Code Lyoko

siri animasi televisyen Perancis

Code Lyoko (Sebutan bahasa Perancis: [kɔd ljɔko]) ialah siri televisyen animasi Perancis yang dicipta oleh Thomas Romain dan Tania Palumbo dan dihasilkan oleh MoonScoop yang ditayangkan di France 3. Siri ini berkisar pada sekumpulan remaja yang mengembara di dunia maya untuk mengalahkan kecerdasan buatan bernama X.A.N.A yang mengancam bumi dengan kuasa untuk mengakses dunia nyata dan menyebabkan masalah. Adegan di dunia nyata mempunyai latar belakang yang ditulis dengan tangan yang digabungkan dengan animasi komputer 2D untuk watak dan objek yang bergerak. Adegan di dunia Lyoko dibentangkan dalam animasi 3D CGI.[2]

Code Lyoko
GenreAksi
Pengembaraan
Cereka sains[1]
PenciptaTania Palumbo
Thomas Romain
Ditulis olehSophie Decroisette
PengarahJérôme Mouscadet
Dibintangi oleh
Sharon Mann
Matthew Géczy
Barbara Scaff
Mirabelle Kirkland
David Gasman
Jodi Forrest
Allan Wenger
Paul Bandey
Christine Flowers
Penggubah lagu tema
Franck Keller
Ygal Amar
Lagu pembukaan"Un monde sans danger"/"A World Without Danger" (Sebuah Dunia Tanpa Bahaya) oleh Julien Lamassonne (Bahasa Perancis)/Noam Kaniel (Noam) (Bahasa Inggeris)
Lagu penutup"A World Without Danger" (Instrumental) (Musim 1)
"Break Away" (Instrumental) oleh Subdigitals (Musim 2–4)
PenggubahSerge Tavitian
Herman Martin
Negara asalPerancis
Bilangan musim4
Bilangan episod97[1][a] (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifNicolas Atlan
Christophe di Sabatino
Benoît di Sabatino
PenerbitNicolas Altan
Tempoh siaran26 minit[1]
Syarikat penerbitan
Antefilms (Musim 1)
MoonScoop (Musim 2–4)
Ellipsanime
Syarikat pengedaran
Mediatoon Distribution
Penyiaran
Saluran asalFrance 3 (Perancis)
Astro Ceria (Malaysia)
Format gambarSECAM
Siaran asal03 September 2003 (2003-09-03) – 10 November 2007 (2007-11-10)
Kronologi
Diikuti olehCode Lyoko: Evolution

Siri dengan 97 episod ini pada mulanya ditayangkan pada 3 September 2003, di Perancis untuk France 3, dan berakhir pada 10 November 2007. Ia mula disiarkan di Amerika Syarikat pada 19 April 2004 di Cartoon Network dan Malaysia di Astro Ceria pada 2014.

Siri susulan, Code Lyoko: Evolution, mula disiarkan pada akhir 2012. Ini merupakan "susulan" yang menampilkan aksi hidup yang dipaparkan untuk adegan yang berlaku di dunia nyata bukan seperti animasi tradisionalnya pada siri asal, tetapi mengekalkan CGI yang ikonik untuk babak dunia Lyoko. Siri ini terdiri daripada 26 episod dengan episod terakhir yang ditayangkan pada akhir 2013, meninggalkan ia dalam cliffhanger dan musim kedua yang tidak pernah dirancang oleh kerana MoonScoop memfailkan muflis pada 2014.

Plot sunting

Jeremy Bellois, seorang pelajar yang berumur 12 tahun yang belajar di sekolah berasrama di Akademi Kadic, menjumpai superkomputer kuantum di sebuah kilang terbengkalai berhampiran sekolahnya. Setelah mengaktifkannya, dia mendapati dunia maya yang dipanggil Lyoko dengan seorang gadis pintar yang bernama Aelita yang terperangkap di dalamnya. Jeremy mula mengetahui tentang X.A.N.A., sistem multi-ejen autonomi, berbahaya, dan sangat pintar, yang juga tinggal di dalam superkomputer berkenaan. Menggunakan kuasa Lyoko, X.A.N.A boleh mempunyai elektronik dan objek di dunia nyata seperti virus untuk mendatangkan malapetaka. Objektif utama X.A.N.A adalah untuk menghapuskan sesiapa yang menyedari tentang kewujudan superkomputer ini supaya ia bebas untuk menakluk dunia nyata dan memusnahkan semua manusia.

