China Xinhua Airlines

China Xinhua Airlines (中国新华航空; 中國新華航空; Zhōngguó Xīnhuá Hángkōng) ialah syarikat penerbangan yang berpusat di Daerah Chaoyang, Beijing, China . [1] Ia mengendalikan perkhidmatan trunk berjadual dan penerbangan piagam. Pangkalan utamanya adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing dan Lapangan Terbang Antarabangsa Tianjin Binhai . [2] Pada Tarikh 29 November 2007, ia bergabung dengan Shanxi Airlines dan Chang An Airlines untuk membentuk Syarikat Penerbangan Grand China Air, anak syarikat Hainan Airlines .

China Xinhua Airlines
Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines
中国新华航空
IATA ICAO Pengenal
XW CXH XINHUA
Ditubuhkan1992; 32 tahun yang lalu (1992)
Operasi ditamatkan29 November 2007; 16 tahun yang lalu (2007-11-29) (digabungkan untuk membentuk Syarikat Penerbangan Grand China Air)
Pesawat5 (jumlah keseluruhan armada)
Syarikat indukHainan Airlines
Ibu pejabatRepublik Rakyat China Beijing, China
Laman webwww.chinaxinhuaair.com


China Xinhua Airlines
Cina Ringkas: 中国新华航空
Cina Tradisional: 中國新華航空
Maksud harfiah: Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines

Data Kod sunting

  • Kod IATA : XW
  • Kod ICAO : CXH
  • Panggilan: XINHUA

Sejarah sunting

Syarikat penerbangan ini ditubuhkan pada Bulan Ogos 1992 dan mula beroperasi pada Tarikh 6 Jun 1993. Pada Bulan April 1997, ia menjadi rakan kongsi dalam penciptaan Perkhidmatan Jet Oriental Falcon, dengan Jet Dassault Falcon dan Avion Pacific untuk mengendalikan operasi piagam Falcon 50 di China. Ia adalah anak syarikat Hainan Airlines yang memiliki 60% kepentingan dalam syarikat penerbangan tersebut. [2] Pangkalan operasi relatif telah diatur di lapangan terbang antarabangsa yang memahaminya dan lapangan terbang antarabangsa Tianjin Binhai, terutama mengurus penumpang domestik dan pengangkutan kargo (Pengangkutan Barang). Pada Bulan Februari 2001, ia telah disatukan kembali dari kumpulan Shenhua dan dari kumpulan HNA dan telah berubah menjadi perusahaan utama dalam kumpulan pengangkutan HNA Air. Sebelum kesatuan, pengurusan overhead Xinhua telah memasang sistem pengangkutan penerbangan yang hampir lengkap, penyelenggaraan, penjualan, udara, dan pentadbiran perkhidmatan, kawalan dan kecemasan bumi dan persembahan yang diperoleh dengan baik, mempertahankan anotasi tiada kejadian tidak disengaja selama 8 tahun.

Armada sunting

 
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines dengan siri Boeing 737-800 di Lapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing (2011). livery itu dipakai oleh pesawat ini membuktikan yang keibubapaan daripada Syarikat Penerbangan Hainan Airlines untuk seluruh armada Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines.

Armada Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines terdiri dari pesawat berikut (pada Ogos 2019): [3]

Armada Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines
Pesawat Dalam Perkhidmatan Penumpang
Boeing 737-800 5
Total 5

Armada syarikat penerbangan sebelumnya termasuk jenis pesawat berikut:

Galeri Armada Syarikat Penerbangan China Xinhua Airlines (XW) sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "World Airline Directory." Flight International. 1–7 April 1998. 57. "No. 1, Zuoan Donglu, Zuoanmenwai, 100021, Beijing, China" (making it 左安东路1号)
  2. ^ a b "Directory: World Airlines". Flight International. 2007-04-03. m/s. 65.
  3. ^ "Global Airline Guide 2019 (Part One)". Airliner World: 11. October 2019.

Lihat Juga sunting

Pautan luaran sunting