Chlorella ialah genus alga hijau sel tunggal yang dipunyai oleh bahagian Chlorophyta. Ia berbentuk sfera, kira-kira 2 hingga 10 μm diameter, dan tanpa flagella. Chlorella mengandungi pigmen fotosintetik hijau klorofil-a dan -b dalam kloroplasnya. Melalui fotosintesis, ia melipatgandakan dengan pantas, hanya memerlukan karbon dioksida, air, cahaya matahari, dan sejumlah kecil mineral untuk menghasilkan semula.[1]

Chlorella
Chlorella vulgaris
Pengelasan saintifik
Species

Nama Chlorella diambil dari Greek χλώρος, chloros, bermakna hijau, dan Latin pengecil akhiran ella, bermakna kecil. Ahli biokimia dan fisiologi sel Otto Heinrich Warburg, dianugerahkan dengan Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan pada tahun 1931 untuk kajiannya terhadap pernafasan sel, juga mengkaji fotosintesis dalam Chlorella. Pada tahun 1961, Melvin Calvin dari Universiti California menerima Hadiah Nobel dalam Kimia untuk penyelidikannya mengenai laluan asimilasi karbon dioksida dalam tumbuhan menggunakan Chlorella.

Ramai orang percaya Chlorella dapat berfungsi sebagai sumber makanan dan tenaga yang berpotensi kerana kecekapan fotosintesis, secara teori, mencapai 8%,[2] yang melebihi tanaman lain yang sangat cekap seperti tebu.

Rujukan sunting

  1. ^ Scheffler, John (3 September 2007). "Underwater Habitats". Illumin. 9 (4).
  2. ^ Zelitch, I. (1971). Photosynthesis, Photorespiration and Plant Productivity. Academic Press. m/s. 275.