Jeremy bekerja tanpa henti untuk merealisasikan Aelita ke dunia nyata dan menghentikan serangan yang disebabkan oleh X.A.N.A. Jeremy dibantu oleh tiga rakannya Odd Della Robbia, Ulrich Stern, dan Yumi Ishiyama, yang dimayakan ke dunia Lyoko untuk menyelamatkan kedua-dua dunia daripada entiti maya jahat itu. Mereka mencapai ini dengan mengiringi Aelita ke pelbagai Menara di Lyoko, yang berfungsi sebagai terminal antara muka antara Lyoko dan Bumi. Sebaik sahaja Menara dinyahaktifkan, Jeremy boleh melancarkan program "Kembali ke Masa Lalu", yang menghantar dunia kembali ke masa lalu, sementara sesiapa yang diimbas ke dalam superkomputer mengekalkan ingatan garis masa yang lain, untuk membatalkan sebarang kerosakan yang disebabkan oleh X.A.N.A. Dalam "Code: Earth," Aelita akhirnya berjaya direalisasikan ke dunia nyata, tetapi kumpulan itu mendapati bahawa X.A.N.A. telah menanam virus di dalam dirinya yang akan membunuh jika superkomputer dimatikan. Mereka sedar bahawa mereka tidak boleh memusnahkan X.A.N.A, atau Aelita akan dimusnahkan bersamanya.

Watak sunting

Pahlawan Lyoko sunting

  • Jeremy Belpois

(Bahasa Perancis: Jérémy Belpois; dahulunya Jeremie (Bahasa Perancis: Jérémie) pada musim 1)

