Chupacabra (Sebutan Sepanyol: [tʃupaˈkaβɾas], secara harfiah "penghisap"; dari chupar, "untuk menghisap", dan cabra, "kambing") adalah makhluk legenda dalam cerita rakyat di bahagian Amerika, dengan penemuan pertama yang dilaporkan di Puerto Rico.[1] Nama itu berasal dari tabiat binatang yang dilaporkan menyerang dan minum darah ternakan, termasuk kambing.

Chupacabra
AKA: Chupacabras, El Chupacabra
KawasanCaribbean (chiefly Puerto Rico)
Central and South America
North America (chiefly Mexico and southwestern United States)

Deskripsi fizikal makhluk ini berbeza-beza. Ia dikatakan makhluk berat, saiz beruang kecil, dengan deretan putaran yang menjangkau dari leher ke pangkal ekor.

Penglihatan saksi telah dituntut di Puerto Rico, dan sejak itu dilaporkan sejauh utara sebagai Maine, dan sejauh selatan Chile, dan juga kelihatan di luar Amerika di negara-negara seperti Rusia dan Filipina, tetapi banyak laporan telah diabaikan sebagai tidak dikuatkuasakan atau kurang bukti. Pemandangan di utara Mexico dan selatan Amerika Syarikat telah disahkan sebagai canids ditimpa oleh kudis.[2] Menurut ahli biologi dan pegawai pengurusan hidupan liar, chupacabra adalah legenda bandar.[3]

Nama sunting

Chupacabra boleh diterjemahkan secara literal sebagai "penghisap kambing", dari chupar ("untuk menghisap") dan cabra ("kambing"). Ia dikenali sebagai kedua-dua chupacabras dan chupacabra di seluruh Amerika, dengan yang pertama adalah perkataan asal,[4] dan yang terakhir adalah regularisasi itu. Nama ini disumbangkan oleh pelawak Puerto Rico, Silverio Pérez, yang mencipta label pada tahun 1995 ketika mengulas mengenai serangan itu sebagai dj radio San Juan.[5][6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Illegal Immigrants Frightened by Raid Rumors; George Bush: "The Decider"; "Happy Slapping"". CNN. 2 May 2006. Dicapai pada 5 October 2007.
  2. ^ Radford, Benjamin (2011). Tracking the Chupacabra: The Vampire Beast in Fact, Fiction and Folklore. ISBN 978-0-8263-5015-2.
  3. ^ González Rodríguez, Miried (24 September 2002). "Disfrazado el chupacabras". Primera Hora (dalam bahasa Spanish). Puerto Rico. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-04-25. Dicapai pada 2019-06-18.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Diccionario Clave, chupacabras. It states that both singular and plural is chupacabras.
  5. ^ Pérez, Silverio (2000). Más humortivación: para el camino del éxito [More Humortivation: The Path for Success]. Dreams Come True. m/s. 7. ISBN 978-0-9702011-0-2.
  6. ^ Radford, Benjamin (1 June 2017). "Was the Nightjar an Early Chupacabra?". Center for Inquiry.