Cinta Fitri (Musim 6)

filem Indonesia

Pelakon Utama

Cinta Fitri
Bilangan episod116 episod
Penerbitan
Tempoh siaran90 minit (8.30 - 10.00 Malam)
Penyiaran
Saluran asalSCTV
Siaran asalRabu, 4 Ogos 2010 – Minggu, 28 November 2010
Kronologi
MengikutiCinta Fitri Season 5
Diikuti olehCinta Fitri Season 7

Pelakon Pembantu

Alur Cerita sunting

Keluarga Hutama

Setelah Mischa tidak disengaja tertikam, Fitri membawanya ke hospital dengan ambulans. Farrel terus mengejar Handoko, tetapi dia berjaya melarikan diri. Mischa dalam keadaan kritikal, namun Fitri malah menunggui Mischa di sana.

Ketika Oma dan Lia kembali ke rumah, tanpa mereka duga, Handoko ternyata sudah ada di sana, mencedera Raffa dan berniat menghabiskan semua. Lia, Oma, dan Bulik berkonfrontasi langsung dengan Handoko. Nasib baik, Lia sempat khabarkan keadaan ini ke Farrel. Farrel bersama polis datang mengepung Handoko. Handoko lari, tetapi Farrel berjaya mengejar dan akhirnya Handoko mengakui semua perbuatannya, sebelum terpelesot jatuh dan meninggal dunia.

Sementara itu, Mischa semakin baik. Setelah sedar, bukannya berterima kasih malah membuka konfrontasi baru dengan Fitri dan seluruh keluarga Hutama dengan berusaha membawa Farrel keluar dari rumah dan lingkungan keluarga Hutama. Keluarga Farrel langsung kesal dibuatnya. Sehingga Lia stress dan akhirnya jatuh sakit. Di tengah keadaan yang menjadi semakin tegang kerana Mischa berjaya menguasai Farrel, kesihatan Lia semakin buruk dan Lia akhirnya meninggal dunia. Seluruh keluarga besar Hutama sedih. Sehingga Maya tidak mengizinkan Farrel untuk memberikan penghormatan terakhir kepada Lia kerana sebelum ini Farrel sudah menolak untuk datang menemui Lia.

Farrel semakin membenci Mischa yang menurut Farrel, kerana mereka pindah rumahlah Mami mereka meniggal. Apatahlagi kerana Mischa mendesak Farrel untuk tidak datang ke hospital ketika Lia kritikal. Lia membuat surat wasiat dan surat tersebut disimpan oleh Hartawan, pengacara Farrel. Lia memberikan seluruh harta kekayaannya ke tangan Farrel. Lia menganggap Farrel boleh memegang amanah dari ayah dan ibunya tersebut. Sehingga di wasiat tersebut tertulis bahawa Farrel harus menikah dengan Fitri.

Ternyata, Lia masih hidup dan berpura-pura meninggal dunia agar Fitri dan Farrel boleh bersatu semula. Mischa merasa curiga dan mulai menghasut Farrel bahawa semua itu cuma akal-akalan mereka. Hartawan pun memberikan video Lia yang sedang membuat surat wasiat itu. Namun Mischa tetap berusaha untuk membuktikan bahawa Lia masih hidup, namun usahanya selalu gagal. Sampai sehari sebelum pernikahan Lia menunjukkan diri kepada Mischa. Semua itu tak mengubah apapun kerana akhirnya Fitri dan Farrel berjaya menikah semula. Mischa akhirnya menemukan tempat Lia, menyekapnya dan membuat video seolah-olah Fitri yang membunuh Lia. Fitri menjadi burunan dan dikejar-kejar polis. Farrel sangat marah kepada Fitri, tetapi di dalam hatinya Farrel tidak mempercayai semua itu, dan akhirnya mulai menyelidikinya. Fitri yang berusaha menolong Lia akhirnya kemalangan dan ditolong oleh Slamet. Dengan bantuan Slamet dan anaknya, Desi, Fitri menyamar sebagai Nuraini dan masuk ke Retro, sambil mencari informasi tentang keberadaan Lia. Usaha Fitri mendatangkan hasil. Fitri menyamar sebagai Nuraini dipercayai oleh Mischa dan Fitri berjaya membebaskan Lia dan menempatkannya di rumah Desi dan Slamet. Mischa kembali diakali oleh Fitri sehingga Fitri menyamar sebagai Nuraini berjaya tinggal di rumah mereka menjadi pengasuh Raffa.