Disuarakan oleh: Raphaëlle Bruneau (Bahasa Perancis); Sharon Mann (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar kelas atasan berumur 12 tahun yang mencari dan mengaktifkan superkomputer di sebuah kilang semasa mencari alat ganti untuk membina robot. Dengan menghidupkan Superkomputer, dia membangkitkan semula Aelita, dunia maya Lyoko dan sistem berbilang ejen jahat XANA. Matlamatnya didorong terutamanya oleh keinginannya untuk melindungi Aelita, yang diminatinya, dan menyelamatkannya daripada Superkomputer dan X.A.N.A dengan mewujudkannya di Bumi. Sebagai sebahagian daripada kumpulan itu, beliau pakar dalam pengaturcaraan cara baharu untuk mengalahkan X.A.N.A. dan memantau kumpulan semasa mereka berada di Lyoko. Kerana dia tidak begitu atletik dan lebih mahir dalam mengendali komputer, Jeremy hampir tidak pernah pergi ke dunia Lyoko, hanya pergi ke sana sekali dan berikrar untuk tidak melakukannya lagi. Sikapnya yang gila kerja kadangkala menjejaskan hubungannya dengan ahli kumpulan yang lain.
  • Aelita Schaeffer
Disuarakan oleh: Sophie Landresse (Bahasa Perancis); Sharon Mann (Bahasa Inggeris)
Terutama dikenali dengan aliasnya Aelita Stones, Aelita merupakan ahli kumpulan Pahlawan Lyoko yang paling bijak bersama Jeremy. Pada permulaan siri, dia terperangkap di dunia Lyoko yang berada di dalam Superkomputer. Dia pada asalnya dianggap sebagai AI sehingga didedahkan bahawa dia sebenarnya ialah anak perempuan kepada Franz Hopper, pencipta dunia Lyoko. Semasa kecil, dia kehilangan ibunya. Apabila sekumpulan lelaki yang memakai sut hitam datang ke rumahnya, dia dan bapanya melarikan diri dan melayari ke dunia Lyoko secara maya. Antara virtualisasi dan penemuan oleh Jeremy akan Supercomputer, X.A.N.A. mencuri serpihan ingatan penting yang menghalangnya daripada menjadi manusia sepenuhnya semula. Selepas serpihan ini diambil kembali, dia tidak lagi dipautkan kepada Superkomputer. Selepas menjadi manusia, dia sering mengalami mimpi buruk tentang kehidupan lampaunya. Dia kemudiannya mendaftar sebagai pelajar di Kadic di bawah alias Aelita Stones, mendakwa dirinya sebagai sepupu Odd. Dia membalas perasaan Jeremy terhadapnya, tetapi dia sering merenggangkan hubungan mereka dengan mengabaikan Aelita dan minatnya untuk bekerja di Superkomputer.
Aelita adalah satu-satunya yang mampu menyahaktifkan menara di Lyoko untuk menghentikan serangan X.A.N.A. Di Lyoko, dia mempunyai penampilan seperti seorang bunian, serupa dengan "Mr. Pück," seorang bunian mainan dari zaman kanak-kanaknya. Dia mempunyai "kuasa penciptaan": keupayaan untuk mencipta atau mengalih keluar objek, seperti batu atau jambatan dari persekitaran maya. Dia tidak mempunyai senjata atau pertahanan sehingga musim 3 rancangan itu apabila dia mengembangkan keupayaan untuk menggunakan "medan tenaga," bola plasma merah jambu yang boleh dilemparkan atau digunakan untuk menghalang tembakan musuh.
Pada musim 4, Jeremy memprogramkan sayap malaikat merah jambu terang sebagai sebahagian daripada pakaian maya baharunya, membolehkannya terbang.
  • Odd Della Robbia
Disuarakan oleh: Raphaëlle Bruneau (Bahasa Perancis); Matthew Géczy (Bahasa Inggeris); Zarini Sarbini (Bahasa Melayu)
Watak komedi dalam kumpulan itu. Odd dikreditkan sebagai mempunyai potensi besar ketika datang ke sekolah, tetapi jarang menggunakannya, dan akibatnya dia mendapat gred buruk kerana tidak fokus dalam pelajaran. Dia berkongsi bilik asrama bersama Ulrich dan mempunyai seekor anjing bernama Kiwi, yang dia sembunyikan di dalam almari pakaian kerana haiwan peliharaan tidak dibenarkan di Kadic. Dia dianggap sebagai pecinta wanita dan telah bertemu janji dengan ramai gadis di sekolahnya, tetapi percintaannya hanya bertahan beberapa hari sahaja. Sebelum dia menyertai Akademi Kadic, dia tinggal bersama ibu bapanya dan lima adik perempuannya. Rambut perang Odd mempunyai bintik ungu dan lusuh dalam pancang.
Di dunia Lyoko, dia berpakaian seperti kucing, dengan ekor dan sarung tangan bercakar yang boleh menembak "anak panah laser." Pada musim 1 dia mempunyai kuasa prekognisi bernama "Future Flash", tetapi ia telah dipadamkan sebelum musim 2. Pada musim 2, Odd memperoleh keupayaan untuk memanggil perisai ungu dengan menyilangkan tangannya di hadapan badannya. Satu lagi kebolehan Odd ialah dapat menggunakan cakarnya untuk memanjat dinding.
  • Ulrich Stern
Disuarakan oleh: Marie-Line Landerwijn (Bahasa Perancis); Barbara Weber-Scaff (Bahasa Inggeris)
