelas dan kasta dinasti Korea tidak lagi wujud dan sebahagian besarnya hilang dalam era moden, sisa-sisa diskriminasi sosial semata-mata berdasarkan pekerjaan seseorang atau pekerjaan orang tua sebelumnya terus berkembang membentuk pemikiran dan nilai-nilai tradisional Korea hari ini.

Pengecualian sunting

Dalam semua sejarah Dinasti Joseon, hanya ada beberapa contoh cheonmin yang luar biasa yang mengatasi status kelas mereka.

Choi Suk Bin mendapat pangkat tertinggi, betul-betul di bawah Permaisuri, dan menjadi gundik Diraja. Choi Suk Bin, ibu kepada Raja Yeongjo, pada asalnya memasuki Istana sebagai musori atau hamba perempuan. Oleh sebab asal-usulnya yang rendah, Yeongjo mengalami banyak percubaan dalam hidupnya ketika ia dinamakan putera mahkota mengatasi saudaranya yang lain. Walaupun dia dijadikan anak angkat oleh Permaisuri Inwon dan di bawah perlindungannya, banyak bangsawan menentang seorang anak lelaki kelas bawahan memerintah negara sebagai raja.

Jang Geum (awala bad ke-16 . nama keluarga Seo), pada asalnya Uinyeo kelas cheonmin, menjadi perempuan pertama dilantik sebagai Pakar Perubatan Diraja dalam sejarah Korea. Menurut Babad Dinasti Joseon, Raja Jungjong mengiktiraf pengetahuan perubatan Jang Geum dan meletakkan kepercayaan penjagaan semua anggota keluarga diraja kepadanya. Oleh itu, Baginda menaikkan Jang Geum menjadi pegawai tertinggi peringkat ketiga di Istana, dan diberikan penggunaan Dae (Hangul; Hanja; RRDae; MRTae; yang bermaksud "hebat" dalam bahasa Korea) sebelum nama pertamanya. [1] [2] [3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Daejanggeum (Jewel in the Palace)". Korea Tourism Organization. Dicapai pada 21 February 2012. ...only woman to serve as head physician to the King in the rigidly hierarchical and male-dominated social structure of the Joseon Dynasty.
  2. ^ "Daejanggeum spurs continuing interest in royal court cuisine". Hancinema. 8 January 2009. Dicapai pada 21 February 2012. Janggeum was a real person, mentioned in Joseon Dynasty annals who lived in Korea some 500 years ago.
  3. ^ Shin, Myung-Ho (2008). "Annals of Joseon History Brought To Life by the Digital Era" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 26 September 2013. Dicapai pada 21 February 2012. When the producer Lee Byung Hoon was working on the historical drama “Heo Jun,” he came across a noteworthy passage while searching the Annals of the Joseon Dynasty for information about Heo Jun (1539-1615), a Joseon court physician who attended the royal family. It was a statement by King Jungjong (r. 1506-1544) who declared: “No one knows my illnesses as well as Jang Geum.”