Chow fun daging adalah ruji hidangan Kantonis, yang dibuat daripada gorengan daging lembu, hor fun (mi beras lebar) dan taugeh. Ia biasanya dijumpai di restoran yum cha di Guangdong, Hong Kong, dan juga di luar negara, dan juga dalam cha chaan teng.[1]

Chow mai fun daging
Hor fun daging lembu goreng kering
JenisHidangan, beef dish Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalGuangdong, Hong Kong
Bahan utamataugeh, kicap. mi beras, bawang
Bahan yang biasa digunakanDaging lembu, shahe fen, tauge, soy sauce, onion as food Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Chow fun daging
Cina Tradisional: 乾炒牛河
Cina Ringkas: 干炒牛河

Bahan utama untuk hidangan ini adalah mi hor fun, yang juga dikenali sebagai Shahe fen, yang berasal dari bandar Shahe di Guangzhou. Kaedah paling biasa memasak hor fun adalah dalam sup atau goreng kilas. Hor fun boleh digoreng kering (goreng tanpa sos) atau goreng basah (goreng dengan sos).

Hor fun daging lembu goreng kering dibuat dengan menggoreng kilas jalur daging lembu terlebih dahulu sehingga ia setengah masak. Taugeh dan bawang kemudian digoreng dalam minyak. Hor fun ditambah dan digoreng dengan cepat, bersama-sama dengan kicap dan minyak panas. Akhir sekali, daging lembu ditambah.

Satu lagi faktor penting dalam membuat hidangan ini adalah "wok hei" (鑊氣). Memasanyak mesti dilakukan api yang marak dan kacau mesti dilakukan dengan cepat. Bukan sahaja hor fun yang mesti dikacau dengan cepat, ia tidak boleh dikendalikan terlalu kuat atau ia akan hancur. Jumlah minyak juga perlu dikawal dengan baik, jika tidak, minyak yang berlebihan atau tekstur kering akan merosakkan hidangan. Oleh kerana faktor-faktor ini, hidangan ini adalah ujian utama bagi tukang masak dalam masakan Kantonis.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tiffany Lam and Virginia Lau (24 July 2009). "Chow fun challenge". CNN Go. Dicapai pada 11 August 2012.