Seorang ahli kumpulan yang lebih pendiam, Ulrich mempunyai masa yang sukar untuk berkongsi perasaannya. Berasal dari keluarga kaya di Jerman, ibu bapanya memberi tekanan kepadanya untuk mencapai kejayaan di sekolah, tetapi dia menghadapi kesukaran untuk belajar dan memenuhi jangkaan mereka. Pada masa lapanganya, dia berlatih seni bela diri Pencak silat bersama Yumi, yang merupakan buah hatinya. Dia menghidap sindrom vertigo, yang menyebabkannya sukar untuk menyertai aktiviti seperti memanjat batu. Oleh kerana banyak aktivitinya berlandas fizikal, Ulrich mempunyai badan yang agak berotot, oleh itu ramai gadis (terutamanya Sissi) menganggapnya sangat kacak.
Di dunia Lyoko, dia memakai pakaian kuning dan coklat yang diilhamkan oleh samurai Jepun. Senjata utamanya ialah katana, dan boleh menggunakan dua pedang itu sekaligus. Keupayaan "Supersprint"nya membolehkan dia memecut pada kelajuan tinggi, dan kuasa "Triplikat"nya membolehkan dia mencipta dua klon dirinya. Dia boleh menggabungkan kebolehan ini dalam teknik yang dipanggil "Triangulate," menggunakan klonnya untuk membentuk segi tiga di sekeliling musuh dan menyerang hendap dari belakang apabila ia terganggu.
  • Yumi Ishiyama
Disuarakan oleh: Géraldine Frippiat (Bahasa Perancis); Mirabelle Kirkland (Bahasa Inggeris)
Pelajar yang agak bersendirian yang tinggal berhampiran dan bersekolah di Kadic. Dia adalah yang tertua daripada kumpulan itu. Dia merupakan orang Jepun dan mempunyai seorang adik lelaki bernama Hiroki. Kerana ibu bapanya dan faktor budaya, dia mesti mengekalkan gred yang baik dan memerhatikan nilai keluarga. Di rumah, dia secara amnya perlu menangani isu rumah tangga di antara ibu bapanya. Dia adalah kawan kepadw William Dunbar, yang dipindahkan ke Kadic semasa musim 2. Dia mengamalkan seni bela diri Pencak silat bersama Ulrich, yang merupakan buah hatinya, walaupun ia tidak begitu jelas seperti yang ditunjukkan oleh Ulrich terhadapnya. Dia sentiasa memakai pekaian bewarna hitam dan mempunyai pengetahuan asas yang cukup mengenai Superkomputer untuk mengendalikannya dalam ketiadaan Jeremy dan Aelita. :Di dunia Lyoko, Yumi berpakaian seperti Geisha - Pakaian yang diilhamkan dengan Obi. Senjata utamanya ialah kipas Tessen, diberi sebuah lagi sejak musim kedua, dan satu-satunya kuasa dia ialah telekinesis, yang membolehkannya memindahkan objek dan menerapungkan rakan-rakannya dengan fikirannya.
  • William Dunbar
Disuarakan oleh: Mathieu Moreau (Bahasa Perancis); David Gasman (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar yang terlalu yakin yang mula belajar di Akademi Kadic selepas dia dibuang sekolah lamanya kerana vandalisme. Yumi berkawan dengannya dan dia tidak lama kemudian mengembangkan perasaan dia kepada Yumi. Dia sering bergaduh dengan Ulrich untuk mengambil perhatian Yumi dan kadang-kadang tidak menghormati garis batas Yumi, menyebabkan dia menjadi kecewa dengan luahan cinta yang tidak diingininya. Selepas terbukti membantu kumpulan itu semasa beberapa serangan dilancarkan oleh X.A.N.A., mereka mengundi sama ada dia patut dibenarkan menyertai kumpulan itu, tetapi Yumi mengundi tidak dan ingatannya dipadamkan. Walaubagaimanapun akhirnya undian menjadi sebulat suara apabila keahlian William dianggap perlu.
Dalam misi pertamanya di dunia Lyoko, William ditangkap dan dirasuk oleh X.A.N.A., yang menjerat William sebagai bonekanya. Sejak itu, klon William yang dicipta oleh Jeremy, digunakan untuk menyamar sebagai William sebenar sehingga Jeremy dapat membebaskannya. Malangnya, program Jeremy tidak sempurna, menyebabkan klon William bertindak sama ada tidak bijak atau tidak dapat diramalkan. Menjelang penghujung siri, klon itu mula membangunkan beberapa sifat seperti manusia, yang akhirnya dia gunakan untuk membantu pahlawan. Menjelang penghujung siri ini, William akhirnya dibebaskan daripada kawalan X.A.N.A.
Di dunia Lyoko, William memakai pakaian putih dan membawa pedang gergasi, yang boleh melepaskan gelombang kejutan. Di bawah kawalan X.A.N.A., pakaiannya menjadi hitam dan dia mendapat sarung tangan berduri pada pergelangan tangannya, yang boleh digunakan untuk pertahanan. Dia mempunyai pelbagai kuasa termasuk kekuatan yang dipertingkatkan; "Supersmoke," yang membolehkan dia berubah menjadi awan asap hitam dan bergerak dengan kelajuan yang tinggi, akhirnya mendapat keupayaan untuk terbang juga; pandangan kedua membolehkan dia melihat merentasi jarak yang jauh; dan levitasi. X.A.N.A. menghantar William untuk menghentikan Pahlawan Lyoko di dunia maya, dan terima kasih kepada pelbagai kuasanya, dia terbukti menjadi seorang lawan yang hebat.

