Coraline (filem)

(Dilencongkan dari Coraline)

Coraline ialah sebuah filem animasi fantasi / seram 3-D gerak henti Amerika Syarikat pada tahun 2009 ditulis dan diarahkan oleh Henry Selick dihasilkan oleh Laika dan diedarkan oleh Focus Features. Ia berdasarkan novel tahun 2002 judul sama karya Neil Gaiman.

Coraline
Poster keluaran pawagam
PengarahHenry Selick
Lakon layarHenry Selick
BerdasarkanCoraline oleh
Neil Gaiman
Dihasilkan olehHenry Selick
Claire Jennings
DibintangiDakota Fanning
Teri Hatcher
Jennifer Saunders
Dawn French
John Hodgman
Ian McShane
SinematografiPete Kozachik
Disunting olehChristopher Murrie
Muzik olehBruno Coulais
Syarikat
penerbitan
Laika
Pandemonium
Diedarkan olehAmerika Syarikat:
Focus Features
Universal Pictures
Luar A.S.:
United International Pictures
Universal Pictures International
Tarikh tayangan
  • 6 Februari 2009 (2009-02-06)
(Amerika Syarikat)
  • Ogos 2009 (2009-08)
(Malaysia)[1]
Masa tayangan
100 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$60 juta[2]
Pecah panggung$124,596,398[2]

Ia dikeluarkan secara meluas di pawagam Amerika pada tarikh 6 Februari 2009, selepas tayangan perdana di Festival Filem Antarabangsa Portland. Filem ini mendapat $16.85 juta pada minggu pembukaan, kedudukan ketiga di box office. Setakat September 2009, filem ini telah mengaut sebanyak $120 juta di seluruh dunia.

Jalan cerita sunting

Coraline Jones bergerak dari Pontiac, Michigan ke Pangsapuri Pink Palace Ashland, Oregon. Sebagai ibu bapanya bergelut untuk melengkapkan katalog berkebun mereka, Coraline sering ditinggalkan sendirian dan bertemu dengan jiran barunya, termasuk Encik Bobinsky, jurulatih sarkas tikus dari Rusia, Puan Spink dan Forcible, dua pelakon terkenal dan pesara, Wyborne "Wybie" Lovat, cucu peramah tuan tanah Pink Palace, dan seorang kucing hitam yang misteri. Wybie memberikan Coraline sebuah anak patung kain yang bermata butang baju yang menyerupainya. Anak patung itu kemudian mengajak Coraline ke pintu kecil di apartmen yang dibesarkan dan hanya boleh dikunci dan dibuka dengan kunci berbentuk butang.

Pada malam itu, tikus penunjuk jalan Coraline melalui pintu itu, kini sebuah portal ke "Dunia Lain" lebih berwarna dan ceria daripada rumahnya yang sebenar. Coraline bertemu dengan Ibu Lain dan Bapa Lain, yang bermmata butang. Ibu bapanya yang 'baharu' juga kelihatan lebih peduli dan peduli akan Coraline berbanding dari yang dunia asal. Selepas makan malam, Coraline tidur di bilik tidurnya yang lain, hanya untuk membangkitkan dia di bilik tidurnya yang sebenar pada keesokan harinya. Wybie memberitahu dia tentang adik kembar neneknya yang hilang di apartmen ketika masih kanak-kanak. Tidak dinafikan, Coraline melawat Dunia Lain dua malam berikut, bertemu dengan kenalan lain-lain seperti Encik Bobinsky Lain, Puan Spink dan Forcible Lain, dan Wybie Lain, yang juga seorang bisu. Kucing hitam mengikuti dia dan mampu bercakap di Dunia Lain.

Ibu Lain mengajak Coraline untuk tinggal di Dunia Lain selama-lamanya, dengan syarat dia mempunyai butang yang dijahit di matanya. Ngeri akan tawaran ini, Coraline cuba melarikan diri, tetapi Ibu Lain telah menyekat portal dan berubah menjadi versi yang sebenar dan memenjarakan Coraline di belakang cermin. Di sana, Coraline menemui roh-roh mangsa kanak-kanak yang lain, termasuk kakak nenek Wybie. Roh-roh itu mendedahkan bahawa Ibu Lain, yang mereka sebut sebagai "Beldam," menggunakan patung kain seperti Coraline untuk mengintip mereka, mengambil kesempatan dari ketidakbahagiaan mereka dan memikat mereka ke Dunia Lain dengan janji kehidupan yang lebih baik. Beldam menjahit butang di mata mereka dan "memakan" mereka, meninggalkan roh mereka terperangkap. Untuk membebaskan roh mereka, Coraline berjanji untuk mencari mata sebenar kanak-kanak.

