Clement Richard Atlee, Earl Pertama Atlee, KG, OM, CH, PC, FRS (3 Januari 1883 – 8 Oktober 1967), merupakan seorang negarawan Britain daripada Parti Buruh serta berkhidmat sebagai Perdana Menteri United Kingdom dari 1945 sehingga 1951 dan Pemimpin Parti Buruh dari 1935 sehingga 1955. Pada tahun 1940, Atlee mewakili pihak Buruh dalam kerajaan gabungan zaman perang di bawah Winston Churchill menjadi orang pertama memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri United Kingdom. Beliau kemudiannya membawa Partinya meraih kemenangan yang tidak diduga dalam pilihan raya tahun 1945 lalu membentuk kerajaan majoriti Buruh pertama dengan mandat melaksanakan reformasi pasca-perang terhadap Britain. Sebanyak 12.0% undian yang memihak pada Parti Konservatif sebelumnya bertukar kepada parti Buruh yang belum pernah berlaku pada ketika itu serta pertukaran terbesar yang pernah dicapai oleh mana-mana parti sepanjang sejarah pilihan raya umum British.

The Right Honourable

Earl Attlee

Perdana Menteri United Kingdom
Dalam jawatan
26 Julai 1945 – 26 Oktober 1951
RajaGeorge VI
TimbalanHerbert Morrison
Didahului olehWinston Churchill
Digantikan olehWinston Churchill
Timbalan Perdana Menteri United Kingdom
Dalam jawatan
19 February 1942 – 23 Mei 1945
Perdana MenteriWinston Churchill
Didahului olehJawatan diwujudkan
Digantikan olehHerbert Morrison
Ketua Pembangkang
Dalam jawatan
26 Oktober 1951 – 25 November 1955
RajaGeorge VI
Elizabeth II
Perdana MenteriWinston Churchill
Sir Anthony Eden
Didahului olehWinston Churchill
Digantikan olehHerbert Morrison
Dalam jawatan
25 October 1935 – 11 Mei 1940
RajaGeorge V
Edward VIII
George VI
Perdana MenteriStanley Baldwin
Neville Chamberlain
Didahului olehGeorge Lansbury
Digantikan olehHastings Lees-Smith
Ketua Parti Buruh
Dalam jawatan
25 Oktober 1935 – 7 Disember 1955
TimbalanArthur Greenwood
Herbert Morrison
Didahului olehGeorge Lansbury
Digantikan olehHugh Gaitskell
Naib Ketua Parti Buruh
Dalam jawatan
25 Oktober 1932 – 25 Oktober 1935
PemimpinGeorge Lansbury
Didahului olehJohn Robert Clynes
Digantikan olehArthur Greenwood
Lord President of the Council
Dalam jawatan
24 September 1943 – 23 Mei 1945
Perdana MenteriWinston Churchill
Didahului olehSir John Anderson
Digantikan olehThe Lord Woolton
Secretary of State for Dominion Affairs
Dalam jawatan
15 Februari 1942 – 24 September 1943
Perdana MenteriWinston Churchill
Didahului olehThe Viscount Cranborne
Digantikan olehThe Viscount Cranborne
Ketua Mohor Privi
Dalam jawatan
11 Mei 1940 – 15 Februari 1942
Perdana MenteriWinston Churchill
Didahului olehSir Kingsley Wood
Digantikan olehSir Stafford Cripps
Ketua Pos Besar
Dalam jawatan
13 Mac 1931 – 25 Ogos 1931
Perdana MenteriRamsay MacDonald
Didahului olehHastings Lees-Smith
Digantikan olehWilliam Ormsby-Gore
Canselor Duchy Lancaster
Dalam jawatan
23 Mei 1930 – 13 Mac 1931
Perdana MenteriRamsay MacDonald
Didahului olehSir Oswald Mosley
Digantikan olehThe Lord Ponsonby
Setiausaha Kedua Negara Ketika Perang
Dalam jawatan
23 Januari 1924 – 4 November 1924
Perdana MenteriRamsay MacDonald
Didahului olehWilfrid Ashley
Digantikan olehRichard Onslow
Ahli Parlimen
untuk Walthamstow Barat
Dalam jawatan
23 February 1950 – 26 Disember 1955
Didahului olehValentine McEntee
Digantikan olehEdward Redhead
Ahli Parlimen
untuk Limehouse
Dalam jawatan
15 November 1922 – 23 Februari 1950
Didahului olehSir William Pearce
Digantikan olehkawasan pilihan raya dihapuskan
Butiran peribadi
LahirClement Richard Attlee
(1883-01-03)3 Januari 1883
Putney, Surrey, UK
Meninggal dunia8 Oktober 1967(1967-10-08) (umur 84)
Hospital Westminster, London, UK
Tempat persemadianWestminster Abbey
KerakyatanBritish
Parti politikBuruh
PasanganViolet Millar (k. 1922; m. 1964)
Anak-anak
Ibu bapaHenry Attlee
Ellen Bravery Watson
Alma materUniversity College, Oxford
ProfesionPeguam, askar
Perkhidmatan ketenteraan
Perkhidmatan/
cawangan
Tentera Darat British
Tahun perkhidmatan1914–1919
PangkatMejar
Pertempuran
Anugerah

