Conan Christopher O'Brien ialah seorang pelakon berkerakyatan Amerika Syarikat.

Conan O'Brien
Conan O'Brien by Gage Skidmore 2.jpg
O'Brien pada tahun 2019
Kelahiran
Conan Christopher O'Brien

(1963-04-18) 18 April 1963 (umur 57)
PendidikanBrookline High School
Pusat pendidikanHarvard University
Pekerjaan
  • Pelawak
  • Penullis skrip
  • Pengacara
PasanganElizabeth Ann Powel (k. 2002)
Anak2 orang
Tandatangan
Conan O'Brien Signature.svg


Awal hidup dan pendidikanSunting

Conan dilahirkan di Brookline, Massachusetts, sebuah kota di pinggiran metropolitan Boston. Beliau anak Ruth Reardon, seorang peguam[1][2] dan Thomas Francis O'Brien, seorang profesor ilmu perubatan dan doktor Sekolah Perubatan Harvard. Keduanya adalah orang-orang keturunan orang Ireland Katolik yang berhijrah ke Amerika Syarikat pada tahun 1850-an.[3]

Beliau sempat menjabat sebagai editor surat kabar sekolahnya dan magang di kantor anggota wakil rakyat Barney Frank. Setelah lulus dari Brookline High School pada tahun 1981 sebagai lulusan terbaik, Conan masuk Harvard University dan tinggal di kampus Holworthy Hall selama tahun pertamanya di sana. Tiga tahun berikutnya, Conan tinggal di kampus Mather House.

Selama masa kuliahnya beliau adalah penulis majalah lucu Harvard Lampoon. Selama tahun kedua dan ketiga kuliahnya, beliau menjabat sebagai pemimpin majalah tersebut, menjadikannya sebagai hanya orang kedua dalam sejarah yang menjabat pemimpin majalah tersebut dua kali, dan orang pertama yang melakukannya semenjak tahun 1920-an. Beliau lulus magna cum laude dari Harvard University pada tahun 1985 dengan gelar sarjana di bidang Sejarah dan Sastra. Pada tahun 2008 beliau menerima gelar sarjana kehormatan dari Ball State University di bidang ilmu aktuarial, yakni ilmu yang menggunakan teori matematika dan statistik untuk menghitung risiko dalam industri asuransi dan keuangan.

KerjayaSunting

1988-1993: sebagai penulis skrip dan sketsaSunting

Conan pindah ke Los Angeles setelah lulus untuk bergabung dengan tim penulis acara komedi "Not Necessarily the News" di stesyen televisyen HBO. Beliau bekerja untuk acara tersebut selama dua tahun, dan tampil secara berkala dengan grup lawak improvisasi seperti The Groundlings.

Pada bulan Januari 1988, produser eksekutif acara komedi "Saturday Night Live" (SNL) Lorne Michaels mengangkat Conan sebagai salah seorang penulis acara tersebut. Selama tiga tahun bersama SNL beliau menulis sketsa-sketsa komedi yang tampil berulang kali seperti "Mr. Short-Term Memory" dan "The Girl Watchers". Sketsa yang terakhir tersebut dilakukan oleh Tom Hanks dan Jon Lovitz. Conan juga menulis bersama sketsa komedi "Nude Beach" dengan Robert Smigel --- sebuah sketsa komedi dimana kata "penis" diucapkan atau dinyanyikan sebanyak minimal 42 kali.

Ketika dalam masa mogok kerja para penulis acara SNL setelah musim 1987-1988, Conan menampilkan sebuah sandiwara komedi improvisasi di Chicago bersama dengan sesama penulis SNL Bob Odenkirk dan Robert Smigel bernama "Happy Happy Good Show". Saat tinggal di Chicago inilah beliau sempat tinggal bersama dengan Jeff Garlin.

