Cinta Pertama

filem Indonesia
(Dilencongkan dari Cinta Pertama (filem 1973))

Cinta Pertama merupakan sebuah filem percintaan Indonesia 1973 arahan Teguh Karya. Dibintangi oleh Christine Hakim, Slamet Rahardjo, dan N. Riantiarno, ia menceritakan kisah Ade, seorang wanita muda yang jatuh cinta dengan Bastian, bekas tahanan, namun terlibat dengan Johny, yang merogol isteri Bastian dan menyebabkannya terbunuh dalam pertarungan. Ia mendapat sambutan baik dari segi kritikal dan komersial, menjana lima Anugerah Citra dan melancarkan kerjaya Christine Hakim. Tabloid Bintang telah menyenaraikannya sebagai filem Indonesia ke-19 terbaik sepanjang zaman.

Cinta Pertama
PengarahTeguh Karya
Lakon layarTeguh Karya
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
PT Jelajah Film
Masa tayangan
110 minit
NegaraIndonesia
BahasaBahasa Indonesia

Penerbitan sunting

Cinta Pertama diarahkan oleh Teguh Karya. Beliau memilih Christine Hakim yang berusia 16 tahun untuk peranan utama Ade selepas melihat modelnya dalam majalah remaja. Walaupun tidak mahu berlakon, Christine takut untuk menjadi tidak sopan terhadap Karya yang memukau dan tidak menolak. Beliau kemudiannya menggambarkannya sebagai "bergegas, perlahan-lahan, perlahan-lahan, seperti seorang nelayan".[1] Pemilihan Hakim tidak duduk dengan baik dengan penerbit, yang menganggapnya terlalu tipis dan dadanya terlalu kecil. Karya mempertahankan pilihannya, menjawab "Adakah kita menjual filem atau menjual payudara?"[2]

Plot sunting

Ade (Christine Hakim) dan Bastian (Slamet Rahardjo) bertemu di kereta api membawa mereka ke Jakarta. Bastian dalam perjalanan ke temu duga kerja, sementara Ade dan kawan-kawannya baru pulang dari perjalanan ke luar kota. Ketika mereka bercakap, mereka menyedari bahawa wawancara Bastian berada di syarikat ayah Ade. Mereka tidak lama lagi akan mengembangkan perasaan romantis antara satu sama lain. Bagaimanapun, Ade tidak dijanjikan secara berkahwin dengan Johny (N. Riantiarno), anak kepada rakan perniagaan ayahnya.

Bastian disewa, tetapi tidak lama kemudian seseorang yang mengaku sebagai mertua mertuanya datang dan mengatakan bahawa Bastian telah membunuh anaknya. Tidak lama selepas itu Bastian hilang, meninggalkan surat untuk Ade mengatakan bahawa dia telah kembali ke kampung halamannya untuk membantu keluarga angkat dengan taman bunga mereka.

Suatu hari, Ade keluar bersama Johny apabila dia bertemu Bastian, yang menyampaikan bunga. Pertarungan Bastian dan Johny, dengan Bastian mendakwa bahawa Johny telah merogol isterinya; Apabila Bastian cuba menghalangnya, dia secara tidak sengaja membunuhnya. Ade kembali ke Bastian dan mereka sudah berkahwin. Johny kemudian cuba untuk membunuh Bastian, hanya untuk digagalkan dan membunuh diri.

Keluaran dan sambutan sunting

Cinta Pertama telah dikeluarkan pada tahun 1973 untuk kejayaan kritikal dan komersial. Christine Hakim memenangi Anugerah Citra untuk Pelakon Terbaik, manakala Karya memenangi satu untuk mengarahkan. Ia juga menjadi tempat kedua untuk Filem Terbaik dan memenangi Sinematografi Terbaik dan Muzik Terbaik.[3] Anugerah ini membolehkan Christine untuk terus bergiat aktif dalam bidang lakonan, menjadikannya kerjaya utama.[1]

Pada tahun 2010, Ade Irwansyah dari Tabloid Bintang menyenaraikan Cinta Pertama sebagai filem Indonesia ke-19 terbaik sepanjang zaman,[3] Manakala penulis lain, El Masrur Sahlan, menyatakan bahawa keserasian skrin Hakim dan Rahardjo adalah antara yang terbaik dalam perniagaan, yang menyumbang kepada penampilan masa depan mereka bersama-sama.[4] Pada tahun berikutnya, Irwansyah menulis bahawa Cinta Pertama dipilih sebagai poster filem Indonesia ke-12 terbaik sepanjang zaman.[5]

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • Edmond, Bruce (24 March 2011). "Consistently Christine". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-14. Dicapai pada 17 August 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Inggeris)
  • Irwansyah, Ade (8 March 2011). "20 Poster Film Indonesia Terbaik Sepanjang Massa (IMHO)". Tabloid Bintang. Dicapai pada 19 August 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • Irwansyah, Ade (23 April 2010). "25 film Indonesia Terbaik Sepanjang Masa". Tabloid Bintang. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-27. Dicapai pada 19 August 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • Sahlan, El Masrur (8 April 2010). "Chemistry Paling Berkilau dalam Sinema Indonesia". Tabloid Bintang. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-04. Dicapai pada 19 August 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)
  • Webb, Cynthia (8 December 2010). "Christine Hakim: Going where life leads her". The Jakarta Post. Dicapai pada 17 August 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan) (Indonesia)

Pautan luar sunting