Penjahat sunting

  • X.A.N.A.
Kadangkala dikenali sebagai XANA, ialah virus komputer yang jahat dan berkuasa berdasarkan sistem berbilang ejen. Ia tanpa belas kasihan mendambakan kemusnahan, dan berfungsi sebagai antagonis utama siri ini. Ia pada asalnya dicipta oleh Franz Hopper untuk memusnahkan Projek Carthage: sistem komunikasi ketenteraan Perancis yang sebelum ini melibatkan Franz Hopper. Dia menyebut bahawa motifnya adalah untuk menghalang pemerintah Perancis daripada mendapatkan akses ke Projek Carthage. Malangnya, disebabkan kepulangannya yang berulang ke masa lalu, X.A.N.A. berkembang sehingga ia mencapai keupayaan kesedaran diri, memilih untuk mengkhianati Franz dan memerangkap dia dan anak perempuannya Aelita di dalam dunia Lyoko. Franz tidak mempunyai pilihan selain menutup Superkomputer untuk menghentikan amuknya. Selepas ia dibangkitkan semula pada hari kini, X.A.N.A. terus mendatangkan malapetaka di Bumi dan tidak menunjukkan belas kasihan terhadap mereka yang menghalanginya. Ia menjadi lebih bijak dan lebih berkuasa dengan setiap putaran balik masa, dan boleh memikirkan rancangan dan matlamat yang lebih besar melangkaui pemusnahan rawak.
X.A.N.A. tidak mempunyai bentuk fizikal sebenar sebagai program. Sebaliknya, X.A.N.A. mengaktifkan struktur Lyoko yang dipanggil "Menara" untuk menggunakan sambungan sistem berbilang ejennya untuk bertindak di dunia nyata sambil kekal di dalam Superkomputer, dan hanya boleh dihentikan dengan menyahaktifkan Menara. Melalui mereka, X.A.N.A. menampakkan sambungan dirinya sebagai virus komputer yang tidak wajar di dalam rangkaian yang boleh muncul sebagai hantu-hantu dari bahagiannya sesuka hati. Entiti ini boleh memiliki elektronik, objek atau benda hidup seperti virus untuk melengkung mengikut kehendaknya (biasanya ditandai dengan simbol mata sebagai tanda kawalannya) dan mengawal fenomena elektromagnet untuk menyerang Bumi. X.A.N.A. akhirnya belajar untuk memiliki tubuh manusia dan menjadikan mereka sebagai kapal piksel dengan kuasa spektrum dan elektrik untuk mengikut perintahnya, atau hantu polimorfik nyata yang mampu menyamar sebagai manusia di Bumi. Di Lyoko, ia menghantar banyak jenis raksasa untuk melawan musuh dan menyerang sasaran, dan menggunakan program untuk mengubah persekitaran sektor, memenjarakan musuh, mencipta ilusi, menanam pepijat atau virus, atau memanipulasi pahlawan yang tidak lengkap.
Satu-satunya penjelmaan fizikal X.A.N.A yang diketahui muncul dalam musim 1, dalam episod bertajuk "Ghost Channel" di mana selepas penyamaran sebagai Jeremy didedahkan, dia berubah menjadi karikatur figura jahat Jeremy dan cuba membunuh semua Pahlawan. Suara X.A.N.A. disediakan oleh David Gasman dalam episod ini.
Sebagaimana X.A.N.A. terus meningkatkan kuasanya, strategi dan matlamatnya juga berkembang sepanjang siri ini. Ia mencuri Kunci Lyoko daripada Aelita untuk melarikan diri daripada Superkomputer dan mengakses rangkaian dunia. Setelah melarikan diri, X.A.N.A. menjadi lebih kejam dan agresif, kini cuba memusnahkan Lyoko untuk menjadikan pasukan itu tidak berdaya menentangnya (berjaya pada penghujung musim ketiga, tetapi dicipta semula selepas itu) dan memiliki William untuk menjadi senjatanya. Selepas itu, X.A.N.A. juga menyasarkan Franz Hopper, ancaman terbesar dan sebab utama kumpulan itu terus bertahan. Pada masa yang sama, Pahlawan Lyoko menemui X.A.N.A. telah menjangkiti ratusan superkomputer lain dalam rangkaian untuk mengumpul lebih banyak kuasa, dan membina senjata dan teknologi untuk menakluk dunia. Pada penghujung siri ini, kumpulan itu berjaya membebaskan William dan walaupun ia berjaya membunuh Franz Hopper dalam pertempuran terakhir, pasukan itu berjaya memusnahkan X.A.N.A. di mana-mana dalam rangkaian dengan program berbilang ejen Jeremy.