Conan kemudian menulis bersama acara komedi televisyen "Lookwell" bersama Robert Smigel untuk NBC. Episode awal (pilot) acara ini tidak pernah diteruskan menjadi serial televisyen, namun menjadi sebuah sukses secara kultus dimana orang-orang tertentu memujanya. Acara ini ditampilkan di "The Other Network", sebuah festival yang menampilkan pilot-pilot acara TV yang tidak sempat disiarkan yang diadakan oleh Un-Cabaret, yang memiliki sebuah segmen wawancara yang panjang-lebar dengan Conan.

Pada tahun 1989, Conan dan rekan-rekan penulis SNL menerima penghargaan Emmy Award untuk kategori Penulisan Terbaik dalam Serial Televisi Komedi atau Acara Hiburan Lainnya.

Conan, seperti juga banyak penulis SNL lainnya, kadang-kadang tampil sebagai seorang pemeran pembantu dalam sketsa-sketsa komedi, termasuk menjadi seorang pembuka pintu gedung dalam sebuah sketsa dimana Tom Hanks diangkat menjadi anggota "Five-Timers Club" SNL kerana dirinya telah menjadi pengacara SNL dalam lima episod yang berbeda. Conan tidak pernah menjadi pemeran tetap SNL. Namun, beliau pernah menjadi pengacara SNL pada tahun 2001 dalam musim ke-26 SNL dengan bintang tamu musiknya Don Henley.

Pada tahun 1991-1993, Conan menjadi penulis dan produser serial televisyen animasi The Simpsons, tercatat sebagai penulis atau penulis bersama dari empat episod. Dari semua episod yang beliau tulis, beliau menganggap episod "Marge vs the Monorail" sebagai favoritnya. Bertahun-tahun kemudian dalam sebuah pidato di depan para mahasiswa-mahasiswi Harvard pada tahun 2000, Conan mengakui bahawa acara The Simpsons menyelamatkan kariernya dari keterpurukan. Semenjak tahun 2004, ruangan kerja Conan di studio The Simpsons digunakan sebagai gudang.

1993: sebagai pengacara tengah malamSunting

Pada tanggal 25 April 1993, Lorne Michaels menyarankan Conan untuk ikut uji coba menjadi penerus David Letterman sebagai pengacara "Late Night with David Letterman", dengan Andy Richter sebagai pembantu pembawa acaranya. Conan melakukan audisi di studio acara "The Tonight Show" dimana beliau mewawancarai Mimi Rogers dan Jason Alexander. Conan mendapatkan posisi tersebut. Beliau kemudian mengundurkan diri dari posisinya di The Simpsons walaupun kontraknya disana masih belum habis.

Disiarkan pertama kali pada tanggal 13 September pada tahun yang sama, "Late Night with Conan O'Brien" secara umum menerima ulasan kritis yang kurang baik selama 2-3 tahun setelah debutnya tersebut. Conan sendiri, seseorang yang tidak dikenal publik sebelum dirinya ditunjuk sebagai pengacara tengah malam, dianggap oleh banyak orang tidak layak untuk acara itu. NBC bahkan menjadikan hal ini bahan olok-olokan di sebuah iklan radio yang disiarkan beberapa saat sebelum debut acara ini dimana Conan menceritakan sebuah cerita lucu ketika seseorang yang mengenalinya di tengah jalan berteriak, "Lihat, itu dia orang yang tidak berhak atas acaranya sendiri!". Sumber kritik lainnya adalah pada kenyataan bahawa Conan sendiri terlihat sangat gugup dan canggung selama hari-hari pertama acara tersebut. Untuk mengolok-olok dirinya sendiri mengenai hal ini, pembuka acara "Late Night with Conan O'Brien" dibuat sebagai animasi dan menampilkan Conan dalam bentuk karikatur sedang berkeringat dan membuka kerah bajunya dengan gugup.

