Cleveland Street, Sydney

Cleveland Street adalah jalan raya yang sibuk dekat daerah perniagaan pusat Sydney di New South Wales, Australia. Dari barat ke timur, ia bergerak dari City Road di Chippendale, di seberang landasan keretapi antara Tengah dan Redfern stesen dan timur melalui Surry Hills, menyeberangi Eastern Distributor dan South Darling Street, untuk berakhir di Anzac Parade, Centennial Taman. Jalan ini diberi nama Kapten Cleveland, seorang pegawai rejimen ke-73.

Cleveland Street
New South Wales
Sydney
Maklumat am
JenisJalan
Diselenggara olehRoads & Maritime Services
Persimpangan utama
West tamatCity Road
 Abercrombie Street, Regent Street, Chalmers Street, Elizabeth Street, Crown Street, South Dowling Street / Eastern Distributor (exit ramps to ED)
East tamatAnzac Parade
Sistem lebuh raya
Lebuh raya di Australia
Lebuhraya KebangsaanLebuh bebas di Australia
Lebuh raya di New South Wales

Jumlah lalu lintas berbeza-beza, bergantung pada segmen Cleveland Street. Berhampiran Taman Prince Alfred pergerakan lalu lintas rata-rata pada tahun 2016 untuk kenderaan yang menuju ke timur dan barat adalah 17,500. Di sebelah timur, antara South Dowling Street dan Anzac Parade, jumlah lalu lintas rata-rata 2016 mencapai 20,000 kenderaan di arah barat.[1]

Sehingga tahun 1958, trem elektrik berjalan di sepanjang Cleveland Street, ketika mereka digantikan oleh bas bermotor.[2] Kawasan antara Crown dan Bourke Streets adalah rumah bagi beberapa pub dan semakin banyak restoran. Sekolah Menengah Inggeris Intensif Jalan Cleveland terletak di sudut Jalan Cleveland dan Chalmers.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Portal Australian Roads

Rujukan sunting

  1. ^ "Cleveland Street: 02038". Traffic volume viewer. Roads & Maritime Services. 2016. Dicapai pada 3 October 2016.
  2. ^ Keenan, D. Tramways of Sydney. Transit Press 1979

Peta laluan:

KML daripada Wikidata

Templat:Sydney-geo-stub Templat:Australia-road-stub