Pelan-pelan tapi pasti ingatan Farrel mulai kembali. Mischa yang semakin risau, kembali bermain drama. Mischa minum racun dan dirawat di hospital. Pastinya, Farrel ambil peduli pada Mischa. Di rumah, Fitri menemukan kaset rakaman ketika Maya lumpuh kerana kemalangan sewaktu mengetahui perbuatan Mischa kepada Hutama. Fitri berancang memperlihatkan video itu di hospital untuk Farrel. Maya pun datang. Namun Mischa kembali beraksi dan mencuri kaset itu, menyerahklannya pada Office boy untuk dihancurkan. Namun kaset tersebut menggelinding di tempat Zikir. Ketika Farrel dan yang lain mengikuti Zikir, mereka terkejut melihat video itu. Ini membuatkan ingatan Farrel kembali sedikit pada waktu ia menyuapkan Maya dan mengajar Maya berjalan.

Farel masuk hospital kerana makan stroberi yang dibawa oleh Mischa. Semasa bersama Raffa yang juga makan stroberi itu padahal ia mempunyai alergi yang sama dengan Farrel. Hal ini diketahui Farrel sehingga Farrel merasakan bahawa Raffa adalah anaknya, Farrel pun menelefon Fitri yang sedang dalam perjalanan. Namun, di tengah perjalanan, ketika Fitri bercakap-cakap dengan Farrel lewat handphonenya, Fitri kemalangan dan keretanya masuk ke dalam tasik. Rupanya, keretanya dilanggar oleh truk besar yang pemandunya adalah orang suruhan Mischa. Fitri tidak ditemukan. Hal ini membuat Farrel teringat peristiwa ketika Fitri jatuh ke sungai menjelang pernikahan mereka. Ini membuatkan Farrel ingat bahawa Fitri adalah isterinya. Fitri ditemukan oleh seorang pemuda dan terus membawanya ke dalam hutan. Akhirnya, Fitri berjaya ditemukan oleh Farrel yang sedang pingsan di dalam hutan. Farrel langsung menginggat semua kejadian-kejadiannya bersama Fitri. Akhirnya Farrel dan Fitri pingsan bersama. Mereka berjaya ditolong oleh polis dan dibawakan ke hospital.

Setelah Farrel sedar, Farrel langsung mencari Mischa. Setelah berjaya bertemu dengan Mischa yang sedang mabuk, Farrel membawanya ke tempat sampah. Farrel menemukan surat pemindahan harta keluarga Hutama yang jatuh ke tangan Mischa. Farrel membuat sebuah permainan dimana ia menyatakan akan tetap tinggal bersama dengan Mischa, walaupun Farrel sudah meminta maaf pada Fitri. Ini semua hanyalah permainan Farrel saja. Mischa sampai sekarang belum mengetahui kalau ingatan Farrel sudah pulih.

Fitri akhirnya tahu bahawa Farrel sudah ingat semuanya dan mereka bekerjasama untuk menghancurkan Mischa. Farrel akhirnya memberitahu Hartawan bahawa ia sudah ingat dan meminta bantuan Pak Herman untuk berpura-pura membeli rumah mereka, dan akhirnya Farrel dapat mengambil surat tersebut. Namun sayangnya wang yang dibawa oleh Herman hilang dicuri oleh orang berbaju putih. Transaksi pun tidak berjaya dijalankan. Farrel curiga semula, bahawa Mischalah dalang semuanya. Mereka terus menyusun rancangan sambil dibantu Faiz. Mereka membuat seolah-olah Nadine diculik, padahal Nadine sedang pura-pura menangis.

Fitri merasa bahawa bukan Mischa dalangnya. Kerana air mata Mischa bukanlah pura-pura ketika mengetahui bahawa Nadine diculik. Lia dan Oma semakin curiga dengan tindak-tindakan Farrel. Akhirnya Farrel yang tidak sanggup berbohong lagi mengaku kepada Lia dan Oma bahawa ia sudah ingat. Farrel dan Herman pun menyusun rancangan seolah-olah Mischa membawa narkoba, dan merakamnya, dan membuatnya menandatangani surat penyerahan rumah dan syarikat. Namun sekali lagi, orang berbaju putih muncul dan mengambil video Mischa yang menititipkan ke Hartawan, dan menelefon Mischa untuk tidak menandatanganinya. Nadine berjaya dibawa lari oleh Mischa.

Orang berbaju putih itu bertindak lagi. Dengan kereta atas nama Mischa yang pernah dijual, ia datang dan membakar Revolution. Hasilnya Mischa yang dituduh. Sebenarnya, orang yang memakai baju putih itu adalah peguam Farrel, alias Hartawan. Hartawan sanggup mengkhianati Farrel kerana Hartawan didorang Farrel pada waktu Hartawan menyatakan cintanya pada Maya.