Acara ini berada dalam status kontrak multi-mingguan selama NBC mencoba memutuskan nasibnya. Pada musim 1996-1997. gaya penulisan dan komedi Conan dianggap telah semakin membaik dan dirinya mulai membangun kumpulan penggemar yang terus bertambah, terutama para pelajar SMA dan mahasiswa/i, serta bertambahnya rasa hormat dari para kritikus dan rekan-rekannya di industri yang sama. Conan nantinya sempat mengolok-olok tiga tahun pertama acaranya dalam episod khusus ulang tahun ke-10 acaranya. Dalam acara khusus tersebut, Mr. T tampak memberikan Conan sebuah kalung emas dengan sebuah angka "7" yang besar tergantung disana. Ketika Conan mencoba untuk memberitahu bahawa acaranya sudah disiarkan selama sepuluh tahun, Mr. T menjawab, "Aku tahu, bego ... tapi kamu baru menjadi lucu tujuh tahun terakhir!"

Semenjak saat itu, Conan dan tim penulis acaranya secara konsisten dinominasikan untuk menerima penghargaan Emmy Award untuk kategori Penulisan Terbaik bagi sebuah serial televisyen Komedi atau Acara Hiburan lainnya, dan akhirnya memenangkannya pada tahun 2007. Pada tahun 1997, 2000, 2002, 2003, 2004 beliau dan tim penulisnya memenangkan penghargaan Writers Guild Award untuk kategori Penulisan Terbaik bagi acara serial Komedi atau Acara Hiburan lainya.

Pada tahun 2001, Conan membentuk rumah produksi, Conaco, yang sejak itu juga menerima kredit untuk penampilan acara "Late Night with Conan O'Brien".

Pada episod pertama setelah 11 September, Conan tampil tidak seperti biasanya dan bercerita bahawa dirinya baru kembali lagi berdoa setelah delapan tahun berlalu semenjak beliau diangkat menjadi pengacara tersebut. Conan diberitakan sangat tergoncang dengan peristiwa 11 September 2001 di New York dan berbicara mengenai kebutuhan akan iman.

Setelah bertemu dengan aktor dan sutradara Finlandia Lauri Nurkse pada tanggal 11 Oktober 2005, Conan menjadi tahu bahawa dirinya terkenal di Finlandia, dan kemudian memulai sebuah lelucon yang berlangsung cukup lama bahawa dirinya sangat mirip dengan wajah presiden wanita pertama negara tersebut, Tarja Halonen. Setelah beberapa bulan melakukan lelucon ini (termasuk adanya segmen "Conan O'Brien Benci Negara Saya" yang muncul berulang kali dan dukungan Conan atas kampanye Tarja Halonen sebagai presiden), Conan berkunjung ke Finlandia dan tampil di beberapa acara televisyen serta bertemu dengan Presiden Halonen. Perjalanan ini direkam dan ditayangkan sebagai sebuah acara spesial.

Conan berseloroh mengenai sebuah situs internet fiksi "hornymanatee.com" pada tanggal 4 Desember 2006 menyusul sebuah sketsa komedi mengenai sebuah maskot Manatee fiktif dan tindak-tanduknya di depan kamera komputer yang tidak senonoh. NBC memilih untuk membeli alamat situs tersebut dengan harga 159 dollar kerana situs tersebut ternyata tidak ada sebelumnya. Perusahaan televisyen itu waswas kalau sampai seseorang membeli alamat situs tersebut dan menayangkan isi-isi yang tidak diinginkan oleh NBC. Kini NBC memiliki alamat situs www.hornymanatee.com untuk selama 10 tahun akibat ulah Conan. Menurut Conan, akhirnya diputuskan bahawa semenjak NBC memiliki situs tersebut, mereka lebih baik membuat situs website-nya sekaligus. Conan bersama tim-nya sejak itu membuat sebuah situs yang benar-benar ada yang kini telah dikunjungi oleh jutaan pengunjung, mencapai 4 juta halaman terbaca selama empat hari. Orang-orang mengirimkan karya-karya seni "horny manatee", puisi dan hal-hal lainnya. Menurut sistem posisi website Alexa, hornymanatee.com telah dikunjungi oleh lebih dari 10 juta pengunjung.