Beliau telah dipilih semula melalui suatu majoriti yang tipis pada pilihan raya umum tahun 1950 umum pilihan raya. Pada tahun berikutnya, Atlee dipanggil snap umum pilihan raya, berharap untuk meningkatkan nya parlimen kebanyakan. Walau bagaimanapun, beliau dikalahkan dengan tipisnya oleh parti Konservatif pimpinan Winston Churchill meskipun memenangi undian yang paling banyak dalam mana-mana parti politik di mana-mana pilihan raya umum dalam sejarah politik Britain sehingga kemenangan keempat berturut-turut Parti Konservatif pada tahun 1992. Atlee masih merupakan Ketua Pemimpin yang paling lama pernah berkhidmat dalam Parti Buruhnya.

Kerajaan beliau membawa membangun pos-perang sepakat, berdasarkan anggapan yang penuh dengan pekerjaan akan diselenggarakan oleh dasar-dasar Keynes dan adanya sistem perkhidmatan sosial yang diperbesarkan – yakni aspirasi yang telah digariskan dalam Laporan Beveridge 1942. Dalam konteks ini, kerajaannya menjalankan pemiliknegaraan kemudahan awam dan industri utama, serta juga penciptaan Perkhidmatan Kesihatan Negara. Atlee sendirinya tidak banyak minat terhadap hal-hal ekonomi namun penyelesaian ini diterima secara meluasnya oleh semua pihak selama tiga dekad. Dasar luar merupakan pengkhususan Ernest Bevin, namun Atlee lebih tertumpu kepada India. Beliau mengawasi proses yang membahagikan Jajahan India kepada India dan Pakistan pada tahun 1947. Beliau juga mengaturkan proses kemerdekaan Burma (Myanmar), dan Ceylon (Sri Lanka). Kerajaannya memansuhkan pemerintahan Mandat British dari Palestin dan Jordan. Dari tahun 1947 dan seterusnya, beliau dan Bevin menggesa Amerika Syarikat memainkan peranan yang lebih kuat dalam Perang Dingin menentang komunisme bawaan Kesatuan Soviet. Apabila suatu krisis bajet pemerintah memaksa Britain keluar dari Yunani pada tahun 1947, beliau menggesa Washington melawan Komunis dengan Doktrin Truman.[1] Beliau giat menyokong Rancangan Marshall yang bertujuan untuk membina semula infrastruktur Eropah Barat dengan pengunaan dana kewangan dari Amerika Syarikat. Pada tahun 1949, beliau mempromosikan pakatan ketenteraan NATO terhadap blok Soviet. Beliau bertanggungjawab menghantar tentera British untuk berperang dalam Darurat Tanah Melayu pada tahun 1948 dan mengirimkan pasukan RAF untuk mengambil bahagian dalam Sekatan Berlin. Beliau ditugaskan penghalang bebas nuklear untuk UK serta mengarahkan 13,000 tentera dan meluluskan undang-undang khas mengakhiri mogok dok London dengan segera pada tahun 1949. Selepas kemenangannya bersama Parti Buruh yang sempit pada pilihan raya umum tahun 1950, beliau menghantar tentera British untuk berjuang dalam Perang Korea. Atlee dikalahkan dengan tipisnya oleh parti Konservatif pimpinan Churchill pada pilihan raya umum tahun 1951. Beliau kekal sebagai pemimpin parti Buruh namun telah kehilangan keberkesanannya. Beliau bersara setelah kalah dalam pilihan raya umum 1955 dan diangkat ke Dewan Pertuanan.

Dalam pandangan orang ramai, Atlee berperwatakan sederhana, tidak begitu berkesan berhubung dengan orang ramai serta tidak banyak karisma. Kekuatannya terserlah di belakang tabir, terutama dalam penglibatannya dalam jawatankuasa di mana pengetahuannya yang mendalamn, sikap yang tenang, keobjektifan dan pragmatisme terbukti penting. Pencapaian beliau dalam politik begitu terhutang banyak kepada peluang baik yang diberikan kepadanya dan ketidaksesuaian saingannya.[2] Beliau melihat dirinya sebagai seorang jurubicara mewakili keseluruhan partinya serta berjaya mengawal beberapa puak. Atlee dianggap para ilmuwan, pengkritik dan orang ramai sebagai salah satu Perdana Menteri terhebat memimpin Britain. Reputasinya dalam kalangan sarjana beberapa dekad kebelakangan ini jauh lebih tinggi sejak tahun-tahun beliau berkhidmat sebagai Perdana Menteri kerana peranannya dalam memimpin Parti Buruh, mewujudkan negara kebajikan serta menubuhkan gabungan melawan Stalin ketika berlakunya Perang Dingin.

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Bullock, Ernest Bevin: Foreign Secretary (1983) ch 8
  2. ^ Pearce, Robert. ''Attlee'' (1997). m/s. 2

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "auto" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FOOTNOTEBeckett1998" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar sunting