Mischa mengetahui kalau yang membakar pejabat Farrel adalah Hartawan ketika orang berbaju putih itu mengancam Mischa lewat telefon. Mischa mendengar bunyi ringtone yang sama dengan Hartawan. Langsung, Mischa datang ke rumah Hartawan dan meminta Hartawan bekerja sama dengannya untuk menghancurkan keluarga Hutama. Hartawan memberi tahu Mischa bahawa Farrel sudah sembuh dari penyakit amnesia dan berusaha mengerjakan Mischa. Kebetulan, Farrel mendengar percakapan mereka berdua dan Farrel langsung mengejar Hartawan. Surat penyerahan rumah dan pejabat berjaya jatuh ke tangan Farrel.

Sebelum mengalami kemalangan, Farrel sempat mengirimkan surat penyerahan rumah dan syarikat melalui pos. Namun, ketika Farrel menemui Fitri, Farrel dilanggar oleh sebuah kereta yang melintas di depannya. Ternyata, orang yang melanggar kereta tersebut adalah Hartawan. Kemudian, Fitri dan sekeluarga membawa Farrel ke hospital. Doktor memberitahu bahawa Farrel mengalami kelumpuhan. Seluruh keluarga histeris, terutamanya Fitri.

Surat penyerahan rumah dan syarikat yang sudah dikirim Farrel melalui pos ke rumahnya sudah sampai ke rumah Hutama. Kebetulan yang menerima surat itu adalah Alif. Alif berusaha menyembunyikan surat itu dari tangan Mischa. Berkali-kali Mischa berusaha mengambil surat tersebut, namun Alif sangat cerdik. Alif menyembunyikannya di bawah tempat duduk kereta-kereta mainan miliknya. Sayangnya, mainan tersebut dijual dan keberadaannya tidak diketahui.

Fitri dan keluarganya segera membuat rancangan baru, yakni membuat Mischa seolah-olah gila dan dibawa ke Hospital Sakit Jiwa. Mischa berjaya dibawa oleh petugas Hospital Sakit Jiwa dan membawa Mischa masuk ke dalam Hospital Sakit Jiwa tersebut. Lia merasakan kelegaan dalam hidupnya sejak Mischa dirawat di hospital sakit jiwa. Tetapi Bram mengingatkan semua keluarga agar tetap waspada terhadap Mischa dan terus memastikan bahawa Mischa akan tetap di dalam hospital sakit jiwa.

Farrel yang masih lumpuh dengan hati-hati berjaya mengambil surat penyerahan rumah dan syarikat dari tempat duduk mainan Alif yang sudah dibeli semula. Fitri datang, dan melihat Farrel sedang memegang surat tersebut. Fitri segera menuju rumah Hartawan untuk menyerahkan surat tersebut, tanpa menghiraukan Farrel yang sedang memberikan isyarat. Farrel berusaha mengirim SMS ke Fitri, bahawa Hartawan adalah lelaki berbaju putih. Fitri panik. Fitri segera menuju rumah Hutama, namun Hartawan mengejarnya. Sesampainya dirumah Hutama, Fitri memberitahu bahawa Hartawan telah mengkhianati keluarga Hutama. Hartawan diajar oleh Faiz. Farrel menendang Hartawan. Maya terlihat kecewa dengan Hartawan yang sanggup mengkhianati kawan dan keluarganya. Apatahlagi Hartawan sudah membuat Farrel lumpuh. Maya benar-benar tidak boleh memaafkan Hartawan lagi dan menyesal kerana pernah mencintainya. Hartawan akhirnya ditangkap polis. Sedangkan Mischa lari ketika dirinya menikam pecahan kaca ke perut Faiz sehingga Faiz dibawa ke hospital.


Aldo dan Mozza

Rahsia anak yang dikandung Angel terungkap. Pram, mengakui bahawa dialah yang menghamilkan Angel. Senny, yang juga sepupu Pram membantu Aldo untuk menyelesaikan masalahnya sebelum ia berangkat ke Singapura untuk bekerja di sana. Khabar bahagia datang dari keluarga Aldo dan Moza, Aliza mendapat donor yang cocok untuk dirinya. Aldo, Moza dan Aliza berangkat ke Shanghai, China untuk menyembuhkan penyakit Aliza. Operasipun berjaya, dan sekarang Aliza sembuh menjadi anak yang sihat.


Keluarga Pak Iman

Sementara itu, Pak Iman menderita Alzheimer. Ia selalu lupa. Keadaan itu membuat Moza meminta Bu Siti untuk merawat Pak Iman. Namun cucu Bu Siti, Anwar malah mencuri barang kemas beserta wang milik Moza. Namun Aldo selalu tidak percaya pada Mozza, dan akhirnya marah pada Moza.