Sebuah sandiwara komedi pendek populer yang sering muncul di acara ini adalah "Pale Force", atau kekuatan pucat, sebuah serial episod animasi dimana pelawak Jim Gaffigan dan Conan adalah para pahlawan dengan kekuatan luar biasa yang berperang melawan kejahatan dengan "kepucatan" mereka. Setiap kali Gaffigan membuka sandiwara ini di tiap episod barunya, Conan selalu memprotes atas penggambaran dirinya yang tampil pengecut, lemah dan tidak mampu menahan diri.

Semenjak bulan Oktober 2005, "Late Night with Conan O'Brien" selama sebelas tahun berturut-turut telah menarik penonton sejumlah rata-rata 2,5 juta penonton per episodenya.

Pada tahun 2004, Conan ditunjuk sebagai pengganti Jay Leno saat Leno meninggalkan acara The Tonight Show pada tahun 2009. Leno menyatakan dalam salah satu episod rancangannya bahawa beliau ingin menghindari kontroversi dan perasaan tidak enak akibat terpilihnya dirinya oleh NBC sebagai pengacara "The Tonight Show" dan bukannya David Letterman.

Pada tahun 2008, Conan berpura-pura berkelahi dengan Jon Stewart dan Stephen Colbert dari stesyen televisyen Comedy Central mengenai siapa yang paling berhak menyatakan bahawa dirinya yang menyebabkan naiknya pamor Mike Huckabee dalam kampanyenya sebagai calon presiden dari Parti Republikan Amerika Syarikat. Perkelahian ini berlangsung di tiga acara televisyen dan dua stesyen televisyen.

Pada tanggal 13 Jun 2008, Conan hanya berjalan lalu saja pada saat pembukaan acaranya dan tidak melakukan hal-hal yang penuh semangat seperti biasanya. Beliau terlihat sangat terganggu secara emosi saat mengumumkan kepada para penonton di studionya bahawa dirinya baru saja menerima berita mengenai kematian mendadak teman baik, rekan kerja di NBC dan tamu acaranya yang sering diundang, Tim Russert. Conan tidak melakukan monolognya dan menggunakan waktu yang ada untuk menayangkan dua cuplikan dari episod-episod favorit-nya bersama Tim Russert.

FilemografiSunting

FilmSunting

Tahun Film Peran Keterangan
1998 Tomorrow Night Diri sendiri
2001 Pootie Tang Diri sendiri Tidak dikreditkan
2001 Vanilla Sky Diri sendiri
2001 Storytelling Diri sendiri Kameo
2003 End of the Century: The Story of the Ramones Diri sendiri Dokumentari
2005 Bewitched Diri sendiri
2006 Queer Duck: The Movie Diri sendiri Sebagai pelakon suara
2006 Pittsburgh Diri sendiri
2008 The Great Buck Howard Diri sendiri
2011 Conan O'Brien Can't Stop Diri sendiri Dokumentari
2013 Batman: The Dark Knight Returns Part 2 David Endocrine Sebagai pelakon suara
2013 Now You See Me Diri sendiri
2013 The Secret Life of Walter Mitty Diri sendiri

