Cocker spaniel ialah anjing yang tergolong dalam dua baka jenis anjing spaniel: cocker spaniel Amerika dan cocker spaniel Inggeris, kedua-duanya biasanya hanya dipanggil cocker spaniel di negara asal. Pada awal abad ke-20, cocker spaniel juga menyertakan spaniel pemburu kecil.

Cocker spaniel
Seekor anjing berwarna hampir putih keseluruhannya dengan bulu panjang dan muka berwarna kuning-jingga. Seorang sedang memegang kepalanya dan ekornya pada kedudukan betul untuk penunjukan pada pertunjukan pengakuran anjing
Nama lainCocker spaniel Amerika (ACS; Baka Amerika, di luar Amerika Syarikat)
Cocker spaniel Inggeris (ECS; Baka British, di luar Britain)
Nama ringkasCocker
Trait
Tinggi Jantan ACS: 14.5–15.5 in (37–39 cm)
ECS: 15.5–16 in (39–41 cm)
Betina ACS: 13.5–14.5 in (34–37 cm)
ECS: 15–15.5 in (38–39 cm)
CatatanIstilah cocker spaniel merujuk dua baka anjing yang diiktiraf secara terpisah.
Anjing (Canis lupus familiaris)

Cocker spaniel pada asalnya dibiakbakakan sebagai anjing pemburu di United Kingdom, dengan istilah cocker diperoleh daripada kegunaanya untuk memburu burung berkek besar. Apabila baka ini dibawa ke Amerika Syarikat, ia dibiakbakakan kepada piawaian berbeza, yang membolehkannya untuk berkekhususan dalam memburu burung berkek Amerika. Perubahan fizikal lanjut dibiakbakakan kepada cocker di Amerika Syarikat semasa bahagian awal abad ke-20.

Spaniel pertama kali dinyatakan pada abad ke-14 oleh Gaston III dari Foix-Béarn dalam karyanya Livre de Chasse (Buku Perburuan). "Cocking" atau "cocker spaniel" merupakan sejenis spaniel padang atau tanah pada abad ke-19. Sebelum 1901, cocker spaniel hanya terpisah daripada spaniel padang dan springer spaniel Inggeris mengikut berat. Dua ekor anjing dianggap sebagai bapa pengasas kedua-dua baka moden, keragaman Inggeris diturunkan daripada Juara Obo, sementara baka Amerika diturunkan daripada anak Obo, Juara Obo II. Di Amerika Syarikat, cocker Inggeris diiktiraf terpisah daripada baka asli pada 1946; di United Kingdom, jenis Amerika diiktiraf sebagai baka terpisah pada 1970. Tambahan, terdapat strain kedua cocker spaniel Inggeris, strain pekerja yang tidak dibiakbakakan mengikut piawaian tetapi mengikut kebolehan pekerjaan. Kedua-dua baka mengongsi warna bulu dan isu kesihatan serupa dengan sebilangan kekecualian.

Rujukan sunting

Nota kaki

Bibliografi

  • Walsh, John Henry (1887). The Dog in Health and Disease. London: Longmans & Green.
  • Edward, Duke York Kedua (1909). The Master of Game. London: Chatto & Windus.
  • Sucher, Jamie (1999). Cocker Spaniels. Complete Pet Owner's Manual (ed. 2). Hauppauge, New York: Barron's Educational Series. ISBN 978-0-7641-1034-4.
  • Palika, Liz (2009). Cocker Spaniel: Your Happy Healthy Pet (ed. 2nd). Hoboken, New Jersey: Howell Book House. ISBN 978-0-470-39060-3.

Pautan luar sunting