Norman yang sudah pulang semula ke rumah, meminta maaf kepada semua keluarganya atas perbuatannya yang telah mempermalukan keluarganya. Setelah Norman ditinggal Senny pergi ke luar negara, Norman bertemu secara tak sengaja dengan seorang wanita yang bernama Joana. Joana pertama kali menganggap Norman adalah seorang tukang ojek. Dan akhirnya Joana menjadi kekasih Norman. Namun Norman merasa minder terhadap Joana, yang telah dibohonginya bahawa ia adalah orang yang tampan, kaya dan gagah. Ternyata, Senny dan Joana sudah saling mengenal. Rancangannya, Senny bersama Norman ingin menemui Joana di rumahnya. Senny tidak tahu kalau Norman adalah kekasih Joana.

Suatu hari, ibu bapa Cecep datang ke rumah Norman. Ibu bapanya menjodohkan Cecep dengan seorang wanita di kampungnya. Namun, Cecep tidak bertuju. Cecep malah memperkenalkan jodohnya yang tak lain adalah Sheny. Sheny merasa kebingungan. Ibu bapanya langsung menyetujui pernikahan antara Cecep dengan Sheny. Di hadapan Norman dan kawan-kawan, Sheny dipaksa untuk menentukan tanggal pernikahannya dengan Cecep. Sheny hanya boleh melihat Norman, kebingungan.


Bram dan Maya

Maya membuat suatu pengakuan kalau anak yang dikandung Maya bukanlah anak Bram, melainkan Hartawan. Kejadian ini membuat Lia, Oma dan yang lainnya kecewa sangat terhadap Maya. Maya memutuskan untuk keluar dari rumahnya. Namun, Oma berjaya mengatasi Maya. Maya akhirnya tinggal lagi bersama di rumahnya.

Sutau hari, Bram bertemu dengan Hartawan ketika Hartawan sedang bercakap-cakap dengan mantan istrinya, Mariska. Bram bingung, siapa Mariska itu. Akhirnya, Bram merancangkan untuk menemui Mariska, seorang doktor kandungan yang juga doktor kandungan Maya. Hartawan sendiri sudah tidak mengizinkan Mariska untuk menemui anaknya kerana Mariska sanggup meninggalkan anaknya di rumah anak yatim. Mariska menangis di depan Hartawan. Namun, Hartawan tetap tidak mengizinkannya.

Akhirnya Bram sendiri bernekad menemui Mariska, untuk bekerjasama. Bram akan membantu mempertemukan Mariska dengan Putra, anaknya, asalkan ia mahu memeriksa kandungan Maya, apakah itu anaknya Bram atau Hartawan. Setelah melalui test pemeriksaan air ketuban Maya, akhirnya diketahuilah bahawa anak yang di kandung Maya adalah anaknya Bram.


Hadi dan Kayla

Kayla kembali ke rumahnya setelah ia sempat tinggal di rumah Lia. Ketika Kayla pulang, rumahnya berada dalam keadaan kosong. Kayla ingin membuat kejutan untuk Hadi dan Abel pada waktu mereka pulang. Namun, Kayla merasa terusik ketika seorang wanita masuk ke rumahnya bersamaan dengan Hadi dengan Abel. Wanita tersebut bernama Rita. Kayla merasa cemburu.

Hadi sudah mengetahui bahawa umur Kayla sudah tidak panjang lagi. Untuk itu, Kayla meminta kawannya, Rita untuk menggantikan kedudukannya sebagai ibu rumah tangga di rumahnya. Namun, konflik antara Kayla dengan Rita terus terjadi. Kayla memaksa Hadi untuk menikahi Rita. Hadi tidak yakin kerana ia masih mencintai Kayla. Sedangkan Rita bersedia menikah dengan Hadi kalau Hadi sudah bercerai dengan Kayla.

Sementara itu, Rita, calon istri Hadi mulai memperkenalkan diri di depan keluarga Hutama setelah dipujuk oleh Mischa. Kayla dan Hadi yang datang ke rumah tersebut menangis kerana Kayla tidak ingin keluarga Hutama sedih hanya kerana keluarga Kayla. Farrel teringat dengan janji masa lalunya kepada Hutama bahawa dirinya akan menjaga keutuhan keluarga Hutama, tetapi janji tersebut tidak dapat ditepati kerana keluarga Hutama diambang perpecahan. Mischa menegaskan kepada Fitri bahawa dirinya tidak akan lagi mengganggu keluarga Fitri dan Farrel, tetapi Mischa akan membuat kehidupan anggota keluarga Hutama yang lain tidak tenang.

Rujukan Luar sunting