Pembangunan sunting

Code Lyoko berasal daripada filem pendek Les enfants font leur cinéma ("Kanak-kanak membuat filem mereka"), diarahkan oleh Thomas Romain dan diterbitkan oleh sekumpulan pelajar dari sekolah seni visual Gobelins, l'École de l'image.[3] Romain bekerjasama dengan Tania Palumbo, Stanislas Brunet dan Jerome Cottray untuk mencipta filem itu, yang ditayangkan di Pesta Filem Animasi Antarabangsa Annecy 2000.[4] Syarikat animasi Perancis Antefilms menawarkan kontrak kepada Romain dan Palumbo hasil daripada filem itu. Ini membawa kepada perkembangan awal animasi itu yang bernama Garage Kids.[3]

Siaran antarabangsa sunting

Siri ini ditayangkan di France 3 pada 3 September 2003 dan berakhir pada 10 November 2007 di Perancis. Di Amerika Syarikat, siri ini ditayangkan pada 19 April 2004 di Cartoon Network. Musim kedua bermula pada 19 September 2005. Prekuel XANA Awakens dua bahagian disiarkan pada 2–3 Oktober 2006, dan musim ketiga bermula sehari kemudian pada 4 Oktober 2006. Musim keempat dan terakhir bermula pada 18 Mei 2007. Musim terakhir episod yang disiarkan di Cartoon Network ialah "Cousins ​​Once Removed", dan baki tujuh episod telah dikeluarkan dalam talian di video Cartoon Network. Apabila siri ini disiarkan di Cartoon Network, pada masa yang sama ia merupakan sebahagian daripada blok pengaturcaraan aksi petang hari minggu selepas waktu sekolah, Miguzi dari 2004 hingga 2007, dan juga rancangan kendiri pada slot masa perdananya. Rancangan itu disiarkan di Kabillion dari 2007 hingga 2015.

Rancangan itu juga disiarkan di Amerika Latin dan Jepun di Jetix. Di Malaysia, rancangan itu disiarkan di Astro Ceria pada 2014 selepas pembelian hak cipta pada 2013.[5]

No. Negara Stesen TV
1.   Perancis France 3, Canal J
2.   Amerika Syarikat Cartoon Network
3.   Arab Saudi MBC3
4.   Belgium La Deux
5.   Republik Czech Megamax
6.   United Kingdom Kix
7.   Brazil Jetix
8.   Finland MTV3
9.   Korea Selatan Animax
10.   Indonesia Spacetoon Plus, NET.
11.   Belanda Ketnet
12.   Sepanyol Boing
13.   Israel Arutz HaYeladim
14.   Sweden SVT
15.   Itali Rai Gulp
16.   Jepun Jetix
17.   Hungary Megamax
18.   Malaysia Astro Ceria
19.   Norway NRK
20.   Poland ZigZap
21.   Portugal Canal Panda
22.   Romania Megamax
23.   Rusia TNT
24.   Serbia Ultra TV
25.   Turki JOJO, Cine5, Maxi TV, Kidz TV
26.   Yunani Mega TV

Penerimaan sunting

Emily Ashby dari Common Sense Media memberikan rancangan itu 4/5 bintang, menulis: "Kanak-kanak akan suka pertempuran di Lyoko - masing-masing bermain seperti permainan video", dan menambah: "Strategi dan kerja berpasukan adalah tema sepanjang siri ini."[6] Pada 2020, sebuah ulasan retrospektif mengenai rancangan itu untuk Comic Book Resources, Nuh Dominguez menulis: "Sama ada anda seorang pengembara yang kembali atau hanya melawat Lyoko untuk kali pertama, Code Lyoko masih muncul sebagai permata yang unik dan mudah diakses dari era 2000an"[7]

Nota sunting

  1. ^ Termasuk dua bahagian prekuel bertajuk "XANA Awakens".

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Code Lyoko". Mediatoon Distribution (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 Februari 2016.
  2. ^ "Interview with Thomas Romain" (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ a b "Bilan d'apprentissage" [Penilaian Pembelajaran]. AnimeLand.Com (dalam bahasa Perancis). 1 Jun 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2015. Dicapai pada 13 Jun 2011. Aujourd’hui ce projet porte le nom de Garage Kid
  4. ^ "Gobelins - Films d'Annecy 1999/2000/2001 (relativement inédits)". Catsuka (dalam bahasa Perancis). 2 April 2011. Dicapai pada 13 Jun 2011.
  5. ^ "News brief: Asian nets buy Moonscoop show". tbivision.com (dalam bahasa Inggeris). 10 Oktober 2013. Dicapai pada 16 November 2021.
  6. ^ Ashby, Emily (26 Julai 2006). "Code Lyoko - TV Review". Common Sense Media (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 Oktober 2021.
  7. ^ Dominguez, Noah (9 Disember 2020). "A World Without Danger: Remembering Code Lyoko". CBR (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 Oktober 2021.

Pautan luar sunting