TelevisiSunting

Tahun Serial Watak Keterangan
1988–1991 Saturday Night Live Pelbagai watak 21 episod
1993–2009 Late Night with Conan O'Brien Diri sendiri, pengacara 2,277 episod; juga selaku produser eksekutif dan penulis
1994 The Simpsons Diri sendiri, (suara) Sebagai pelakon suara Episod "Bart Gets Famous"
1995 Mr. Show with Bob and David Diri sendiri, Episod "The Cry of a Hungry Baby"
1996 Favorite Deadly Sins Diri sendiri, Telefilem
1996 The Single Guy Cameron Duncan Episod "Rival"
1996 Arli$$ Diri sendiri, Episod "Colors of the Rainbow"
1998 Veronica's Closet Diri sendiri, Episod "Veronica's Night Alone"
1998 Spin City Diri sendiri, Episod "Dead Dog Talking"
1999 Space Ghost Coast to Coast Diri sendiri, Episod "Fire Ant"
1999 Futurama Diri sendiri, (suara) Episod "Xmas Story"
1997–2002 Dr. Katz, Professional Therapist Diri sendiri, (suara) 2 episod
2000–2011 Sesame Street Diri sendiri, 3 episod
2001 Saturday Night Live Diri sendiri, pengacara Episod "Conan O'Brien/Don Henley"
2002 The Osbournes Diri sendiri, Episod "The Osbournes"
2002 NBC 75th Anniversary Special Diri sendiri, TV special
2002 54th Primetime Emmy Awards Diri sendiri, pengacara TV special
2003 Comedy Central Roast of Denis Leary Diri sendiri, TV special
2003 55th Primetime Emmy Awards Diri sendiri, pengacara bersama TV special
2003 Andy Richter Controls the Universe Freddy Pickering Episod "Crazy in Rio"
2004 The Backyardigans Santa Claus Sebagai pelakon suara, episod "The Action Elves Save Christmas Eve"
2005–2008 Robot Chicken Pelbagai watak Sebagai pelakon suara, 2 episod
2006 O'Grady Chip Sebagai pelakon suara, episod "Frenched"
2006 The Office Diri sendiri, Episod "Valentine's Day"
2006 58th Primetime Emmy Awards Diri sendiri, pengacara TV special
2006–2013 30 Rock Diri sendiri, 2 episod
2007 Robot Chicken: Star Wars Zuckuss, Ponda Baba's Boss Sebagai pelakon suara
2008 Robot Chicken: Star Wars Episode II Zuckuss Sebagai pelakon suara
2009–2010 The Tonight Show with Conan O'Brien Diri sendiri, pengacara 145 episod; juga sebagai produser eksekutif dan penulis
2010–present Conan Diri sendiri, pengacara Juga sebagai pencipta, produser eksekutif, penulis
2011 Web Therapy Diri sendiri 3 episod
2012 Eagleheart Diri sendiri Episod "Honor Thy Marshal"
2012 How I Met Your Mother Bar Patron Episod "No Pressure"
2013 Arrested Development Diri sendiri Episod "The B. Team"
2013 Deon Cole's Black Box Diri sendiri Episod "Deon Tries to Reach Out to White People"
2013 Nashville Diri sendiri Episod "Never No More"
2013 It's Always Sunny in Philadelphia Diri sendiri Sebagai pelakon suara, Episod "The Gang Broke Dee"
2013 Real Husbands of Hollywood Diri sendiri Episod "Rock, Paper, Stealers"
2013 Arrested Development Diri sendiri Episod "The B. Team"
2013 Brody Stevens: Enjoy It! Diri sendiri Episod "Conan!"
2013 Family Guy Diri sendiri Sebagai pelakon suara .

Episod "Into Harmony's Way"

2014 2014 MTV Movie Awards Diri sendiri, pengacara TV special

Permainan videoSunting

Tahun Judul Suara
2012 Halo 4 Soldier # 1

Video musikSunting

Tahun Judul Artis
2005 "The Denial Twist" The White Stripes

Sebagai produser eksekutifSunting

Tahun Judul Keterangan
1991–1993 The Simpsons 52 episod
2007 Andy Barker, P.I. 6 episod; dan pencipta
2011–2014 Eagleheart 25 episod
2013 Deon Cole's Black Box 6 episod
2013–sekarang Super Fun Night
2013–sekarang The Pete Holmes Show

Sebagai penulisSunting

Tahun Judul Keterangan
1983–1987 Not Necessarily the News 13 episod
1987–1991 Saturday Night Live 73 episod
1992–1993 The Simpsons 4 episod
2007 Andy Barker, P.I. 6 episod; dan sebagai pencipta

RujukanSunting

  1. ^ "Ruth Reardon O'Brien 1931–" (PDF). Stanford.edu. Dicapai pada January 23, 2010.[pautan putus]
  2. ^ "Ruth Reardon O'Brien". geni_family_tree.
  3. ^ Stated on Inside the Actors Studio, 2009

Pautan luarSunting