Coraline diselamatkan oleh Wybie Lain dan melarikan diri ke dunia nyata. Dia mendapati ibu bapanya hilang, dan menyedari mereka telah diculik oleh Beldam. Puan Spink dan Puan Forcible memberikan Coraline sebuah batu penambah dan dia kembali ke Dunia Lain. Beldam mengunci portal dan menelan kuncinya, tetapi Coraline, mengikuti nasihat kucing hitam, mencadangkan sebuah permainan: jika Coraline tidak dapat mencari ibu bapanya dan mata hantu, dia akan membolehkannya menjahit butang di atas mata sendiri, tetapi jika dia berjaya, roh kanak-kanak akan dibebaskan. Beldam dengan teragak-agak bersetuju.[3]

Menggunakan batu penambah, Coraline berjaya mengambil mata kanak-kanak, dan kemudian mengetahui yang Wybie Lain dimusnahkan oleh Beldam kerana membantu Coraline melarikan diri. Ketika Coraline menemui mata-mata tersebut, Dunia Lain secara beransur-ansur hancur sehingga hanya ruang tamu keluarganya yang tersisa. Coraline melihat Beldam dalam bentuk tulang, bagai labah-labah yang sebenar, dan menipunya untuk membuka pintu portal. Semasa Beldam terganggu, Coraline mendapati ibu bapanya terperangkap dalam bola kristal salji, dan melempar kucing ke wajah Beldam, merobek matanya. Buta, Beldam sangat marah kepada Coraline, tetapi dia dan kucing hitam berjaya melarikan diri dan mengunci pintu yang menyekat tangan Beldam, memisahkannya.

Ibu bapa Coraline muncul semula di dunia nyata tanpa ingatan tentang apa yang berlaku kepada mereka. Pada malam itu, roh-roh kanak-kanak muncul dalam mimpi untuk mengucapkan terima kasih kepada Coraline kerana membebaskan jiwa mereka dan juga memberi amaran kepadanya bahawa Beldam tidak akan berhenti mencari kunci pintu itu. Oleh kerana Coraline bersiap untuk menjatuhkan kunci ke bawah telaga lama, tangan yang terputus cuba untuk menyeretnya kembali ke Dunia Lain. Wybie menghancurkannya dengan batu, dan mereka membuang sisa-sisa tangan, kunci, dan batu ke dalam sumur dan menutupnya. Keesokan harinya, Coraline dan ibu bapanya, yang akhirnya menamatkan katalog mereka, menganjurkan aktiviti taman untuk jiran mereka, dan Coraline bersiap untuk memberitahu Puan Lovat tentang apa yang berlaku kepada kakak kembarnya.

Watak sunting

  • Dakota Fanning sebagai Coraline Jones, seorang gadis berumur 11 tahun yang kerap curiga[4][5] berambut biru
  • Teri Hatcher sebagai Mel Jones, ibu Coraline, dan Beldam/Ibu Lain, pemerintah Dunia Lain
  • Jennifer Saunders dan Dawn French sebagai April Spink and Miriam Forcible, dua tokoh pesara terhomat dan juga pelakon
  • Keith David sebagai Kucing Hitam, seekor kucing yang sarkastik, misteri, tiada nama dari dunia Coraline dimana dia hilang dan muncul secara tiba-tiba serta mempunyai keistimewaan bercakap di Dunia Lain
  • John Hodgman sebagai Charlie Jones, bapa Coraline dan Bapa Lain
  • Robert Bailey Jr. sebagai Wyborne "Wybie" Lovat, budak pintar, berumur 11 tahun yang kerap panik dan cucu kepada tuan tanah Puan Lovat. Wybie, yang tidak muncul dalam versi novel, adalah watak yang direka untuk penyesuaian filem supaya penonton "tidak akan mempunyai seorang gadis berjalan-jalan, kadang-kadang bercakap dengan dirinya sendiri".)
  • Ian McShane sebagai Sergei Alexander Bobinsky, seorang bekas pekerja di Chernobyl dan salah seorang jiran Coraline, juga pemilik sarkas tikus lompat, dan diberi nama panggilan sebagai "Ebcik B."
  • Carolyn Crawford sebagai Puan Lovat, nenek Wybie dan pemilik Pink Palace Apartments
  • Aankha Neal sebagai Sweet Ghost Girl, kakak kembar Puan Lovat yang hilang, dan mangsa paling baru Beldam.
  • George Selick sebagai Ghost Boy, mangsa kedua dan lelaki pertama oleh Beldam.
  • Hannah Kaiser sebagai Tall Ghost Girl, mangsa pertama Beldam ditafsirkan dari pemakaian 'Midwestern' dia.
  • Marina Budovsky sebagai Kawan Gambar #1, kawan kepada Coraline di kampung halaman di Michigan.
  • Harry Selick sebagai Kawan Gambar #2, kawan kepada Coraline di kampung halaman di Michigan.

Rujukan sunting

  1. ^ Better Than The Book The Star, Dicapai 1 November, 2019
  2. ^ a b "Coraline". Box Office Mojo. Dicapai pada 2009-08-11.
  3. ^ Ed Hooks (2013). Acting for Animators. Routledge.
  4. ^ Wojczuk, Montana (Februari 25, 2009). "Coraline Hits the Screen, Stage and Page". Paste Magazine. Dicapai pada Disember 7, 2014. ...Seeing a real 11-year old girl in peril,...
  5. ^ Ulaby, Neda (Februari 5, 2009). "Henry Selick, Keeping Stop-Motion Moving Ahead". NPR. Dicapai pada Disember 7, 2014. The title character, aged 11,..

Pautan luar sunting